Ongewenste overstap / Unwanted switch

Dacht ik alles gehad te hebben met mijn apotheek… Als je denkt dat het voorbij is, is het pas net begonnen.

De leverancier van Zometa belde me vanmiddag mobiel. Ze zijn gestopt met de leveringen van dure medicijnen, zoals Zometa, aan mijn apotheek. Waarom precies mocht de mevrouw aan de telefoon niet zeggen. Het had met financiën te maken. En nee, ze dacht niet dat het snel opgelost kon worden. Deze mevrouw had op Google andere apotheken in mijn woonplaats opgezocht en die wilde ze me graag doorgeven. Dan kon ik me daar inschrijven.

Ho. Stop. Dat ging me iets te snel.

‘Dus vanwege een probleem tussen uw werkgever en mijn apotheek moet ík naar een andere apotheek overstappen, verder weg van huis? Die Zometa krijg ik eens in de acht weken. Voor andere medicijnen kom ik er vaker. Ik wil dit niet.’

De vrouw beweerde dat het de enige manier was om Zometa te blijven krijgen. Nou ben ik niet getrouwd met Zometa. Er zijn nog veel meer botversterkers op de markt, zoals APD en Xgeva. Dat zei ik ook. Die medicijnen lopen via andere groothandels. Ze bond in.

Ik zei dat ik Zometa dan via de ziekenhuisapotheek wilde krijgen. Een academisch ziekenhuis is een overheidsinstelling. Dat lijkt me in deze tijden van crisis betrouwbaarder dan een krap bij kas zittende buurtapotheek.

En morgen zal ik eens met mijn apotheker bellen om te vragen of hij inderdaad bijna failliet is.

~

I truly thought I had seen it all when it comes to pharmacies… But when you think it’s over, it has all just started.

The Zometa supplier called me on my cell phone. They stopped delivering expensive medication, like Zometa, to my pharmacy. The lady could not tell my why. It was finance-related. And no, she did not think it would be solved easily. The lady had Googled other pharmacies in my town and wanted to give me their addresses. So I could switch.

Stop right there. This was too fast for me.

‘So you want me to switch to another pharmacy, further away from home, because of a problem between your employer and my pharmacy? I get Zometa only once every eight weeks. I go to the pharmacy for other medication. I don’t agree’.

The lady argued that this was the only way to continue receiving Zometa. As a matter of fact, I am not personally attached to Zometa. There are other bone strengtheners available, like APD and Xgeva. I told her so. These products are delivered through other wholesale companies. So she gave in.

I told her that I want Zometa through the hospital pharmacy. Academic hospitals are government institutions. That seemed safer in these financially difficult times. Safer than a neighbourhood pharmacy running out of cash.

I plan to call my pharmacist tomorrow. Just checking if he is indeed facing bankruptcy.

8 gedachten over “Ongewenste overstap / Unwanted switch

    1. De ziekenhuisapotheek is te doen voor eens in de acht weken. Alleen moet ik dan waarschijnlijk zelf halen. Ik hoorde vandaag wel dat de verpleegkundige mijn Zometa eigenlijk moet halen. Zij ontkende dat, ze zei dat ik het zelf moest doen. Volgens haar had mijn eerste Zometaverpleegkundige dat als extra service gedaan. Het hoofdkantoor zegt me nu dat het wel degelijk haar werk is.

      Volgende week is het geen probleem om te halen. Daarna is het pas in de week van Kerst. Ik kijk even hoe het met de apotheek verder gaat.

  1. Ik zal het eens aan Mandy voor je vragen, hoe die het indertijd voordat ze overstapte op de Xgeva (die zelfs in de avonduren thuisbezorgt wordt) regelde.

  2. vreemde situatie dit, Diana. Belachelijk eigenlijk! Je zou kunnen bellen met de fabrikant van Zometa: Novartis. Van ‘ mijn’ verpleegkundige hoorde ik destijds negatieve verhalen over de dienst die zorgt voor de levering en toediening van Zometa. Ik denk dat daar het probleem zit. En je zou kunnen overwegen om over te stappen op Xgeva, wel zo makkelijk…

    1. Xgeva is zeker een optie, maar ik doe het goed op 8-wekelijkse Zometa. Ik aarzel om een ander, duurder medicijn te nemen op aandringen van een thuisinfuusorganisatie, die leveringsproblemen op mij afwentelt.

      Overigens is er nog een andere apotheek op redelijke afstand, maar dat is een hele kleine. Die lijkt helemaal niet kredietwaardig. Daar heb ik een keer zalfhandschoenen gekocht toen ik Xeloda gebruikte.

  3. Wat een soap is het toch met die apotheek en medicijn voorziening bij jou :-s

    Overigens zit je niet vast aan 1 apotheek zoals ze je graag willen laten denken. Ik heb er twee in verschillende provincies. Mijn artsen weten dat en het is zelfs zonder een electonisch patiënten dossier geen probleem. Ja somd denkt mijn apotheek dat mijn medicijnenop zijn terwijl ik dan bij de andere gehaald heb. Maar dat is het enige. Ze roepen wel dat het gevaarlijk is als ze niet weten wat ik nog meer gebruik maar sat houd ik zelf met mijn arts wel in de gaten. Wat kr in het ziekenhuis krijgt (weer een andere plaats) staat ook niet in jun systeem immers.

    Ik hoop dat ze het naar tevredenheid voor je oplossen. Laat het vooral hun probleem zijn zou ik zeggen.

  4. Al dat gedoe, nu weer met de apotheek, het houdt je van de straat. Nee, toch niet, het brengt je eigenlijk meer op de straat als je zo overal achterheen moet!

    Maar je gaat vast liever, net als gisteren, samen met mij en de kids, een gewoon straatje om!

Geef een reactie

