Afgepeld / Peeled off

Ik had contact opgenomen met de oncoloog over tumor flare. Daarover morgen meer. Ze vroeg in dit telefoongesprek naar mijn benen, waarmee het op vrijdag de 13e misging.

Zaterdagavond, 36 uur na mijn bezoek aan de dermatologen, was mijn linkerbeen alweer normaal. De vlekjes waren aan die kant weg en de enkel was niet meer dik. Mijn rechterbeen zat nog wel ingezwachteld tot de knie en ik kan pas donderdag terecht voor controle.

Afgepeld / Peeled off

Afgepeld / Peeled off

Van de dermatologieverpleegkundige moest ik de zwachtels goed bewaren, omdat je die kunt uitwassen en als reserveset gebruiken. ‘Handig, want oedeem is vaak chronisch, zeker bij kankerpatiënten’, zei hij. Ze hadden me daar de stuipen op het lijf gejaagd met hun verhalen over levenslange steunkousen.

De zwachtels zaten vanmiddag zo los dat ik er met mijn hand tussen kon, zowel aan de boven- als aan de onderkant. ‘Van mij mag je ze er wel afhalen’, zei de oncoloog.

Ik had allang genoeg van die zweterige lappen om mijn been. Ik mocht er niet mee sporten en niet douchen en kon alleen naar buiten op sportschoenen met losse veters. Ik leek wel een Amerikaanse toerist.

Na het gesprek met de oncoloog heb ik de zwachtels van mijn been gehaald. De rode vlekken zijn ook rechts weg. Wel zit daar nog een kleine verdikking op de bovenvoet. Niet meer bij de enkel.

Ik heb de elastische kous links afgedaan en rechts omgedaan en volgens mij komt het zo wel goed.

~

I had contacted my oncologist about tumour flare. I will blog about it tomorrow. She ased me about my legs, which caused trouble on Friday 13th.

On Saturday evening, 36 hours after my visit to the dermatologists, my left leg was back to normal. The red spots had disappeared and the ankle was no longer swollen. My right leg was still bandaged to the knee and I could have it checked only on Thursday.

The dermatology nurse had told me to keep the bandages very carefully, because you can wash them and use as a reserve. ‘Practical, because oedema is often chronical, especially with cancer patients’, he said. They had frightened the living daylights out of me with their stories about supportive stockings for the rest of my life.

The bandages had come so loose today that my hand fit in on both sides. ‘It’s fine with me if you take them off’, the oncologist said.

I was fed up with these sweaty bandages. I could not exercise, nor shower, and could leave the house only on sport shoes with loose laces. I looked like an American tourist.

After the phone call with my onc I removed the bandages. The red spots have disappeared on the right side, too. There is still a bit of swelling on the top, but no longer around the ankle.

I moved the elastic stocking from the left leg to the right one. And I think it will all be all right.

2 gedachten over “Afgepeld / Peeled off

  1. Dat ziet er al veel beter uit. Gelukkig. Heeft de kous rechts al geholpen om ook dat laatste kussentje op je voorvoet weg te werken? Ik ben benieuwd wat de dermatoloog donderdag zegt. Moet je dan weer het rijtje af. ( studie rijtje en uiteindelijk prof).

    Ik kijk wel met bewondering naar je mooie, gelakte tenen. Je hebt zo te zien nooit te nauwe schoenen gedragen, want je tenen staan zo mooi naast elkaar. Echt een voorbeeld voor de keramiste om te boetseren 😉

    1. Die teennagels waren gelakt voor mijn mooie zomerschoenen, die ik met deze regen toch niet aan kan :-). De kous rechts heeft goed geholpen, maar vandaag heb ik hem niet gedragen en nu zit er bij de enkel toch nog wat vocht. Links is volgens mij OK, daar zie ik niks meer.

      Ga je nou keramieken voeten van me maken ;-)?

Geef een reactie

