Vooruitdenken / Thinking ahead

Mijn oplopende tumormarker dwingt me na te denken over de volgende stap in mijn behandelingen. Hormoontherapie, dat is zeker. Daar is ook de oncoloog het mee eens. Ze heeft tamoxifen voorgesteld, een middel dat ik na mijn eerste diagnose vijf jaar heb geslikt zonder al teveel bijwerkingen.

De laatste tamoxifentablet nam ik op Koninginnedag 2007. Dat is al bijna 6,5 jaar geleden! Hoe meer tijd er is verstreken sinds bepaalde medicatie, hoe groter de kans dat de kanker dat spul vergeten is en opnieuw reageert. Tamoxifen vind ik dan ook een goed idee.

Op een recent congres sprak een oncoloog over afinitor, toegevoegd aan tamoxifen (vanaf 5:30), dat de werking van de behandeling zou verlengen. Mijn oncoloog zei dat die behandeling nog niet in Nederland is geregistreerd.

Verder heb ik wat navraag gedaan naar de dosering van tamoxifen. Mijn ziekenhuis geeft altijd 20 mg per dag, terwijl andere ziekenhuizen, zoals de Daniël den Hoed in Rotterdam, standaard 40 mg per dag voorschrijven bij uitgezaaide borstkanker. Meer hoeft niet per se beter te zijn, maar misschien ook niet slechter.

En zo probeer ik vooruit te denken.

~

My rising tumour marker forces me to think about the next step in my treatment. Hormonal therapy, that’s for sure. The oncologist agrees. She proposed tamoxifen, which I took for five years after my first diagnosis, without too many side effects.

I took the last tamoxifen tablet on the Queen’s Birthday, 30 April 2007. That is almost six and a half years ago! The more time passed since taking certain medication, the bigger the chance that the cancer forgot about that stuff and reacts again. So I like the idea of tamoxifen.

An oncologist talked about afinitor, added to tamoxifen, at a recent congress (sorry, Dutch only, as from 5:30). The combination would prolong the treatment. My oncologist said that this treatment is not yet registered in the Netherlands.

And I did some research on the dosage of tamoxifen. My hospital always prescribes 20 mg per day, while other hospitals, like the famous Daniel den Hoed in Rotterdam, prescribe 40 mg per day for patients with metastatic breast cancer. More is not necessarily better, but it may be not worse either.

And this is how I try to think ahead.

6 gedachten over “Vooruitdenken / Thinking ahead

    1. My oncologist thinks tamoxifen could work because it has worked before (in the sense that is delayed the mets, I did not develop mets while on tamoxifen). Tamoxifen is also prescribed to postmenopausal women on this side of the ocean 😉

  1. Tamoxifen is zo’n mild middel vergeleken bij wat je nu hebt. Als het werkt dan laat maar komen. Wie weet wat het nu weer voor je gaat doen. Is het al zeker dat je op een ander middel overstapt of wil ze het nog af laten hangen van de mri?

    1. Tamoxifen zou kunnen werken, maar het is de 4e lijn palliatief. De kans op succes wordt wel steeds kleiner. Overstap is nog niet zeker, het hangt van de CT-scan af. Als die scan goed is kan ik nog door op Afinitor en Aromasin. Op dit moment heb ik trouwens helemaal geen klachten van Afinitor, het gaat in vlagen. Ik heb van Afinitor hele goede en hele slechte/moeizame weken lijkt het wel.

  2. Ja, Tamoxifen heeft bij jou heel goed gewerkt! En volgens mij had je heel weinig bijwerkingen. Maar ik hoop dat deze vierdelijnsmedicatie nog even op de plank mag blijven liggen omdat het huidige regime zijn vruchten afwerpt.

Geef een reactie

