Goede uitslagen (hoewel…) / Good results (though…)

De bloeduitslagen waren goed, ik mag door op Afinitor en Aromasin en ik hoef pas in oktober terug te komen. [Aanvulling om 15.35 uur: helaas is mijn marker toch gestegen, waardoor ik begin september een CT-scan krijg].

Tussen bloedprikken en consult / In-between blood withdrawal and appointment

Tussen bloedprikken en consult / In-between blood withdrawal and appointment

Een beetje chaotisch verliep het wel. Ik prikte vanmorgen vroeg bloed en zou ruim een uur later de uitslagen van de oncoloog krijgen, maar die waren er nog niet toen ik bij haar zat. Jammer, want onze gesprekken gaan vooral over de bloeduitslagen.

Het draait allemaal om de leverwaarden en die waren niet binnen. Over witte en rode bloedcellen waren we snel uitgepraat. Ik heb minder last van aften en ik voel me sowieso veel beter nu de hittegolf voorbij is.

De oncoloog belde over de uitslagen toen ik in de trein terug zat. Gamma-GT was een puntje te hoog en verder was alles binnen normaal. Een andere leverwaarde, alkalisch fosfatase, was zelfs flink gedaald (nu 70), dus ik hoop dat de gamma-GT een eenmalige uitschieter is. Dat heb ik wel eerder gehad, dat gamma-GT opliep tot de bovengrens van de normaalwaarden en zes weken later weer tien punten lager was. De tumormarker wordt sinds kort op donderdag bepaald, dus die was nog niet bekend.

[Aanvulling 15.35 uur: ik ben net gebeld door de oncoloog die toch een markeruitslag had. De marker, die op 63 stond, is naar 85 gestegen. De oncoloog wil niet wachten tot oktober en heeft begin september een CT-scan ingepland. Als de scan goed is, is die leidend. Als de scan groei of nieuwe uitzaaiingen laat zien, moeten we uitkijken naar een andere therapie, waarschijnlijk tamoxifen.]

~

My blood results were good. I will continue Afinitor and Aromasin and my next check-up will be in October. [Edit 3.35 pm: just heard that my marker increased, so I will get a CT scan early September.]

It was a bit of a chaos, though. I had my blood drawn very early and would get the results from the oncologist after an hour. But she did not have the results yet. A pity, since we talk mostly about these blood results.

It’s all about the liver values and they were not there. We chatted a bit about leukocytes and erythrocytes. I have less mouth ulcers and feel much better anyway now that the heat wave is over.

She gave me the results by phone while I was in the train on my way back. Gamma-GT was one point too high and all the rest was within the normal range. Another liver value, alkaline phosphatase, had decreased a lot (now 70), so I hope that the gamma-GT is at one-time high. I have had that before, that gamma-GT increased to the upper range of the normal values and decreased 10 points six weeks later. I have to wait until tomorrow for my tumour marker, because they moved that weekly test from Wednesday to Thursday.

[Edit 3.35 pm: the oncologist just called that she got the marker anyway. The tumour marker, which had been down to 63, increased to 85. The oncologist does not want to wait until October and scheduled a CT scan for early September. If the scan is good, I can continue my current therapy. If the scan shows growth or new mets, I will have to switch to different medication, probably tamoxifen.]

18 gedachten over “Goede uitslagen (hoewel…) / Good results (though…)

  1. Die hobbel is weer genomen. Fijn dat alles goed ( genoeg) is en jij door mag met je goed werkende combi-kuur. Ja, zomer is heerlijk, maar alleen bij paradijslijke temperaturen! Dat is rondom 21 gr. Ik voel me daarbij ook lekkerder en kan ook actiever zijn. Belt je onc je nog voor de marker?

    Wij gebruiken ook schriften om alles in te noteren. Ik de vragen in mijn schrift ( ik plak meestal mijn uitgetypte/ uitgedraaide vragen erin ), en manlief in zijn schrift de antwoorden.
    Fijn om na te kunnen lezen!

    Dat het je nu zoveel beter gaat dan een maand geleden vind ik zo fijn voor je. Zo onrustig zo’n periode met vermoeidheid en allerlei meer en minder pijnlijke klachten. Nu maar weer verder met relatief onbezorgd leven en werken.

  2. Hoi Diana, wat een goed nieuws, wat een opluchting! Het moet toch altijd weer spannend zijn, al voel je natuurlijk altijd al wel een beetje aan ‘hoe’ het gaat…
    Super om te horen! X Marja

  3. Ik las net nadat ik gerageerd had op de amazones je aanvulling en nu ook hier. Dat de marker verhoogd is en jij dus nu eerder terug moet komen voor een scan is natuurlijk even flink schrikken. Ook al heb je al ooit ervaren dat die marker kan stijgen en op de scan geen groei te zien is. Hou daar nu ook maar aan vast , tot het tegendeel bewezen zou zijn. Wat ook ik niet hoop voor je. Gaat de rust bewaren lukken?

  4. Eerst blij en toen toch weer een domper, wat mij bij het lezen in 30 seconden overkwam duurde bij jou een halve dag.
    Wat jammer dat de marker gestegen is zeg. Terwijl alle andere waarden zo goed zijn. Met scan bedoelen ze leverscan? Of wordt er meer gescand dan?
    Begin september al: dat is best vlug en dat is dan wel fijn want dan weet je tenminste beter waar je aan toe bent.
    Succes met wachten!

    1. De CT-scan is van longen en lever, zeg maar van de hele romp (schouder tot heup). Longen, lever en botten staan daar op. De oncoloog wilde de scan eigenlijk een week eerder, maar dan zou ik de uitslag van een andere arts krijgen. Dat wil ik niet, zeker niet als er wisseling van therapie besproken moet worden.

  5. Tja het valt een beetje mee en dan weer tegen. Doet me denken aan zoveel stappen vooruit en dan weer achteruit.Tja dan zie je soms achteraf pas of het per saldo vooruit of achteruit is…
    Sterkte! Verstandig om bij je eigen arts te blijven. Kus Esther

  6. Toch weer onverwacht nieuws van die stijgende tumormarker. Balen toch weer (zacht uitgedrukt). Ik heb begrepen dat je je best goed voelt en je lever is ook best ok – nu nog een goede CT uitslag. We duimen mee!

  7. Balen zeg, van die marker. Zo wordt het toch weer spannend in september. Ik snap heel goed dat je de uitslag direct met je eigen arts wilt bespreken! Hopelijk gaat het meevallen maar zo niet, dan kun je wel meteen aan de slag.

  8. He shit ik wilde net reageren op het goede nieuws dat ik gisteren had gelezen en nu zie ik dat je tumormarkers toch zijn gestegen. 😦
    Je voelt je best goed, of niet? Hopelijk is dat een indicatie dat het toch goed gaat? Ff duimen en afwachten maar weer. Fijn in elk geval dat je met je eigen arts kunt bespreken.

    1. Ja, ik voel me zeker goed. Sowieso gaat het veel beter nu de aften niet meer pijnlijk zijn. Ik heb geen klachten die op verslechtering van de lever wijzen, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk best iets aan de hand kan zijn. Dat moet de scan uitwijzen.

    1. Normaal schrijf ik nooit een aanvulling, maar altijd een nieuw bericht. Nu kwam het telefoontje van de oncoloog onverwacht, want ik dacht dat de marker pas donderdag werd bepaald. Bovendien was ik ook razend druk met andere dingen en ik dacht ‘laat ik het maar via een aanvulling doen’.

      Dat is dus niet handig voor de e-mailvolgers, realiseerde ik me later!

Geef een reactie

