Nadenken / To think

Toen Axel terug was van zijn logeervakantie, viel het me op hoeveel groter hij alweer is. Ik nam hem mee naar de speeltuin en daar was hij veruit het grootste kindje. Op de x c v resizedglijbaan doet hij stunts, zoals achterstevoren eraf, zijwaarts eraf of tegen de glijbaan op rennen. Hij wordt eigenlijk te groot voor dit speeltuintje.

Bij mijn ouders zat hij lang op de wc. Toen mijn moeder ging kijken of alles goed was, zei Axel ‘ik ben klaar, maar ik ben aan het nadenken hoe ik bij die knop kan komen’. De doorspoelknop zit erg hoog.

Hij zit nog steeds in de waaromfase en kan onophoudelijk vragen stellen. Waar slapen de dieren als het donker wordt? Wie doet de lantaarnpalen aan? Waarom hebben auto’s geen ruitenwissers op het zijraam? Hebben andere mama’s ook medicijnen? Waarom zijn alle dino’s dood? Wie wonen er niet in een flat? En zo gaat het maar door.

Axel denkt graag over dingen na.

~

When Axel returned from his holiday (staying at my parents’ house), I saw how much bigger he is now. I took him to the playground and he was by far the biggest child. He stunts on the slide, going down backwards, going down sidewards or running the slide uphill. He is getting too big for this playground.

At my parents’ he sat on the toilet for a long time. When my mother checked if all was well, Axel said ‘I am done, but I am thinking how I can reach that button up there’. The flushing button is very high.

He is still in the ‘why phase’ and can ask questions for hours in a row. Where do the animals sleep when it gets dark? Who switches on the street lights? Why don’t cars have wipers on the side windows? Do other mummies take medication too? Why have all the dinoes died? Who lives in a house instead of a flat? And on and on and on.

Axel loves to think.

11 gedachten over “Nadenken / To think

  1. Hij is echt een onderzoeker, een denker. En ook nog een durfal. Hij heeft het van geen vreemden toch? Grappig om te lezen dat overal kinderen dezelfde kunsten op de glijbaan leren en willen maken. Alleen maar glijden is voor Axel ook al niet meer genoeg, iets voor kleintjes ;-).

    En, zijn jullie nu weer de liefsten van de hele wereld?

  2. Leuk!! Zo was onze zoon ook op die leeftijd, van die wijze opmerkingen en vragen. Een leuke periode !! Mijn man slikt ook veel medicijnen, en daar was hij toen ook altijd zo nieuwsgierig naar.

    Groetjes, Barbara.

  3. @Annie, wij zijn weer superlief, Axel is volledig aan ons gewend. Hij wil wel heel snel weer logeren, daar vraagt hij steeds om, maar ons vindt hij zeker lief.

    @Barbara, het gaat bij Axel ook veel om tellen. Hij telt graag hoeveel medicijnen er nog in de strip zitten (ze zitten in strips van 10). En omdat Afinitor en Aromasin niet helemaal gelijk lopen door de tijdelijke stop van Afinitor in april zijn dat bij beide medicijnen andere aantallen.

    1. @diana, heeft Axel, ondanks zijn leeftijd, ook door dat hij de medicijnen niet mag opeten? Dat vond ik zo knap van onze zoon, zo jong, en dan al weten wat goed en slecht is. Toen hij voor het eerst tic tac kreeg, was hij echt aan het twijffelen. En keek eerst naar mij voordat hij het in zijn mond stak. Groetjes, Barbara.

      1. Ja dat heeft hij heel goed in de gaten. Medicijnen zijn voor mama, niet voor alle mama’s, maar voor Axels mama. Hij mag ze wel tellen, maar er verder niet aankomen (ik hou de strip vast als hij telt).
        De medicijnen liggen op zich ‘veilig’ (d.w.z. hoog), maar omdat Axel zo’n klimmer is heb ik altijd benadrukt dat de medicijnen alleen voor mij zijn.
        Afinitor lijkt meer op bruinige keelsnoepjes, Aromasin zijn hele kleine ronde tabletjes. Axel krijgt van ons geen snoep, dus zijn ervaring daarmee is erg beperkt.

  4. Die waarom-fase gaat nog wel even duren, haha! Axel oogt op de foto’s echt al als een kleuter. Nog een half jaar en hij gaat naar de basisschool!

Geef een reactie

