Olijfboom / Olive tree

Kort na de vondst van de uitzaaiingen kreeg ik veel post en cadeaus. Kaarten, bloemen, tijdschriften en heel veel babyspullen. Op een van de koudste dagen van december 2009 werd er een olijfboom bezorgd. Een lief cadeau van een van de Amazones. Ze had het boompje helemaal uit België opgestuurd als symbool van een lang leven.

Op een paar blaadjes na was de olijfboom kaal en hij zag er wat miezerig uit. Ik had nooit eerder een olijfboom gezien en zette hem in de woonkamer, naast alle bloemen. Wist ik veel wat normaal was. Ik weet nog wel dat de hulp van de thuiszorg niet geloofde dat het echt een olijfboom was. En die ging ieder jaar op vakantie in Griekenland.

‘Olijfbomen zien er heel anders uit’, zei ze.

UIteindelijk namen mijn ouders het boompje mee. Ze plantten hem in de volle grond van de tuin van het huis waar ik geboren ben. Iedere winter staat hij in de serre.

De olijfboom is geheel opgebloeid, in lijn met mijn eigen respons op de medische behandelingen, en er zitten sinds kort kleine vruchtjes aan. Bijgelovig als ik ben durf ik hem niet terug te halen naar ons winderige terras met veel schaduw.

Symbolen van lang leven moet je niet te vaak verplanten.

Shortly after my cancer appeared to be metastatic, I received a lot of mail and presents. Post cards, flowers, magazines and a lot of baby stuff. On one of the coldest days of December 2009 I received an olive tree. A sweet present from one of the Amazones (Dutch internet community for young women with breast cancer). She had sent me the olive tree all the way from Belgium, because it symbolises long life.

The tree was almost leafless and looked insignificant. I had never seen an olive tree before and put it in the living room, next to all the flowers. How could I know what was normal? I remember that the cleaning lady (homecare) did not believe it was really an olive tree. She went on holiday to Greece every year.

‘Olive trees look very different’, she said.

In the end my parents took the tree with them. They planted it in the garden of the house where I was born. Each winter they move it to their closed veranda.

The olive tree has started to flourish, very much in line with my own response on the medical treatments. It has recently started to bear (small) fruits. Out of superstition I do not dare to get it back to our windy shady terrace.

Symbols of long life should not be replanted too often.

7 gedachten over “Olijfboom / Olive tree

  1. Zo is het maar net. Niks meer aan doen. Lekker van genieten in de tuin bij je ouders. 🙂 Mooi verhaal. Je weet toch wel dat olijfbomen heel erg oud kunnen worden, hè? 🙂
    Alleen, wat ik niet zo goed begrijp… Graven je ouders hem dan iedere winter weer uit?
    Liefs, Sé

    1. De olijfboom is meer een struik dan een boom. Op de foto kun je het formaat niet goed zien, maar op de achtergrond zie je een echte boom (een ceder) en die is wel veel groter (en wordt niet uitgegraven).

      Mijn ouders zeggen trouwens dat de olijfboom bij aankomst (volgens hen in februari 2010, bij Axels geboorte) een bolletje was en pas daarna begon uit te vallen, mogelijk door de overgang van de kou buiten naar de warme kamer. Het was niet de bedoeling om te suggereren dat ik een halfdode boom cadeau kreeg 😉

  2. Wat een bijzonder verhaal over een bijzondere boom voor een bijzondere vrouw. Nee, niet meer verplaatsen, hij groeit en bloeit zo goed bij jouw ouders. Hij, nee, het is natuurlijk een ZIJ, staat vast op met meest mediterane plekje in hun tuin!

    Ook dat vind ik bijzonder, dat het boompje juist bij je ouders het zo goed doet. Zij, die jou het leven gaven. Zij, die nu met deze vruchtendragende boom in hun tuin , jouw groei en bloei symbolisch nog steeds ondersteunen. Het ontroert me!

    1. Ik ben haar adres kwijt, het is een Amazone die al een jaar of 8-9 na de diagnose borstkanker is, dus ze leest denk ik niet veel meer mee. Ik weet haar nickname nog wel en ze woonde volgens mij in de buurt van Antwerpen.

Geef een reactie

