Dossierontwikkelingen / Records developments

Vorige week sprak ik met mijn oncoloog over fouten in mijn medisch dossier.

Er stond vermeld dat ik na mijn diagnose in 2001 met aromataseremmers was behandeld (in mijn vorige ziekenhuis). Die nabehandeling zou tot 2009 geduurd hebben, waardoor het leek alsof ik nooit ziektevrij was geweest. Ook de behandelingen in mijn huidige ziekenhuis klopten niet. Alleen de chemotherapie was genoteerd, niet de hormoontherapie.

De oncoloog kende dit dossieronderdeel niet, maar zou het uitzoeken.

De volgende ochtend belde ze al. Het ging om medische statistieken van het ziekenhuis. Artsen houden die niet bij, dat doen documentalisten. Ze had alles laten corrigeren en me screenshots laten mailen van de correcties.

Ik ging die dag met Axel en mijn ouders naar het strand en keek pas de volgende ochtend goed naar de correcties. Het meeste was goed, maar er stond nog steeds een verkeerd jaartal in.

Ik voelde me echt een zeur, maar ik was zover gekomen… Dan laat ik het er ook niet bij zitten. Ik mailde de secretaresse en de oncoloog dat er nog steeds iets niet klopte. En ook dat jaartal is nu aangepast.

Dankzij mijn oncoloog ben ik nu wel bijna waar ik zijn moet. Het blijft heel vreemd dat allerlei ziekenhuismedewerkers zonder controle dingen in mijn dossier kunnen zetten. Hoe komen die documentalisten er nu bij dat ik in 2002 aromataseremmers zou zijn gaan slikken? Die medicijnen werden destijds helemaal nog niet standaard voorgeschreven aan patiënten zonder uitzaaiingen.

Iedereen kan alles schrijven. Het halve ziekenhuis kan ook nog in mijn dossier lezen. En als ik zelf wil zien of het klopt ben ik feitelijk afhankelijk van de goodwill van mijn behandelend oncoloog (en haar secretaresse) om te lezen en te corrigeren!

~

Last week I spoke with my oncologist about the mistakes in my medical records.

The records mentioned adjuvant treatment with aromatase inhibitors after my diagnosis in 2001 (in my first hospital). It said the treatment had lasted until 2009 and thus it seemed that I had never been disease-free. The treatments in my current hospital had been recorded incorrectly, too. Only chemotherapy was mentioned, not hormonal therapy.

The oncologist did not know this part of the computer system, but would get back to me.

She phoned the next morning. It was medical statistics. Doctors do not record them, it is done by documentalists. She had had it all revised and her secretary sent me screenshots after the corrections.

I was off to the beach with Axel and my parents and could not take a closer look until the next morning. Most was right, but one of the years was still wrong.

I felt like a true complainer, but I had come so far... I could not give up there. I mailed the secretary and the oncologist that there was still something not right. And that year has been revised, too.

Thanks to my oncologist I am almost where I should be. It remains quite strange that a variety of hospital employees can log information to my records without any type of control. How on earth do these documentalists come up with the idea that I took aromatase inhibitors back in 2002? That medication was no standard for patients without mets.

Everyone can write anything. And many of the hospital employees can read my records. But if I want to see if things are rightly recorded I am basically dependent on the goodwill of my oncologist (and her secretary) to read and to correct!

5 gedachten over “Dossierontwikkelingen / Records developments

  1. Goed van je, dat je nu tot in de puntjes alles goed in de dossiers hebt gekregen!! Daar is een hoop moed voor nodig. Ik blijf me verbazen hoe ze met jouw (en waarschijnlijk meerdere) dossier zijn omgegaan!!

    Groetjes, Barbara

    1. @Barbara, het dossier is nog niet helemaal in orde hoor. Met radiologie en oncologie ben ik nu klaar, met pathologie en gynaecologie nog niet. Bovendien wil ik mijn gegevens in de nationale kankerregistratie nog gecorrigeerd hebben en in een wetenschappelijke studie naar borstkanker tijdens de zwangerschap.

      Het is inderdaad raar hoeveel er mis is in het dossier, dat zal ongetwijfeld bij andere patiënten ook het geval zijn.

  2. Je had me hierover al gemaild en ik jou teruggemaild. Je hebt het ju bijna helemaal op orde. Dat is een grote verdienste! Ik hoop dat ze zich daar eens achter de oren zullen krabben en een project kwaliteitsverbetering patientendossiers op starten. En het zal in elk ziekenhuis wel verbetering vragen, dat denk ook ik.

    Hoe ga je nu bijhouden dat je dossier over je toelomstige behandelstappen juist is en zal blijven? Heb je daar al over nagedacht?

    1. Toen ik openlijk vroeg om correcties en aanvullingen werd ik door een van de oncologen geïntimideerd. Secretaresses en verpleegkundigen vielen plotseling stil als deze arts voorbijliep. Ik werd persona non grata op de poli. Er is geen greintje interesse in kwaliteitsverbetering. Liever liegen dat alles OK is dan de zaken in orde brengen. Vandaar dat ik nu per e-mail en per behandelend arts werk. Als ik een hele lijst met correcties aan Medische Zaken had voorgelegd, hadden ze die in een la gestopt. Net zoals ze deden met mijn verzoek om mijn dossier toegestuurd te krijgen. Daar moest ik eindeloos achteraan bellen en schrijven.

      Ik heb alle gegevens compleet tot half mei. Over een paar maanden vraag ik weer een uitdraai, zodat ik beter ‘bij’ ben. Via het patiëntenportaal kan ik niets belangrijks inzien, dus daar schiet ik niks mee op.

Geef een reactie

