Spectaculaire verbetering / Awesome result

De CT-scan was heel goed. Na vier maanden afinitor en aromasin is de leveruitzaaiing die ze altijd meten (‘targetlaesie’) gekrompen van 38 naar 31 mm. Ook de andere leveruitzaaiingen (‘non-targetlaesies’) zijn in grootte afgenomen. In het bot zien ze ook verbetering: verdere verlittekening, vooral in de onderrug. Veel mooier had het niet kunnen zijn.

Ik zat fitter bij de oncoloog dan ik de afgelopen dagen ben geweest. De afgelopen nacht heb ik drie uur aan een stuk geslapen. Hoe weinig ook, het is meer dan ik de nachten daarvoor bij elkaar heb geslapen.

De oncoloog heeft me lidocaïnegel (verdovend smeersel) tegen de aften meegegeven. Mijn moeheid en pijn in de benen zijn niet echt verklaarbaar. De scan laat een forse verbetering zien en het bloed is dus goed. Ze denkt dat het mogelijk een vicieuze cirkel is van slecht slapen, minder sporten, minder ontspannen en dus meer klachten. Met de gel tegen de aften kan ik hopelijk weer beter eten en voel ik me niet zo beperkt bij dingen die ik graag doe.

De volgende controle is over zes weken. Bij de apotheek ontdekte ik dat ze afinitor voor drie maanden had voorgeschreven. Net als ik heeft ook zij veel vertrouwen in deze therapie.

~

The CT scan was very good. After four months on afinitor and aromasin the target liver met (the one they always measure) shrunk from 38 to 31 mm. The other liver mets (non-target laesions) decreased in size, too. They see further improvement in my bones: more scars, especially in the lower back. It couldn’t have been better.

I was more energetic at the oncologist’s than I have been for the past days. I slept three hours in a row last night. How little that may be, it is more than I slept in total in the nights before.

The oncologist prescribed lidocaine gel (local anaesthetic) against the mouth ulcers. She has no clue about my tiredness and the pain in my legs. The scan shows very good improvement and my blood results are good. She thinks it may be a vicious circle of sleeping badly, exercising less, relaxing less and getting more complaints. I can hopefully eat better using the gel, which may bring me back to experiencing no restrictions to things I love to do.

The next appointment is in six weeks. When I stood at the pharmacy’s desk I discovered she had prescribed afinitor for three months. Just like me, she is confident about this therapy.

14 gedachten over “Spectaculaire verbetering / Awesome result

  1. Wat een geweldig resultaat!
    Ik belde je thuis maar je bent er niet 😉
    Je gaat me toch niet vertellen dat je op je werk zit hé?
    Ik hoop dat je lekker aan het fietsen/wandelen bent en dat je geniet van het prachtige nieuws!
    Ik hoop dat het je beter voelen verder doorzet!
    X
    Ellen

    1. Tuurlijk zat ik op mijn werk :-). Ook omdat de hulp kwam en ik vind het niet prettig als ik thuis op de bank lig terwijl zij schoonmaakt. (Zij vindt dat niet erg, ik wel!).

      Een nacht beter slapen maakte veel verschil. Bovendien heb ik nu een verdovend middel voor mijn lip voorgeschreven gekregen (lidocaïne), waardoor ik beter kan eten en drinken. Dat scheelt zoveel!

  2. Ha Diana, las ik gisteren nog de minder goede berichten. Vandaag is er goed nieuws van jouw kant. En de cijfers liegen niet. Wat fijn voor je. Nu hoop ik dat je je snel weer wat beter voelt! En de leuke dingen weer kan doen. En dan gaan we snel even bellen en bijkletsen.
    X Esther

    1. Hoi Esther, ik hoop je snel te zien, maar helaas zit de koortsblaar nog niet goed dicht. Ik durf nog steeds niet langs bij een baby. Gisteravond is de blaar weer opengeknapt. Ik neem z.s.m. contact met je op, maar wil echt geen besmettingsrisico zijn.

  3. Ik had eigenlijk niet anders verwacht , maar zeker weten doe je het pas als het door je oncoloog officieel gezefd is. Echt heel, heel goed resultaat van de affinitor. Ik hoop dat het middel van je oncoloog tegen de aften goed helpt. En dat je de cirkel van moeizaam , pijnlijk eten, slecht en weinig slapen en vermoeidheid nu kan doorbreken. En jij weer zin hebt ( gekregen) om op je fiets te pakken, Axel achterop te laten klimmen en een mooi tochtje langs sloten en molens te fietsen. Werken kan nog wel even wachten, komt weer wel.

  4. Hè, wat fijn! Congrats! Steeds weer kruip je door het oog van de naald…Nu weer ruim en rechtop verder gaan!

    Liefs,

    Zilver

Geef een reactie

