Mooiste brief / Most beautiful letter

De mooiste brief in mijn dossier is de brief van de longarts aan mijn huisarts.

Die longarts zie ik nog zo voor me. Een vriendelijke, oprecht geïnteresseerde man, die al mijn scans en foto’s had bekeken voordat hij me belde. Hij had van de prof, die mijn zwangere oncoloog toen verving, gehoord dat bij mij dringend longvocht weggeprikt moest worden.

Hij belde me op mijn werk en vertelde dat ik direct mocht komen. Ik reageerde verbaasd. Ik had helemaal geen telefoon verwacht. Mijn klacht was dat ik veel en hard moest hoesten. De arts zal ook verbaasd geweest zijn dat ik niet benauwd thuis zat.

Ik vroeg of ik de volgende ochtend mocht komen. Hij nam alle tijd voor me en vroeg uitgebreid door over mijn ziekte en behandelingen, maar ook over Axel en over mijn werk. Van het praten moest ik een paar keer hoesten.

Het was een stressvolle tijd, omdat ik met een te hoog oestradiolgehalte met Arimidex was begonnen. Als het oestradiol niet zou dalen, kon Arimidex tegengesteld werken en mijn uitzaaiingen stimuleren.

De longarts vertelde me dat hij dacht dat het longvocht gedaald was in de drie weken Arimidex. Hij vergeleek toen een CT-scan met een longfoto. Pas maanden later concludeerde radiologie dat het longvocht afnam.

De afsluitende alinea van zijn brief is prachtig. Eerst zegt hij dat een punctie niet nodig is omdat ik totaal niet kortademig ben. Vervolgens noemt hij de vochttoename ‘licht’ (terwijl de radioloog die ‘fors’ vond). En daarna concludeert hij dat mijn hoestklachten niet van het vocht komen. Hij stelt voor om het effect van Arimidex even af te wachten. En tot slot meldt hij dat ik altijd welkom ben op zijn spreekuur.

Tijdens latere periodes van hoestbuien hoor ik zijn conclusie soms nog in mijn hoofd. Hij sprak met een wat afgemeten accent uit de polder: ‘Klinkt als een luchtweginfectie’.

Ik ben nooit meer bij hem teruggeweest, maar als ik ooit wel longklachten heb ga ik zeker naar hem toe.

~

The best part of my medical records is the pulmonologist’s letter to my general practitioner.

I have kept a vivid image of the pulmonologist. A friendly man, genuinely interested in my case, who had studied all my scans and X-rays before he called me. The professor, who stood in for my then pregnant oncologist, had informed him that I was in urgent need of a drain for removal of pleural effusion.

He phoned me at work and told me I could come right away. I was surprised and had not expected his call. My complaint was that I was coughing very much and very loudly. The doctor must have been surprised, too, that I was not at home, short of breath.

I asked if he could see me the next morning. He had much time for me and posed many questions about my disease and treatments, but also about Axel and my job. The talking made me cough a few times.

It was a stressful time, because I had started taking Arimidex when my estradiol level was too high. If the estradiol did not decrease, Arimidex could be counterproductive and could stimulate my mets.

The pulmonologist told me he thought the pleural effusion had decreased after three weeks of Arimidex. He compared a CT scan with a thorax X-ray. Only months later radiology confirmed this.

His letter’s final paragraph is great. He first states that a punction is not necessary, because I am not out of breath at all. He then calls the pleural effusion’s increase ‘marginal’ (while the radiologist wrote ‘considerable’). His conclusion is that I don’t cough because of pleural effusion. He proposes to see what the effect of Arimidex will be. And he informs that he can always see me if needed.

During later periods of coughing his conclusion sometimes re-sounded in my head. He spoke with a distinctive (polder-ish) accent: ‘Sounds like a respiratory tract infection’.

I have never been back, but if I ever have pulmonal complaints, he is the doctor I will be going to.

3 gedachten over “Mooiste brief / Most beautiful letter

  1. Zo zou het contact altijd moeten gaan. Hartverwarmend en steunend. Hoop dat je hem nog heel ang niet opnieuw nodig zult hebben. Maar als…..ja, dan ga je natuurlijk weer naar hem toe.

Geef een reactie

