Logisch / Logical

Letters ontcijferen gaat Axel steeds beter af. Echt lezen lukt nog niet, maar letters spellen wel. Toen ik laatst op een briefje schreef wat ik die dag wilde doen, zoals het medisch dossier van Axel nogmaals opvragen, wees hij zijn naam op een volgeschreven brief je aan.

‘Daar staat Axel!’

Axel en ik gingen vandaag naar het ziekenhuis om een nieuw doosje Afinitor te halen. Met de buggy hoeft dat allang niet meer. Axel wandelt stevig door naar het station. Hij checkt mijn OV-kaart in en weet de weg naar het ziekenhuis.

In de gang van de ziekenhuisapotheek, waar hij niet eerder was geweest, wist hij ‘apo’ terug te vinden in de wirwar van bordjes. Daarna liepen we nog even naar de oncologie-afdeling. Een printje van mijn bloeduitslagen had ik ook telefonisch kunnen vragen, maar ik vind het belangrijk dat Axel weet waar de dokter werkt.

Ik tilde hem op de balie terwijl de secretaresse printjes draaide. Axel keek naar het bordje en noemde de letters een voor een.

M van mama, a van Axel, m van mamma en zo door. Mammapoli.

Volkomen logisch voor Axel dat ik daar regelmatig heen moet!

Op weg naar buiten vroeg hij of er ook een pappapoli en een kindjespoli waren. Ik heb geantwoord dat ik de enige van ons drieën ben die vaak in het ziekenhuis moet zijn.

~

Deciphring letters is what Axel can do better and better. He cannot really read yet, but he can spell the letters. When I recently wrote a note about the things I wanted to do that day, like re-asking for Axel’s medical records, Axel pointed at his name on the paper, totally filled with my handwriting.

‘There is Axel!’

Axel and I went to the hospital to get a new box of Afinitor. No need to take the buggy. Axel firmly walks to the train station. He does the check-in of my public transport card and knows the way to the hospital.

In the pharmacy’s corridor, where he had not been before, he managed to find ‘apo’ (=first three letters of apotheek/pharmacy) on one of the many signs. We then walked on to the oncology ward. I could have asked for a print-out of my blood results by phone, but I find it important that Axel knows where the doctor works.

I lifted him and he set on the counter while the secretary made the prints. Axel looked at the sign and called the letters one by one.

M for mummy, A for Axel, M for mummy and so on. Mammapoli (mummy’s ward and breast cancer unit at the same time).

Due to the similarity with ‘mummy’ it was totally logical for Axel that I had to go there quite often.

On our way out he asked if there was a daddy ward and a child ward. I answered him that I am the only one out of the three of us who often goes to the hospital.

11 gedachten over “Logisch / Logical

  1. De mamapoli, natuurlijk! Geweldig die peuterlogica!

    Maar jeetje, wat is Axel zijn leeftijdgenootjes ver vooruit! Reden im heel erg trots te zijn op jullie mannetje (maar tegelijk zie ik Axels verveling op school al helemaal voor me, helaas…)

  2. Logisch redeneren kan hij al net zo goed als letters herkennen. Want als er een mamapoli is, natuurlijk is er dan ook een papaploli en een kindjespoli. Maar gelukkig hoeven papa en kindje daar nog niet heen.

    Letters herkennen en logisch redeneren al op zijn leeftijd. Wat een ‘ vorig ‘ jongentje 😉 Stuur hem maar naar een basisschool waar ook een klasje is voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben dan het gewone programma. Bij noa op school is zo’n klasje.

  3. Ja, hij doet het prima. Zaak om ook te zorgen dat er naast een school met uitdaging ook thuis uitdagingen zijn. Nu nog niet want volgens mij krijgt hij genoeg input maar straks komt er een tijd voor leuke hobbies: wat is er allemaal bij jullie in de buurt? Natuurdingen, muziekdingen, creatieve dingen, en natuurlijk een leuke sport: er is zoveel, leuk om al vast eens vooruit te kijken wat bij hem zou passen of misschien nog meer: wat hem zou uitdagen.

  4. De basisschool waar Axel volgend jaar naartoe gaat werkt met drie niveaus. Er is geen plusklas, dat heeft geen enkele school hier in de regio. De aandacht gaat vooral uit naar achterstandsleerlingen.

    @Ellenk, bij sport denken we aan gymnastiek (maar dat is op onhandige tijden) en aan atletiek (maar dat is pas vanaf zes jaar). Axel houdt erg van theater, dat is misschien iets om in de toekomst meer mee te gaan doen.

  5. Intimiderend knap wat Axel kan zeg! Waren jullie zelf ook zulke vroege lezers? Hier nog echt helemaal geen interesse in letters en cijfers. Maar voorlezen is wel genieten: graag best lange en ingewikkelde boeken. Dat vind ik ook mooi: eerst gewoon genieten, dan is er wel een verlangen naar wat komen gaat als je eenmaal leert lezen. Zijn de leesboeken van Vos en Haas trouwens iets voor Axel (als hij het nog ietsje beter kan)? Ik vind de verhaaltjes en tekeningen echt geweldig, en het zijn dus boeken voor beginnende lezers, maar met een leukere inhoud dan wat je meestal in korte zinnetjes krijgt voorgeschoteld.

  6. Wat een vreselijk kien mannetje is Axel zeg. Onze Floris (1 maand ouder dan Axel) herkent echt nog geen enkele letter (kan net tot 10 tellen en dat nog niet eens altijd in de juiste volgorde :). Hij loopt straks wel heel veel voor op de basisschool, hopelijk pikken ze dat daar ook goed op en bieden ze hem wat extra’s aan. Niets zo frustrerend als alles al kunnen natuurlijk. Groetjes Mirella

  7. Zelf kon ik ook lezen voordat ik naar school ging. Gerard is begonnen met automerken aanwijzen en dat heeft geleid tot letters herkennen. En wat we allang deden (ook een idee van Gerard) is, om Axel te laten doorlopen, kijken wie het eerst een bepaald cijfer op een nummerbord ziet.

    Ik dacht dat ik er een keer over geblogd had, maar kan geen eerder bericht terugvinden. In het ziekenhuis heeft een patiënte bij het APD-infuus ooit tegen me gezegd dat Axel er zo wijs uit zag op de foto. Hij was toen nog een baby. Ze voorspelde dat hij zich snel zou ontwikkelen omdat hij mij nog veel wil laten zien.

Geef een reactie

