Terug naar normaal / Back to normal

In de kantine eet ik ’s maandags al niet meer sinds de keer dat ik uit het oorverdovende kabaal van gesprekken en kletterend bestek moest weglopen met mijn mobieltje om duidelijk te verstaan dat mijn nierfunctie niet goed was. Pas drie weken geleden.

De oncoloog belde vandaag vroeg. En met goed nieuws: mijn nierfunctie is normaal, de leverwaarden zijn nog verder gedaald en geen eiwit in de urine. Ik heb een nieuw recept voor 10 mg Afinitor en mijn volgende afspraak is half mei. Dan is het wel weer live bij de oncoloog in de spreekkamer.

Met een langere periode tussen de controles heb ik een sterker gevoel van vrijheid en een normaler leven. Dingen plannen is moeilijk voor me als ik wekelijks naar het ziekenhuis moet.

Waarschijnlijk heb ik kort na de start van Afinitor een nierontsteking gekregen, waarvan ik snel ben hersteld. ‘Het is goed dat je zo fit bent en in goede conditie’, zei de oncoloog. Gelukkig wel. Dankzij haar ben ik weer gaan hardlopen. Acuut nierfalen kan bij een mindere conditie dodelijk zijn, dat realiseer ik me heel goed. Haar zorgen bleken getriggerd door het feit dat ik minder uren was gaan werken. Dat heb ik inderdaad nooit eerder gedaan.

Ze zei dat ze meer voorlichting had moeten geven over de risico’s van Afinitor voor de nieren. Dat is ook zo, maar eerlijk gezegd heb ik dat recept een beetje afgetroggeld nadat ik de leverbiopsie had afgewezen. ‘Toch was het mijn verantwoordelijkheid om je goed voor te lichten’, zei ze.

Ik ben zo blij dat ze terug is.

~

I haven’t had lunch in the canteen on Monday since I had to leave this incredibly loud mixture of conversations and noisy forks and knives on plates to be able to hear the oncologist say through my cell phone that my kidney function was disturbed. Only three weeks ago.

The oncologist phoned early today. And she had good news: my kidney function is normal, the liver values decreased even more and I have no protein in my urine. I will order new 10 mg Afinitor tablets and my next appointment is mid-May. Live in the oncologist’s office.

A longer interval between the check-ups gives me a stronger sense of freedom and the sense of a normal life. Planning is difficult for me when going to the hospital every week.

I probably had a kidney infection soon after I started Afinitor. And I recovered fast. ‘So great you are so fit and in good condition’, the oncologist said. So glad I am. Thanks to her I picked up running again. Acute kidney failure can be a cause of death for people who are less fit, I am very aware of that. Her concerns appeared to be triggered by the fact that I had started to work less hours per day. Indeed something I have never done before.

She said she should have given me more information about Afinitor’s risk to the kidneys. That is right, but quite honestly I kind of nicked the medication order after I had refused a liver biopsy. ‘Still it was my responsibility to give you proper information’, she said.

I am so glad she is back.

9 gedachten over “Terug naar normaal / Back to normal

  1. Wat ben ik blij voor je…weer een angstaanjagend hoge golf bedwongen met je scheepje…en hopelijk komt er nu eindelijk weer rustig vaarwater, en kun je ontspannen achteroverleunen. Wat is dat je gegund…

    Liefs,

    Zilver

  2. Jij bent gewoon ‘ abnormaal normaal ‘ 😉

    Wat een goede berichten allemaal. Geniet maar weer van de grotere vrijheid nu je niet meer elke week bloed hoeft te prikken en op tel moet gaan zitten wachten. En dat je weer kunt ontspannen bij de controles omdat je eigen vertrouwe, goed met jou samenwerkende oncologe er weer voor je is. Hopelijk blijft ze nu heel, heel , heel lang!

    Ik mail je nog over onze afspraak datum om verdere afspraken voor die dag te maken. Noa is er vanaf half een. Hoop dat ik die dag voor de T-DM1 screening niet naar Nijmegen hoef. Ik probeer die dag, als er gepland moet worden, vrij van afspraak daar te houden.
    Wie niet waagt die niet wint.

  3. Lieve Diana
    Klinkt fijn het contact met je oncoloog. En wat goed dat alles weer volgens plan verloopt. Jij beschrijft wat ik wekelijks voel, de beperking van zo’n wekelijks ziekenhuisbezoek. Dat voelt helemaal niet vrij. Geniet van je ‘vakantie’ tot half mei!
    Pauline x

  4. @Goudblok, bedoel je dat je ook Afinitor erbij gaat nemen?
    @Pauline, ik denk dat veel patiënten wel in zo’n ziekenhuisschema komen: je plant je afspraken tot de volgende uitslag en kijkt niet verder.
    @Zilver, wat beschrijf je het mooi met de zee. De angstaanjagend hoge golf heb ik op dat moment niet zo gevoeld (ik dacht dat ik gewoon moe was), maar daarna wel. En de oncoloog voelde het volgens mij ook zo.

Geef een reactie

