Dossiers / Records

In mijn brief aan de klachtencommissie van het ziekenhuis had ik onder andere gevraagd om correcties en aanvullingen door te voeren in mijn medisch dossier en in het dossier van Axel. Tijdens de zitting werd ik erop gewezen dat inzage in de dossiers een patiëntenrecht is en los staat van de klachtenprocedure. Ruim een maand geleden vroegen we daarom de dossiers op bij de directeur Medische Zaken.

Axels dossier zat deze week in de brievenbus. Een paar velletjes papier over een gezond jongetje, dat in het ziekenhuis is geboren en er een nachtje is gebleven. Zijn dossier is incompleet en daarover moeten we nog een nieuwe brief sturen. Labuitslagen van een bloedtest zitten er niet bij en de bevindingen van een kinderarts ook niet. En hoewel ik delen van Axels dossier al kende, ben ik toch geschrokken van wat ik zag.

Ze hebben bijvoorbeeld genoteerd dat ik borstvoeding gaf, terwijl ik dat om medische redenen niet mocht! Mijn hormoonniveau moest zo snel mogelijk dalen na de bevalling om de groeifactor van de borstkankeruitzaaiingen weg te nemen.

En er staat ook dat Axel ruim vier kilo woog bij zijn ontslag uit het ziekenhuis. Dat woog hij nog niet toen hij zes weken oud was. Kwestie van een paar cijfertjes omdraaien.

Ik blijf me verbazen over de slordigheid, de desinteresse en het onvermogen om medische dossiers correct en compleet bij te houden. En ik hou mijn hart vast voor mijn eigen medische dossier, want voor de correctie daarvan mag ik wel een paar dagen uittrekken.

~

My letter to the hospital’s complaints commission concerned, among others, a request to make corrections and additions to my own medical records and to Axel’s. I heard at the hearing that it is my patient’s rights to see these records. Over a month ago we requested the Director for Medical Affairs to send us the files.

Axel’s records arrived this week. A few pages about a healthy little boy, who was born in the hospital and stayed there for one night. His file is incomplete and we will have to send another letter. Lab results (for a blood test) are not included, nor are the pediatrician’s findings. And even though I was familiar with part of Axel’s file, I was shocked when I read it again.

They wrote down that I was breastfeeding, while this was forbidden in my medical situation! My hormone level was supposed to decrease as soon as possible after delivery, thus removing a growth factor for my breast cancer mets.

The file also states that Axel’s weight was over four kiloes when he was discharged. He weighed still less at the age of six weeks. Mixed up a few digits.

I am constantly amazed about the hospital’s carelessness, indifference and incompetence to keep correct and complete medical records. And I hold my breath for my own medical records: it may take me a few days to correct those.

7 gedachten over “Dossiers / Records

  1. Tsss ongelofelijk.
    Ik heb ooit het dossier van mijn zoon gelezen en was vooral verbaasd over de niet medische informatie die er in stond. Maar dit kan echt niet.

  2. Ook ik val om van verbazing. Temeer nog omdat jij in een academisch ziekenhuis behandeld wordt. Daar verwacht ik toch nog meer zorgvuldige verslaglegging van dan in een klein regionaal ziekenhuis. Omdat het juist om ‘ speciale gevallen ‘ gaat waar je niet ‘ standaard’ mee om kunt gaan. Dat belooft inderdaad weer een drukke tijd te worden met het aanbrengen van alle correcties. Zeker ook van jouw dossier.

    Ik krijg mijn dossier altijd mee naar de balie om afspraken te maken. Voor ik naar de secretaresse ga lees ik altijd even door wat mijn onc. Geschreven heeft. Vind geen onwaarheden. Alleen staan de bloeduitslagen en de verslagen van scans er niet in, die staan in de computer. Zonodig uit te draaiien. Alleen 1 keer stond er ‘ begint WEER over
    T-DM1. ‘. Hahaha, ga ik gewoon lekker mee door!

  3. @Annie, wat jij doet deed ik vroeger ook: meelezen met de papieren versie. Maar dat kan niet meer sinds alles gedigitaliseerd is. Het elektronische patiëntendossier is echter niet volledig (tumormarker staat niet vermeld, uitslagen van scans staan er niet in), dus dat is geen vervanging. Kritische opmerkingen over mezelf kan ik wel hebben, maar het probleem is eerder dat de aantekeningen heel summier zijn.

    @Lucretia, mijn eigen dossier wordt me in gedeeltes toegestuurd. Kennelijk gaat dat per poli apart. Ik heb pas de stukken van één poli gekregen. Met mijn eigen dossier is nog veel meer mis, maar daarover wil ik pas bloggen na de uitspraak van de klachtencommissie (over o.a. de dossiervorming).

Geef een reactie

