Betere lever, slechtere nieren / Better liver, kidneys worsened

Mijn goede nieuws is dat Afinitor en Aromasin spectaculair werken: gamma GT is gedaald van 52 naar 34 en ASAT van 43 naar 29. En dat in drie weken. De leverwaarden zijn nu ruim binnen normaal.

Het slechte nieuws is dat mijn nierfunctie is verdubbeld. Ook is kalium licht verlaagd. Afinitor kan de nierfunctie verstoren, maar normaal gesproken gaat dat geleidelijk, in de loop van maanden. Zo’n snelle verstoring hadden ze in mijn ziekenhuis nog niet gezien.

Ik moet nu direct stoppen met Afinitor. Ik ga door met Aromasin en aanstaande maandag prik ik opnieuw bloed om de nierfunctie te bepalen.

~

My good news is that Afinitor and Aromasin show awesome results: gamma GT decreased from 52 to 34 and ASAT decreased from 43 to 29. In three weeks’ time. All liver values are well within the normal range.

The bad news is that my kidney function doubled. And my kalium is slightly below normal. Afinitor can disturb the kidney function, but this is, generally speaking, a slow process, taking several months. Oncologists in my hospital had not seen such a fast disturbance yet.

I have to stop taking Afinitor right away. I will continue Aromasin and have another blood check scheduled for Monday in order to check my kidney function.

8 gedachten over “Betere lever, slechtere nieren / Better liver, kidneys worsened

  1. Oh, Diana, dat is wel heel erg jammer zeg! Maar de eerste klap is gemaakt. Nu maar hopen dat met Aromasin alleen je nieren verbeteren én je lever goed blijft. Weer opnieuw spannend dus.

  2. @Esther, nee ik ben sinds een week niet moe meer. Die moeheid is net zo plotseling verdwenen als hij kwam.
    @Ellen, met de oncoloog heb ik telefonisch besproken of een lagere dosering Afinitor misschien zou kunnen. Een van de blogschrijfsters die ik volg (Jill) heeft Afinitor 5 mg gebruikt, ik slikte nu 10 mg. Maar nu moet ik eerst helemaal stoppen.

    Nierfalen (eiwit in de urine) en een laag kaliumgehalte staan bij de ‘vaak voorkomende bijwerkingen’ vermeld in de bijsluiter van Afinitor.

  3. Ik had al gereageerd bij de amazones. Nu lees ik hier in je reactie op ellen dat je Jill kent die 5 mg afinitor gebruikt en dat het bij jou 10 mg was. Dus die verlaging kan. Maar als aromasin alleen net zo goed zou blijken te werken op de leveruitzaaiingen zoals de combi nu deed, dan maar liever dat risico met afinitor natuurlijk niet opnieuw lopen.

    Nu weer spannend. Je blijft bezig he!

  4. Zo mooi nieuws van je lever, en ooh wat jammer dan van die nieren. Maar wie weet blijft de lever zoals ie nu is, en worden de nieren ook weer beter. We blijven hopen en wachten maandag af.

  5. Amai super snelle positieve reactie op je lever! Spijtig van de nieren!!
    Als het bijwerkingen zijn van de Afinitor zullen je nieren hopelijk snel herstellen en kan je nadien misschien een verlaagde dosis krijgen.
    Anders duim ik dat de Aromasin het nodige doet!!
    Fijn te lezen dat de vermoeidheid voorbij is.

  6. Balen van het effect op de nieren! Hopelijk snel weer goede waarden. Zou mooi zijn als je daarna inderdaad wel een lagere dosis Afinitor kunt krijgen.

Geef een reactie

