Hoge hormoonwaarde / High hormonal value

Gelukkig ben ik weer een stuk opgeknapt. De koorts was vanmorgen weg en ik kan weer normaal eten.

De uitslag van het oestradiol was binnen, maar van de secretaresse kreeg ik hem niet. ‘Dan gaat mijn kop eraf’, zei ze. Ik gaf aan dat ik graag een belafspraak met de prof wilde als het oestradiol nog steeds te hoog (=hoger dan 10) was. Ik kreeg de belafspraak, dus ik weet genoeg.

De hoge hormoonwaarden baren me zorgen. Het is een terugkerend probleem, in 2010 had ik hier ook mee te maken. Hoog oestradiol komt vaak voor bij vrouwen met overgewicht, maar dat heb ik niet. Tijdens chemo was mijn oestradiol heel laag (onder de 10 dus). Toen ik in augustus ongesteld werd, schoot de waarde naar 200. In oktober was hij nog 120, dus hij daalt wel, maar het gaat mij niet snel genoeg.

Faslodex blokkeert de oestrogenen, maar is bedoeld voor postmenopauzale vrouwen, dus vrouwen met een hele lage oestradiolwaarde. Voor mijn gevoel is mijn oestradiol nog zo hoog dat Faslodex het niet volledig aankan.

Op de laatste CT-scan was een van mijn leveruitzaaiingen een centimeter gegroeid. Slecht natuurlijk, maar het was een centimeter groei in vier maanden. Tijdens mijn ongesteldheid deze zomer groeide diezelfde plek een centimeter in zes weken. De groei neemt dus duidelijk af.

Mijn lever is voor radiologen lastig te beoordelen omdat hij in de zwangerschap heel slecht is geweest. Op de lever zitten ‘littekens’ van de oude plekken, de radioloog beschrijft een ‘hobbelig’ uiterlijk.

Het lastige in dit geheel is dat de prof geïrriteerd is over mijn klacht tegen het ziekenhuis (en zijn vakgroep). Deze hoge hormoonwaarden zijn een gevolg van het gepruts van de nalatige oncoloog deze zomer. Op het moment dat zij me Zoladex weigerde, was de oestradiolwaarde wel onder de 10.

Mijn vraag aan de prof zal zijn of we iets kunnen doen om mijn hormonen sneller te laten dalen. En of anders de dosering Faslodex (tijdelijk) verhoogd kan worden. Zo niet, dan is misschien meer tijd nodig om te zien wat Faslodex doet als mijn hormoonwaarden echt laag zijn. Natuurlijk zolang het verantwoord is qua leverfunctie.

[Opmerking: onze provider weblog.nl is bezig met onderhoud aan de database. Inactieve blogs worden verwijderd om het aantal storingen te verminderen. Het werk zorgt, vooral ’s nachts, voor bereikbaarheidsproblemen].

~

Fortunately I have recovered quite a lot. The fever was gone this morning and I can eat normally again.

The estradiol result was there, but the secretary refused to tell me. ‘They will cut my head off’, she said. I told her that I would like a telephone appointment with the professor if the estradiol was still too high (i.e. above 10). I got the appointment, so I know it is too high.

I am concerned about the high hormone values. It is a returning problem, back in 2010 I was facing this too. High estradiol is common among overweight women, but I don’t weigh too much. During chemo my estradiol was very low (well below 10). When I got back my menstruation last August, the value increased to 200. In October it was still 120, so it does decrease, but not fast enough for me.

Faslodex blocks the estrogenes, but it is meant for postmenopausal women, so women with a very low estradiol level. It feels like my estradiol is still so high that Faslodex cannot catch up.

One of my liver mets grew a centimetre on the last CT scan. Very bad, but it was a centimetre in four months. During my menstruation that same spot grew a centimetre in six weeks. So the growth slows down.

Radiologists find my liver difficult to judge because it has been very bad during pregnancy. These earlier mets caused a kind of scars and the radiologist described my liver’s ‘rough surface’.

An additional difficulty is that the professor is irritated about my complaint to the hospital (and to his group). These high hormonal values are a result of the mess the negligent oncologist made this summer. When she refused me Zoladex, the estradiol value was well below 10.

My question to the professor is going to be if we can take any action speed up the hormones’ decrease. And if the dose of Faslodex can (temporarily) be increased. If not, we may need more time to see what Faslodex does if my hormonal values are really low. Of course as long as my liver functions remain OK.

[Note: our provider weblog.nl performs maintenance works to the database and is removing inactive blogs to improve performance. This causes connection problems especially at night].

Een gedachte over “Hoge hormoonwaarde / High hormonal value

Geef een reactie

