Dubbel / Double

Geen positief nieuws, helaas, maar ik interpreteer het ook nog niet als heel slecht. De marker is nog doorgestegen (van 59 naar 82 in twee maanden) en in de lever is groei zichtbaar. Geen nieuwe uitzaaiingen, wel groei van de bestaande.

Botten en long zijn stabiel. Er is een plekje gezien in de linkerborst. Achteraf zat dat er in augustus ook al, maar het was nu wel wat groter. De prof kon de plek niet voelen bij lichamelijk onderzoek, ondanks dat hij exact wist waar hij moest zoeken. Verder niks bijzonders bij lichamelijk onderzoek. Ik ben stabiel op gewicht, alle bloedwaarden zijn ruim binnen normaal en ik kan drie kwartier hardlopen en fitness er nog naast. Kortom, geen reden om acuut aan de chemo te gaan.

Conclusie: de prof twijfelt of Faslodex genoeg voor me doet, met name in de lever, maar ik heb uitstel met een maand. In januari moet ik weer bloedprikken. Dan krijg ik geen scan, omdat dat te weinig toevoegt zo kort na de vorige scan.

Als Faslodex faalt zou Aromasin met Afinitor nog een optie kunnen zijn, maar dat is afhankelijk van een leverbiopt. Mogelijk zijn de leveruitzaaiingen namelijk minder hormoongevoelig dan de botuitzaaiingen.

Hoe dan ook, ik geloof nog in Faslodex. De eierstokverwijdering en de start van Faslodex waren twee weken na de vorige CT-scan, waardoor er nog een groeistimulans is geweest tussen de scans. Plus de inwerktijd van Faslodex. Ook de uitzaaiing in de borst beschouw ik als een hormoongevoelige uitzaaiing.

Maar wie weet ben ik alles aan het goedpraten voor mezelf. Ik snap ook wel dat een stijging van de marker niet goed is, zeker niet als de scan ook groei laat zien. Tegelijkertijd was de tumor flare zo hevig dat ik Faslodex wat meer tijd wil geven. Maar ik wil natuurlijk ook niet wachten met chemobehandelingen tot ik problematische uitzaaiingen heb.

Het is dus een beetje dubbel alles bij elkaar.

~

No positive news this morning, unfortunately. Though I do not interpret it very negatively either. The marker continued to increase (from 59 to 82 in two months) and the liver mets have grown. No new mets, but growth of the existing ones.

Bones and lung are stable. The scan showed a spot in my left breast. It was, retrospectively, already visible in August, but it was bigger now. The prof could not feel it during physical examination, though he knew exactly where it had to Physical examination brought no news. My weight is stable, all blood values are well within the normal range and I can run for 45 minutes. Plus I still fitness. In short, no reason to start chemotherapy right away.

Conclusion: the prof doubts if Faslodex does enough for me, especially in the liver, but I get another month to try it. I will have a blood check in January. This time no scan, since it has no added value so soon after the other scan.

If Faslodex fails, Aromasin with Afinitor could still be an option, but it will depend on a liver biopsy. The liver mets could be less hormone sensitive than the bone mets.

Anyway, I still believe in Faslodex. Removal of my ovaries and the start of Faslodex took place two weeks after the last CT scan, which means there was still a growth stimulus between the two scans. Plus Faslodex needs some time to work. I also consider the breast met as a hormone sensitive met.

But who knows, I may just be reassuring myself. I do understand that the marker’s increase is not a good sign, certainly not if the scan shows growth, too. But the tumor flare was so intense that I want to give Faslodex some more time. And at the same time I do not want to wait with chemo treatment until I have problematic mets.

So all in all, it feels double.

6 gedachten over “Dubbel / Double

  1. Ik wil eigenlijk mijn ogen sluiten en oordoppen op mijn oren zetten. Niet zien, niet horen wat jij hier schrijft over groei in de lever. Toch nog kleine lichtpuntjes: geen nieuwe leveruitzaaiingen, geen groeiende bot en longvliesuitzaaiingen.

    Op de amazones reageerde ik al en zet die reactie ook maar even over naar hier:

    ” Dit had ik toch echt niet verwacht. En jij toch eigenlijk ook niet denk ik gezien hoe je je voelt en wat je kunt. Best beangstigend ook, ook al weten we natuurlijk wel hoe verraderlijk kanker is, sluipend en niet voelbaar kan toenemen. Het beangstende voor mij zit hem in het geen eigen referentiekader hebben, als jezelf goed voelen zo weinig zeggend is. Ik vind het zo verdrietig voor je, ook al klink je meer gelaten dan verdrietig . En probeer je jezelf moed in te spreken met nog de mogelijkheid van een latere stabiliserende reactie van je laatste behandelingen. Heel begrijpelijk voor mij, je hebt hoop nodig na zo’n boodschap. Ik hoop ook zo dat je theorie kloppen mag. Nog weer een spannende maand. Arm om je heen. En hoe dan ook, we gaan in het voorjaar kikkers vangen met de kids. Heb fijne vissersstoeltjes om op te zitten aan de waterkant! En voor de komende feestentijd veel , heel veel warmte en licht gewenst. “

  2. Diana wat rot dat de marker nog verder gestegen is, dat is toch wel onverwachts, ik hoop heel erg dat je over een maand wel positief nieuws hebt.

  3. Diana,
    Wat een onverwacht nieuws… Je bent zo’n doorzetter. Als ik jouw berichten lees, ben ik altijd weer verbaasd wat je allemaal doet en hoe actief je bent. Dat is heel goed. Dus we moeten positief blijven, net zoals jij zelf ook altijd bent. We gaan er vanuit dat er in januari weer beter nieuws komt, dat alles weer is gedaald etc. Probeer met je gezinnetje te genieten van de feestdagen en hopelijk zien we elkaar gauw weer even!
    Liefs,
    Jeannette

  4. Hoi Diana,
    Wat erg… weet even niet goed wat te zeggen. Ik had het niet verwacht (en jij ook niet). Wat een rotziekte. En ik duim voor je dat je theorie klopt…
    Kneptt

  5. PFF…had ander nieuws/beter nieuws gehoopt maar jij ongetwijfeld ook!
    Ik begrijp je dubbel gevoel.
    Maar hoop samen met jou dat binnen een maand blijkt dat de Faslodex toch z’n werk doet!

Geef een reactie

