Stickers

Sinds ik mijn klachtbrief aan het ziekenhuis heb verstuurd, heb ik heel veel vrije tijd. Wekenlang heb ik avond aan avond aan die brief geschreven om vervolgens alles weg te gooien en opnieuw te beginnen. Die nieuwe versie heb ik zaterdag verstuurd.

Onderdeel van mijn klacht is de summiere dossiervorming bij oncologie. Nooit is opgeschreven waarom ze me hormoontherapie weigerden en evenmin is genoteerd dat ik er zelf steeds om vroeg.

De dossierstukken van gynaecologie heb ik trouwens nog steeds niet. Drie weken geleden heb ik ze aangevraagd per brief-met-handtekening. Deze week belde ik waarom het zo lang duurde, maar de mevrouw aan de telefoon wist het niet. Dat regelde de typekamer. Pardon? Ik dacht dat ik haar verkeerd verstond. Ze zei het echt: een typekamer. Bij gynaecologie bestaat het nog.

Toen ik de Power-PAC liet plaatsen, moest ik een half uur wachten bij de OK. Ik lag op bed met een vel stickers op mijn buik. Ik kon mijn ogen niet geloven: Mijn huisnummer was niet compleet. Alleen het eerste cijfer was afgedrukt. Terug op de afdeling vroeg ik aan de secretaresse mijn straatnaam af te korten zodat het huisnummer zou passen. Dat lukte niet, ze ‘had geen rechten’. Wie er wel rechten had, wist ze niet. Ik zei dat ze kennelijk wel rechten had om me verkeerde adresstickers mee te geven. Raar dat er zo slordig wordt gewerkt.

Die typekamermevrouw bij gynaecologie haalt misschien wel 300 aanslagen per minuut. Foutloos, want ze komt waarschijnlijk nog uit de tijd van de carbondoorslagen toen je hele pagina’s moest overtikken als er één fout in stond. Maar kijkt ze wel hoe de enveloppen worden gestickerd? Of liggen mijn medische gegevens nu ergens verderop in de straat bij mensen die ik niet ken?

~

Since I mailed off my letter of complaint to the hospital, I have a lot of free time. During weeks I was writing the letter every evening, but threw all my text away and started again. I mailed that new version last Saturday.

Part of my complaint is the minimal notes to the file at oncology. They never wrote down why they refused hormonal therapy, nor did they register my repeated requests.

As a matter of fact I still don’t have the gynaecology files. I requested them by signed letter three weeks ago. This week I phoned to ask why things took so long. The lady at the phone did not know. This was handled by the typing room. I begged her pardon? I thought I misheard. She really said ‘the typing room’. It still exists at gynaecology.

When I got my Power-PAC, they kept me waiting in front of the theatre for half an hour. I lay on a bed with stickers on my belly. I could not believe my eyes. My address was incomplete. Only the first digit of the number of our house had been printed. Back at the ward I asked the secretary to abbreviate the name of the street, so that the number would fit. She couldn’t, because ‘she had no rights’. And she could not tell me whoever had these rights. I said she apparently had the rights to give me the wrong stickers. Weird they do such sloppy work.

The typing room lady at gynaecology may reach 300 keystrokes per minute. Without mistakes, since she must have started in those carbon copy days when you had to re-type whole pages for a single mistake. But does she ever look at the stickered envelopes? Or have my medical details been sent to strangers some blocks down, whom I do not know at all?

8 gedachten over “Stickers

  1. Dat zou echt wel “the bloody limit” zijn zeg, dat mag ik toch niet hopen, dat ze een cijfertje gemist hebben in je adres, ik zou inderdaad maar even bij de buren “met een cijfer” minder navragen voor de zekerheid.

    Is er in jouw ziekenhuis geen afdeling “patientendossiers” ? in mijn ziekenhuis kon ik bij 1 afdeling terecht voor een kopie (tegen betaling uiteraard) van mijn hele dossier, zodat je niet zelf de gynaecoloog, de oncoloog etc apart hoeft te benaderen.

  2. Fijn dat de klacht de deur uit is, zal een hele opluchting zijn.

    Dat zou echt ontzettend stom zijn zeg, dat mag ik toch niet hopen, dat ze een cijfertje gemist hebben in je adres, zou inderdaad maar even bij de buren “met een cijfer” minder navragen voor de zekerheid. (kun je er gelijk nog een nieuwe klacht achteraan sturen wegens onzorgvuldig omgaan met patientgegevens)

    Is er in jouw ziekenhuis geen afdeling “patientendossiers” trouwens ? in mijn ziekenhuis kon ik bij 1 afdeling terecht voor een kopie (tegen betaling uiteraard) van mijn hele dossier, zodat je niet zelf de gynaecoloog, de oncoloog etc apart hoeft te benaderen.

  3. 1x was ook wel genoeg geweest (ik kreeg een foutmelding dus dacht dat mijn bericht verdwenen was en heb er nog wat bij getypt voor ik hem opnieuw verstuurde ;D zoek de 10 verschillen ;))

  4. Nog maar eens proberen dan.

    Het lijkt wel een gebed zonder end te worden , al dat gekluns in jouw ziekenhuis. Verwacht je toch eigenlijk niet van zo’n academisch ziekenhuis . Als die hun zaakjes al niet op orde hebben, wie dan wel? Ik hoop dat jouw klachtafhandeling niet ook terecht komt in het gebed zonder end. Dus toch maaar: vinger aan de pols Diana!

  5. Dat ze niet weten waar dat adres geregeld wordt is onzin natuurlijk.
    Volgens mij is dat dezelfde balie als waar je patixebntenpasje gemaakt wordt. Daar worden centraal al je gegevens ingevoerd en zo dus als ik jou was zou ik dat snel gaan regelen want als het xe9xe9n keer mis gaat en het kan niet bij een afd. gewijzigd dan blijft dat vast en zeker fout gaan.
    Dat zou toch echt de bloody limit zijn zeg dat ze al jouw gegevens naar een verkeerd adres zenden. Weet je nog precies wat er op die stickers stond, want dan zou ik daar eens gaan informeren. Heb je meteen weer een nieuwe klacht.
    Veel plezier met Sinterklaas vieren de komende dagen 🙂

  6. Ik ben natuurlijk ook in een stemming dat alle fouten mij opvallen omdat het vertrouwen flink beschadigd is.

    Een centrale afdeling voor patixebntenpasjes ken ik niet. In eerdere ziekenhuizen was dat wel, maar in mijn huidige ziekenhuis heb ik me ooit bij oncologie gelegitimeerd en verder nooit meer. Andere poli’s halen mijn gegevens uit een centraal systeem.

    Ik heb over de adresstickers gebeld en die worden alleen gebruikt voor ‘labprikken’. Geen idee wat het is, dat heb ik nooit. Brieven worden op een andere manier geprint en daar is wel meer ruimte voor het volledige adres. Dat is getest.

    @Oizooo, ik kan wel mijn dossier opvragen, maar dan krijg ik alleen bloed- en scanresultaten. Die heb ik al, want die vraag ik na iedere controle. Wat ik heb opgevraagd zijn verslagen van consulten (die willen ze normaal niet met patixebnten delen), PA-verslagen en brieven aan de huisarts. En de verslagen van gynaecologie kan oncologie niet vrijgeven, zo werkt het systeem dan weer. Oncologie kan ze wel inzien, maar niet aan de patixebnt meegeven.

    1. Ik heb daarvoor voor beide ziekenhuizen een speciaal verzoek moeten indienen. In het xe9ne ziekenhuis ging het uiteindelijk heel gemakkelijk. Bij het andere heel officieel maar ik heb wel gehad.

  7. Oh, dan werkt dat bij ieder ziekenhuis weer anders, ik vroeg mijn dossier op bij de afdeling ik geloof patientenbelangen oid, en daar zaten ook de brieven aan de huisarts in en PA verslagen. Ik ging er van uit dat dat overal wel zo zou werken.

Geef een reactie

