Brieven / Letters

Maandag beloofde de huisarts me kopieën van brieven van gynaecoloog en oncoloog aan haar. Een van die brieven heb ik begin vorige week ook al schriftelijk bij de gynaecoloog opgevraagd. Niks ontvangen.

Van de huisarts kreeg ik ook de hele week geen post. Vandaag belde ik met de assistente. Vijf telefoontjes later (‘dat hebben we al opgestuurd’, ‘die brieven hebben we niet’, ‘mijn collega heeft het net gefaxt’, ‘we faxen echt voor vijf uur!’) kreeg ik eindelijk de brieven binnen.

De gynaecoloog schreef dat ik ‘zeer sterk gemotiveerd was’ voor de eierstokverwijdering omdat ik dan meer mogelijkheden had voor hormoontherapie. Hij schreef ook dat ik sowieso geen spijt zou krijgen van de operatie, ook niet bij snelle achteruitgang of complicaties, omdat ik er dan alles aan gedaan had. Dat heb ik inderdaad zo gezegd.

Het lijkt alsof bij gynaecologie de dossiers beter worden bijgehouden dan bij oncologie. Natuurlijk dekt de gynaecoloog zich in door te zeggen dat ik die operatie zo graag wilde. Mijn goede conditie noemt hij niet, daarover schrijft hij pas in de brief na de operatie. Toen was bekend dat alles goed was gegaan.

En dat bij een operatie die me drie jaar lang is geweigerd omdat hij ‘te zwaar’ zou zijn. Bij oncologie hebben ze echt geen idee van de diversiteit van uitgezaaide hormoongevoelige borstkanker.

~

Last Monday the general practitioner promised to send me copies of the gynaecologist’s and oncologist’s letters to her. I sent a written and signed request for one of these letters to the hospital last week. No reply whatsoever.

I received nothing from the general practitioner either. I called the assistant today. Five calls later (‘we have already sent it’, ‘we don’t have those letters’, ‘my colleague has just faxed it’, ‘we promise to fax before 5 pm!’) I finally got those letters.

The gynaecologist wrote that I was ‘strongly motivated’ for removal of my ovaries, because it would give me more options for hormonal therapy. He also wrote that I would definitely not regret the surgery, not even in case of fast progression or complications, because in that case I would have done all. I have indeed said that.

It seems that patients’ files are written more thoroughly at gynaecology than they are at oncology. Of course the gynaecologist covers by writing it was me who wanted that sugery. He does not mention my good condition, he mentions it only in the post-surgery letter. By then it was clear that all had gone well.

And that is all about surgery, which has been refused for three years, because it would be ‘too intrusive’. The oncologists truly have no idea about the diversity of metastasised hormonal breast cancer.

3 gedachten over “Brieven / Letters

  1. Inmiddels kan ik ook een boek schrijven over de behandeling van ons mam. Wat artsen zeggen en wat ze op papier zetten (en soms weer veranderen, weet je nog, die operatie met verkeerde narcose van Marjo?, daar waren dossiers volledig veranderd!) dat is echt heel ernstig.
    Het is een zware klus Diana.

    1. Dat zou er nog bij moeten komen, dat ze het dossier aanpassen. Nee, zo erg zal het toch niet zijn. Bovendien heb ik de nodige pagina’s uitgeprint, dus daar ben ik niet bang voor.

  2. Diana, dat gebeurt echt wel, dat aanpassen van dossiers nav een te verwachten klachtprocedure. Laatst was er een item over op radar. Ongelooflijk , je oren klapperen als je hoort wat er gebeurt in de zorg om zch in te dekken tegen klachten, claims. Echt schandalig. Ik zeg niet dat het bij JOU gebeurt , maar dat het gebeurt is zeker.

Geef een reactie

