In een potje / In a little container

Gisteren was ik bij chirurgie voor het verwijderen van mijn port-a-cath.

De verpleegkundige gaf me opdracht om mijn bovenkleding vast uit te trekken. De dokter ‘kwam er zo aan’. Ik zal vast niet de enige zijn die het raar vindt om topless op een arts te wachten. Ik sloeg mijn sjaal om mijn bovenlijf tot ik de chirurg de hand had geschud.

Ze dachten dat ik de port-a-cath liet verwijderen omdat ik hem niet meer nodig had. Zeker het dossier niet gelezen. Over twee weken laat ik een power port-a-cath plaatsen, waar ook contrastvloeistof (voor CT-scans) door kan.

Na verwijdering mocht ik twee dagen niet douchen. Dat is ook weer iets dat ik graag van tevoren had willen horen.

‘Het verwijderen is soms wel een gewrik en gewroet’, zei de chirurg. Hij had nog niet eens gekeken. Mijn port-a-cath stak zo uit mijn borstkas (foto’s uit 2010). Het leek wel een dartbord.

Met weinig moeite viste hij het ding eruit en hield hem in de lucht. ‘Wil je hem mee naar huis?’ De vraag overviel me. Weggooien kan altijd nog. En dus liep ik het ziekenhuis uit met een bloederige PAC in een potje.

~

I went to the surgery ward to have my port-a-cath removed.

The nurse instructed me to take off my clothes. The doctor would ‘be there in a minute’. I am probably not the only one who finds it weird to stand topless while waiting for a doctor. I wrapped my shawl around my upper half until I had shaken the surgeon’s hand.

They thought I had my port-a-cath removed because I did not need it anymore. Probably did not read the file. I will get a power-port-a-cath in two weeks’ time, suitable for contrast liquid (necessary for CT scans).

I should not shower for two days after removal. Again something I had wanted to know in advance.

‘Removing may require some wrenching and pulling’, the surgeon said. He had not yet looked at me. My port-a-cath stood out of my chest (2010 pictures). It looked like a dart board.

He pulled out the thing quite easily and held it in his hand. ‘Would you like to take it with you?’ The question came as a surprise. I can throw it away later. So I walked out of the hospital with a bloody PAC in a little container.

6 gedachten over “In een potje / In a little container

  1. @Rikkert, als er contrastvloeistof door kan, heb je waarschijnlijk wel een power-PAC. Die had ik in 2009 ook willen hebben, maar ik kreeg er toen geen informatie over. Oh en afplakken had ik inderdaad bedacht, maar vanmorgen heb ik het verband er zelf afgepeuterd, dus het is niet meer van toepassing nu. Er zaten niet alleen pleisters op, maar ook een soort watten. Het was vrij dik verbonden.

  2. Staat dat potje met die ouwe PAC nu als een troffee in je huis? Of heb je hem al weggegooid?

    Fijn dat het weghalen allemaal goed gegaan is. Nu moet je dus nog terug voor het aanbrengen van de power-pac. Ik hoop dat ze deze keer precies weten waar je voor komt. Maar let toch maar goed op, ze zouden eens denken dat er een borst afmoet. Je weet het tegenwoordig maar nooit als dossiers niet gelezen worden.

    1. Het potje zit nog in mijn tas. Als we een schoorsteenmantel hadden, zou ik hem daarop kunnen zetten.
      De power-PAC wordt geplaatst door een interventieradioloog. Dat is geen arts die teveel wegsnijdt, eerder een arts die op de monitor controleert of de PAC wel goed zit.

Geef een reactie

