Blij (maar pijn) / Glad (but with pain)

Zo blij dat mijn oncoloog weer terug is….

Ze mailde vanmorgen al voor half negen om te vragen hoe het gaat. Ik zag het pas na elven. Het gaat goed, maar wel heb ik pijn helemaal onderin de rug (of bovenin het bekken). Eerst dacht ik dat het spit was, maar het lijkt (weer) tumor flare. Deze pijn zit op een rotplek zo laag in de rug en is heviger dan de andere opflakkeringen. Ik kan wel lopen en fietsen, maar had vanmorgen na het zetten van de Faslodex moeite om van de behandeltafel van de huisarts af te komen. Ook kan ik Axel nu niet optillen.

Telefonisch overlegden we. Ze bevestigde wat ik vermoedde: pijn in het bot, die bewegingsonafhankelijk is en verschuift, net na het starten van nieuwe medicatie, klinkt als flare. Dat is een reactie op nieuwe therapie. Een plotseling groot aantal botuitzaaiingen zou zij nu ook niet verwachten, zeker niet omdat ik geen botpijn had tijdens mijn zwangerschap, toen de uitzaaiingen snel groeiden. Bovendien gaat de pijn van nieuwe uitzaaiingen niet weg na een paar dagen en mijn flare-plekken doen dat wel.

De oncoloog was hoorbaar blij dat ik geen leverklachten heb en dat mijn conditie nog steeds goed is. Vorige week heb ik met hardlopen de half uursgrens doorbroken. Ik lig nog op schema om over een maand 6 kilometer aan een stuk te rennen.

Als pijnstilling kon ik beter paracetamol dan diclofenac gebruiken, maar inmiddels lijkt de pijn alweer verschoven (naar links in het bekken) en slik ik niets meer.

Tot slot vertelde ik haar dat ik denk dat door de snelle Zoladexinjectie en de spoedoperatie aan de eierstokken waarschijnlijk een nieuwe cyclus is voorkomen. De operatie is nu bijna vier weken geleden en ik ben sindsdien niet meer ongesteld geworden.

~

I am so glad that my oncologist is back.

She e-mailed me as early as 8.25 am to ask how I was doing. I saw the mail only after eleven. Things are fine, but I do have pain in the lowest part of my back (or the higher part of the pelvis). At first I thought it was a muscle problem, but it seems to be tumor flare (again). This pain is in an uncomfortable spot and is more intense than the other flares. I can walk and cycle, but had some difficulty in stepping off the general practitioner’s table (after Faslodex injections). And I cannot lift Axel.

We discussed by phone. She confirmed my earlier thoughts: bone pain, which is not subject to my own movements, which changes places and started just after new medication, really sounds like flare. This is likely to be a reaction to the new therapy. A sudden high number of bone mets is not what she would expect, certainly not because I never had bone pain during my pregnancy, when the mets grew fast. Furthermore mets’ pain does not disappear after a few days, like my flare spots do.

The oncologist was clearly happy that I do not have liver complaints and that my condition is still fine. Last week I ran for more than half an hour for the first time. I am still on schedule for running 6K a month from now.

She advised paracetamol as a pain killer instead of diclofenac, but meanwhile the pain seems to have moved again (more left in the pelvis). I stopped taking pain medication.
I told the oncologist that the fast Zoladex injection and emergency surgery have probably prevented a new hormonal cycle. Surgery is almost four weeks ago and I did not have any new menstruation since then.

Geef een reactie

