Bijna donderdag / Almost Thursday

Bijna donderdag. De oncoloog belde me vanmiddag dat de marker nog iets verder is gestegen (naar 54), maar dat de meeste leverwaarden normaal zijn. Alleen gamma-GT is te hoog (60).

Het viel me nog wel redelijk mee. Met zo’n hormoonexplosie van werkende eierstokken had het nog wel erger kunnen zijn. Vanmorgen had ik voor het eerst weer stramme heupen toen ik opstond na een tijd gezeten te hebben. Misschien werkt de Zoladex al een beetje.

Bij Axels geboorte daalde de marker van ruim 300 naar ruim 200, puur door de verlaging van het hormoonniveau. Ik hoop op iets soortgelijks na de eierstokverwijdering. De rest moet Faslodex maar opruimen. Met Faslodex start ik vrijdag.

Axel is vanavond uit logeren gegaan. ‘Op vakantie naar opa en oma’ noemen we dat. Hij is superenthousiast, net als de vorige keer.

En ik ga zo mijn rugzak inpakken omdat ik misschien een nacht moet blijven. De verpleegkundigen reageerden aan de telefoon stomverbaasd toen ik vroeg of ik ’s avonds weer naar huis kon. Volgens hen is dit altijd een 24-uursopname. De gynaecoloog had gezegd dat je bij een ochtendoperatie wel ’s middags naar huis kon. En ik sta ingepland voor 10 uur morgenochtend en de operatie duurt drie kwartier. Natuurlijk is het afhankelijk van hoe ik uit de narcose kom, maar in bed liggen en tv kijken kan ik thuis ook.

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb nu geen tijd om op iedereen te reageren, maar ik lees het allemaal wel. Ook vanuit het ziekenhuis op mijn telefoon.

~

Almost Thursday. The oncologist phoned me in the afternoon and said that the marker had increased a bit more (to 54), but that most liver values are within the normal range. Only gamma GT is too high (60).

That was not too bad. It could have been worse after this hormonal explosion, caused by reactivated ovaries. This morning I had stiff hips again when I stood up from a chair. Zoladex may start to work a bit.

When Axel was born, the marker decreased from 300 to 200, purely because of the lower hormone level. I hope to get something similar after ovary removal. Faslodex should clean the rest. I will start Faslodex on Friday.

Axel left tonight for another ‘holiday at his grandparents”. He is incredibly enthousiastic, like he was last time.

And I am going to pack my backpack since I may have to stay the night. The nurses were astonished when I asked if I could go home in the evening. They said that this is always a 24-hour stay. The gynaecologist had told me that morning surgery meant leaving in the afternoon. I am scheduled for 10 am, surgery will take 45 minutes. Of course it depends on how I wake up, but lying in bed and watching tv is something I can do at home.

Thank you all for your reactions. I do not have time for proper reaction right now, but I do read everything. And I will keep on reading on my phone from my hospital bed.

8 gedachten over “Bijna donderdag / Almost Thursday

  1. Hoi Diana,
    Wat ben je toch een goede eigen dokter! En wat fijn dat je al zo snel geholpen kan worden. Ik hoop dat de operatie spoedig verloopt en dat je niet teveel last hebt van de wondjes die achterblijven. Doe rustig aan. Je moet goed aansterken voordat je weer gaat lopen, etc.
    Ik houd je in de gaten!
    Veel sterkte!
    Groetjes, Marlies.

  2. Het lukt al een tijdje niet bij de reactiepagina te komen maar nu opeens weer wel, dus net op tijd om je sterkte te wensen in het ziekenhuis.
    Ik heb met verbazing je updates gelezen de afgelopen tijd, en wat een gedoe om iets voor elkaar te krijgen zeg. Hopelijk heb je met je nieuwe oude oncologe minder strubbelingen. Wen

  3. Het zit er al op, als het goed is. Ik hoop dat alles goed is gegaan, dat je voorspoedig herstelt en dat de operatie snel het gewenste effect heeft op je hormoonwaarden.

  4. Je operatie zal nu wel achter de rug zijn. Hoop dat het allemaal goed is gegaan en dat je snel en voorspoedig herstelt. En dat de markers als de donder weer omlaag gaan!

    Liefs,
    Zilver

Geef een reactie

