Wat als? / What if?

Hoe zou het gegaan zijn als ik niet ongesteld was geworden? Was ik dan stabiel gebleven met een laag hormoonniveau? Dat weet je natuurlijk nooit. Progressie na een behandelvrije periode van vier maanden is niet gek.

Feit is dat de de CT-scan van vorige week groei van de leveruitzaaiingen laat zien. De plek die ze steeds meten is gegroeid van 16mm naar 24 mm en bij andere plekken zagen ze ook groei. Er zijn geen nieuwe plekken. Longen en botten zijn stabiel. Tegelijk is de tumormarker gestegen van 22 naar 45.

De oncoloog gaf eventueel een hernieuwde start met Xeloda als optie, maar het advies is eigenlijk een nieuwe hormoontherapie: Faslodex-injecties. Met dat advies ben ik het eens, alleen is er een probleem: ik kan alleen starten met Faslodex als ik in de overgang ben… En dat ben ik nu niet meer, door de weigering van de andere oncoloog om me Zoladexinjecties te geven.

Ik moet nu eerst, met spoed, mijn eierstokken laten verwijderen, om met de nieuwe hormoonbehandeling te kunnen starten. De Zoladex van afgelopen maandag heeft enige tijd nodig om mijn eierstokken stil te leggen. Mijn oncoloog dacht dat ik ‘binnen een paar weken’ wel geopereerd kon worden. Daar schrok ik van. Ik hoop dat het sneller kan en zal dat morgen met de gynaecoloog bespreken.

~

How would things have been if I had not menstruated again? Would I have remained stable on a low hormonal level? You never know. Progression after a four months’ treatment break is not unusual.

Last week’s CT scan showed growing liver metastases. The focus laesion grew from 16mm to 24 mm and some other laesions grew, too. Lungs and bones are stable. At the same time the tumor marker increased from 22 to 45.

The oncologist said that a renewed start of Xeloda chemotherapy was an option, but the advice is another hormonal therapy: Faslodex (fulvestrant). I agree with that advice, but there is a problem: I can only start Faslodex when I am menopausal… And I am no longer menopausal because of the other oncologist’s refusal to prescribe Zoladex injections.

I urgently need surgical removal of my ovaries in order to start hormonal therapy again. Last Monday’s Zoladex needs some time to shut down my ovaries. My oncologist thought I could have surgery ‘within a few weeks’. This startled me. I hope the surgery can be planned earlier and will discuss this with the gynaecologist tomorrow.

4 gedachten over “Wat als? / What if?

  1. Hi Diana,

    Dat je hormooncyclus nu toch weer op gang is gekomen met uitzaaiingsgroei tot gevolg. Wat een oneerlijke ellende weer. Gelukkig geen nieuwe plekken. Eliminatie van de hormonen door behandeling + operatie zou effect moeten hebben. We hebben goede hoop, hopelijk jij ook. We duimen mee voor een operatie op zo kort mogelijke termijn. Veel sterkte, we denken aan je, Margret en Antal

  2. Goh Diana, ik volg je sinds je me wees op deze site. Ik lees je graag en leef met je mee (al heb je daar niets als ik dat nooit laat blijken omdat ik niet reageer). Ik schrik van je verhaal en kan niet begrijpen waarom het enkele weken moet duren voordat je geholpen wordt. Die stress en de vraag “what if” zou niet mogen in jouw situatie. Het is enorm spijtig dat dit wel het geval is. Ik hoop dan ook van ganser harte dat de weken dagen/uren zullen zijn en dat je snel geholpen wordt en dat je de volgende keer positieve uitslagen krijgt. Heel veel sterkte. Wederom.

      1. Aangepast ;-), zo hou ik real life en online toch nog een beetje gescheiden.

        De termijn van ‘een paar weken’ is door de oncoloog genoemd, niet door de gynaecoloog, want die zie ik morgen pas. Wie weet wat er nog mogelijk is.

Geef een reactie

