Gedwongen / Forced

De vraag ‘wat hierna‘ had ik per mail aan mijn oncoloog gesteld. Als Afinitor is goedgekeurd in combinatie met Aromasin, wat is dan nog de meerwaarde van de studie naar Zytiga, die de vorige oncoloog me suggereerde? Ze antwoordde snel, gedegen en inhoudelijk.

O wat ben ik blij dat ze weer terug is. Die vorige arts belde me pas acht uur later terug over de relatief simpele vraag of ik codeïne en Xeloda mocht combineren toen ik erg moest hoesten. Al die uren had ik hoestend doorgebracht.

Het antwoord van de oncoloog moest ik twee keer lezen. Ze dacht dat ik voor de Zytiga-studie niet in aanmerking zou komen omdat ik al twee lijnen chemotherapie heb gehad… Dat had die andere oncoloog toch ook moeten weten?

Mijn oncoloog twijfelde ook of Afinitor wel in mijn ziekenhuis beschikbaar was. Op internet las ik dat het in 40 Nederlandse ziekenhuizen zou worden gestart. Een vriendin, die bij de producent van Aromasin werkt, wist te vertellen dat bij die 40 ziekenhuizen zeker alle academische ziekenhuizen zitten. De oncoloog mailde daarna nog dat Afinitor in september komt.

Ik zet het nu even van me af. Eerst de scan en het bloedprikken. Maar ik voel me gedwongen om alle mogelijkheden uit te zoeken omdat niemand anders het voor me doet.

~

I had posed my oncologist the ‘What’s next?’ question by mail. After the approval of Afinitor, combined with Aromasin, which added value is in the Zytiga study, as suggested by my former oncologist? Her answer was fast and thorough.

Oh I am so glad that she is back. This former doctor returned my call only after eight hours. It was about a relatively simple issue: could I combine codeine with Xeloda because I was coughing so badly. I spent all those hours coughing.

I had to read the oncologist’s answer twice. She thought I would not qualify for the Zytiga study because I had already had two lines of chemotherapy… The other oncologist should have known that…

My oncologist also doubted Afinitor’s ability. I had read on the internet that it would start in 40 Dutch hospitals. A friend, who works for Aromasin’s pharmaceutical company, let me know that the 40 hospitals would definitely include all academic hospitals. Later the oncologist mailed that Afinitor will come in September.

I try to get it off my mind. First the scan and the blood withdrawal. But I feel forced to investigate all options because no one else does it for me.

3 gedachten over “Gedwongen / Forced

  1. Goed dat je alle informatie probeert te vergaren voor je afspraak bij de oncolge. Zo’n gesprek is al moeilijk genoeg en als je dan niet goed gexefnformeerd bent dan wordt het nog moeilijker!
    En bedankt voor de info, ga eens navragen of het in Belgixeb ook al beschikbaar is.
    Intussen blijf ik duimen dat een nieuwe behandeling niet nodig is!!

  2. Dat is fantastisch nieuws dat je eigenste onco terug is!
    Is het ook een mogelijkheid voor jou terug Xeloda te nemen?
    Ik hoor net van een vriendin dat er geen zichtbare meta’s meer zijn na +/- 1 jaar Xeloda. Ze mag nu stoppen en mag kan er opnieuw mee starten als het nodig blijkt. Wel krijgt ze ondertussen nog herceptine.

    Ondertussen duim ik voor jou!

  3. @Corina, everolimus is nu in Europa geregistreerd voor borstkanker, dus ik denk dat het ook in Belgixeb spoedig beschikbaar zal komen.
    @Rikkert, wat goed dat je vriendin zo’n goed resultaat heeft, zelfs complete remissie! Fijn ook dat ze Xeloda ‘achter de hand houdt’ voor als het weer nodig is.

Geef een reactie

