Wat hierna? / What’s next?

Echt vooruitlopen op de controle wil ik nog niet, maar met een beetje voorbereiding ben ik al wel begonnen. De uitslag van de CT-scan en het bloed krijg ik pas als ik volgende week bij de oncoloog zit. Voor mij is het dan improviseren en voor haar in zekere zin ook. Dat ze dat nou niet beter kunnen regelen.

Vorige week werd Afinitor (stofnaam everolimus) toegelaten op de Nederlandse markt voor uitgezaaide hormoongevoelige borstkanker. Het wordt gegeven in combinatie met Aromasin (stofnaam exemestaan). Eerder suggereerde mijn vorige oncoloog een studie naar Zytiga (stofnaam abiraterone) met of zonder Aromasin. Interessant, want Zytiga is bij borstkanker een nieuw middel met een ander werkingsmechanisme dan andere hormoontherapiexebn.

Maar als die Zytiga/Aromasin-combinatie niet zou werken, kan ik misschien geen Aromasin met Afinitor meer gebruiken. Dan mis ik dus het goedgekeurde medicijn door een gok op een studie.

Misschien is de uitslag ook wel gewoon goed. Dan kan mijn behandelpauze nog wat langer duren.

En zo draaien mijn gedachten rond.

~

I do not really want to go ahead of next week’s check-up, but I did start a bit of preparation. I will receive the CT-scan’s result and the blood results only when I see the oncologist. This means that I have to improvise, and to a certain extent, so does she. Such a pity they cannot organise that any better.

Last week Afinitor (everolimus) entered the Dutch medication market for metastasised hormone-positive breast cancer. It is combined with Aromasin (exemestane). My former oncologist suggested a Zytiga (abiraterone) study with or without Aromasin. Interesting, because Zytiga is new medication against breast cancer and works differently from other hormonal therapies.

But if this combination of Zytiga and Aromasin does not work, I may no longer qualify for Aromasin and Afinitor together. So I would miss the registered medication because I gambled for a study.

The result may be good as well. In that case my treatment break can continue for a while.

And this is how my thoughts whirl around.

2 gedachten over “Wat hierna? / What’s next?

  1. Wel Diana, ik begrijp je volkomen omdat ik ook met zulke zaken bezig ben. Over Zytiga heb ik al wat gelezen (n.a.v. een van je vorige postjes), zal dus nog eens op zoek gaan naar die afinitor. Ik kende van geen van beide.
    Voor mezelf hoop ik ook dat een nieuwe -andere- behandeling nog niet aan de orde is en voor jou hoop ik natuurlijk ook op een goede uitslag en dat je behandelpauze nog heel lang mag duren.
    X

  2. Rikkert, Afinitor is everolimus en onder die stofnaam is het al langer ingezet bij andere vormen van kanker. En ik hoop natuurlijk dat jij voorlopig ook geen nieuwe dingen nodig hebt!

Geef een reactie

