Minder verspilling / Less waste

Het journaal opende deze week met de minister van Volksgezondheid, die minder medicijnen wilde verspillen. .Een mooi streven. Ze kwam daadkrachtig over in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in september. Fabrikanten moesten van haar kleinere verpakkingen gaan maken. Het hele verhaal is gebaseerd op 30 wijkteams van een thuiszorgorganisatie. De helft van die dertig teams had patixebnten met teveel medicijnen in huis tot wel 100 euro aan toe.

Mij leek dat een te klein onderzoek om alle fabrikanten alle verpakkingen te laten veranderen. Maar ook ik heb een flinke zak overtollige medicijnen in de keuken staan. Zolang ze niet over de houdbaarheid heen zijn, wil ik ze niet naar de apotheek terugbrengen voor vernietiging.

Twee cyclofosfamidetabletten moeten eigenlijk wel weg. Overgebleven van de CMF-kuur, toen ik overstapte naar een andere apotheek na het (onjuiste!) advies om pillen doormidden te snijden.

Domperidon (60 stuks) en granisetron (nog 6 stuks) zijn anti-misselijkheidsmedicijnen die ik niet nodig had. Daar schrijven artsen heel royaal van voor. Nog een jaar houdbaar, dus die bewaar ik maar.

Diclofenac (30 voorgeschreven, 20 gebruikt) en maagbeschermer pantropazol (14 voorgeschreven en maar 4 gebruikt) heb ik gebruikt bij rugpijn die snel overging.

Nog 16 tabletten van 150 mg Xeloda, die over zijn vanwege dosisreductie.

Meer dan drie volle doosjes Arimidex, opgehaald in de verwachting dat die therapie eindeloos kon doorgaan. Het zijn 109 tabletten en ik denk niet dat ik ze nog kan gebruiken, maar ik kan ze ook nog niet weggooien na alle discussies over hormoontherapie. Arimidex had nog steeds goed effect op de long in oktober vorig jaar toen de lever twee nieuwe plekken liet zien. Dus ook die bewaar ik nog maar even…

Zou de minister ook bij zulke overwegingen stilstaan?

~

This week the eight o’clock news opened with our Health minister, intending to waste less medication. She appeared decisive with upcoming parliamentary elections in September in mind. The minister wanted producers to make smaller packagings. Thisxa0whole item was based on homecare teams from 30 neighbourhoods. Half of these thirty teams had patients with too much medication at home, up to a value of a hundred euros.

I considered this a too small research for a total change of all packagings by all producers. But I, too, do have a large amount of unneeded medication in the kitchen cabinet. As long as they are not due, I do not want to bring them back to the pharmacy to have them destroyed.

Two tablets of cyclofosfamide should actually be destroyed. They are left overs of my CMF-chemo, when I changed pharmacies after the (incorrect!) advise to cut the pills halfway.

Domperidon (60 tablets) and granisetron (6 tablets left) is anti-sickness medication that I did not need. Doctors give you incredible amounts. Good for another year, so let me keep that.

Diclofenac (30 prescribed, 20 used) and pantropazol (14 prescribed and only 4 used) is what I used against pain in my back. The pain quickly disappeared.

I have 16 Xeloda 150 mg tablets left over after dose reduction.

And more than three full boxes of Arimidex, picked up expecting that this therapy would go on forever. It is a total of 109 tablets and I do not think I can use them again, but I cannot throw them away yet, not after the endless discussions about hormonal therapy. Arimidex was still effective on my lung in October last year, when the liver showed two new spots. So I will save those, too…

Would the minister think of such considerations, too?

3 gedachten over “Minder verspilling / Less waste

  1. Hier was er vorige week zelfs een heel radioprogramma aan gewijd.
    Heb ook eens een duik gedaan in mijn voorraadje, ik kan concurreren met jou!
    Zucht. Erg, zoveel verspilling.

  2. In onze medicijnkast tegenwoordig geen medicijnen met “herinneringen” maar ik erger me al tijden aan de grote hoeveelheden die er in een verpakking zit. Dus ik kan het initiatief alleen maar toejuichen. Een speciale antiallergische hoestdrank, voorgeschreven voor dochter, ze mag 3 ml per keer, een enkele keer want is bedwelmend, voorgeschreven hoeveelheid 300 ml. Tubetje fucidinezalf tegen bacteriele infecties, voorgeschreven hoeveelheid 60 ml, terwijl ik de zalf 2x per dag op een iniminiplekje moest smeren, dus 10 ml was ook meer dan ruimvoldoende geweest, maar dat had de apotheek niet, enzovoort. Tubes cetomacrogol creme voor eczeemhuidjes gaan er juist weer in grote hoeveelheden doorheen, toen ik de prijs er op zag staan en vroeg waarom die zalf 20 euro per tube kost zei de apotheker, omdat het op recept is komt er een bedrag per recept bij, maar als je met datzelfde recept 3 tubes laat voorschrijven dan betaal je (bijv) 27 euro per 3 tubes. Goed, volgende keer vraag ik dus 3 tubes.
    De verspilling ligt niet alleen bij fabrikanten die grote verpakkingen maken, ook artsen schrijven soms veel meer voor dan nodig, een herhaalrecept waarbij je het restant op kan halen indien nodig zou ook handig zijn. Er is nergens een trigger zuiniger te zijn met medicijnen.

  3. Idem, dito!!
    Volgens mij kan ik ook concurreren met jullie!
    En zeggen dan er ( misschien ) mensen zijn die onze overschot goed kunnen gebruiken…..

Geef een reactie

