Klaproostest / Poppy test

Mijn vader ziet rood en groen als dezelfde kleur. Dochters geven die mutatie door aan zonen. Axel had 50% kans om dat van mij te erven.

Vorig jaar in de dierentuin zag Axel rode ibissen in een boom zitten. Toen vermoedde ik al dat hij rood en groen goed kon onderscheiden, maar hij was pas een jaar. Misschien was het toeval. Bij zijn legpuzzel kan hij rode appels in de bomen goed aanwijzen. De rode en groene balkjes op zijn xylofoon verwart hij nooit.

En vandaag kwam de ultieme kans: er bloeiden klaprozen langs het fietspad. Klaprozen zijn even rood als het gras groen is. Dezelfde intensiteit van kleur.

‘Zie je bloemen?’, vroeg ik aan Axel.

‘Rode bloemen (woowe poeme)’, was zijn antwoord.

We stapten af en hij wees alle klaprozen aan, stuk voor stuk. Hij plukte er twee en hield ze de hele weg nog vast.

Niet kleurenblind.

120601 resized

My father sees red and green as the same colour. Daughters pass on that mutation to their sons. Axel had 50% chance to inherit it from me.

Last year in the zoo Axel noticed red ibises in a tree. Back then I already suspected that he could tell red from green, but he was only a year old. It may have been a coincidence.He can point at red apples in the trees when he makes his puzzle. He never confuses the red and green parts of his xylophone.

The ultimate opportunity came up today, when we saw poppies flowering alongside the bicyle path. Poppies are just as red as the grass is green. Similar colour intensity.

‘Do you see the flowers?’ I asked Axel.

‘Red flowers’, he answered.

We got off the bike and he pointed at all the poppies, one by one. He picked two of them and held them all the way.

Not colour blind.

2 gedachten over “Klaproostest / Poppy test

  1. Oooooooooooooh en die foto, uitvergroten, inlijsten en boven je bed hangen! werkelijk prachtig!
    en fijn dat hij alle kleuren kan zien (en kent ook al! dat is vroeg!)

  2. Lief he, Axel ging echt poseren voor de foto. Dat doet hij anders nooit. Hij houdt erg van bloemen. Ik was verbaasd dat hij al zoveel kleuren kent. Ik had het natuurlijk niet erg gevonden als hij rood en groen niet kon onderscheiden, het was meer nieuwsgierigheid van mijn kant. Ik wilde graag weten hoe Axel de wereld ziet.

Geef een reactie

