Zonder / Without

Voor de slijter ben ik een bijzondere klant.

Drie jaar geleden ben ik gestopt met alcohol drinken. Kort daarna was ik zwanger. Een half jaar daarna bleek de borstkanker terug te zijn, ook in de lever. Alcohol heb ik sindsdien niet meer gedronken. Mijn leverfunctie was destijds ernstig verstoord, twintig keer boven de normale waarde, dan laat je alcohol liever staan. Bovendien wilde ik tijdens mijn zwangerschap toch al niet drinken.

Na Axels geboorte verbeterde de lever snel en van de oncoloog mocht ik best weer af en toe alcohol drinken. ‘Geen hele fles’, zei ze erbij. Ik koos ervoor helemaal niet te drinken omdat ik blij was dat mijn lever weer goed werkte. Dat wilde ik niet in gevaar brengen. Ik drink overdag veel thee en water en als we ergens heen gingen, nam ik appelsap of tonic.

Als je dat een paar jaar doet, kun je geen appelsap meer zien. En intussen is onze zoon op de leeftijd dat serveersters de appelsap meestal bij hem neerzetten. Kortom, ik zocht iets anders.

Mijn schoonzus suggereerde alcoholvrije wijn. Eerst dacht ik dat ze druivensap bedoelde. Maar het is geen grap. Alcoholvrije wijn bestaat echt. Het is wijn waar de alcohol weer uit is gehaald. Gall&Gall verkoopt rode en witte alcoholvrije wijn van Torres Natureo, die redelijk lekker is, in ieder geval naar wijn smaakt en 0,5% alcohol bevat.

Handig voor als je eens wat anders wilt drinken dan appelsap.

~

I am a peculiar customer at the liquor store.

I stopped drinking alcohol three years ago. I got pregnant soon afterwards. Half a year later breast cancer appeared to be back, also in the liver. I have not drunk any alcohol ever since. My liver functions were severely disturbed, twenty times the normal values, so that is not the right time for alcohol. Besides, I did not want to drink during pregnancy anyway.

The liver soon got better after Axel’s birth and the oncologist said it was OK to drink alcohol from time to time. ‘Not a whole bottle’, she added. It was my choice not to drink at all becaus I was glad my liver was working again. I did not want to endanger that. I drink much tea and water during the day and when we go out, I’d take apple juice or tonic.

When you do that for a few years, you can’t stand apple juice anymore. And our son has reached the age that waitresses think the apple juice is for him. So I was looking for something else.

My sister in law suggested alcohol-free wine. I thought she meant grape juice. But this is not a joke. Alcohol free wine is for real. It is de-alcoholised wine. The liquor store sells Torres Natureo red and white alcohol free wine, which is pretty OK, tastes like wine and contains 0.5% alcohol.

Suitable as a change for apple juice.

Geef een reactie

