Scan

Vanaf zeven uur was ik nuchter. Ik sprintte naar de trein en haalde om acht uur contrastvloeistof bij radiologie. Ik liet een infuusje prikken en zat braaf om negen uur te wachten voor de CT-scan. Anderhalf uur later zat ik er nog… Ze waren ‘vergeten me aan te melden’.

Al die tijd mocht ik niet eten en niet drinken. Ik had een hele droge mond. Ik hoest de laatste dagen en hoewel dat best een gewone verkoudheid kan zijn is het niet relaxed om bij een CT-scan te moeten hoesten. Longproblemen? Of verkouden?

Door de onoplettendheid van de twee baliedames moest ik nog twee bekers drinken, want de contrastvloeistof was alweer doorgespoeld. De scan is technisch gelukt en meer hoor je toch niet.

Volgende week krijg ik de uitslag.

Tot en met donderdag heb ik me heel goed gevoeld en het hoesten begon pas vrijdag. Het sporten gaat ook prima, ik bouw met fitness duidelijk weer conditie op. Maar van kriebel in mijn keel krijg ik tegenwoordig zo´n angstig gevoel. Bij een verkoudheid vertrouw ik er gewoon op dat die los van borstkanker staat. Bij hoesten kan ik daar nooit zeker van zijn.

De scan van negen weken geleden liet zien dat de longuitzaaiingen fors afgenomen en deels verdwenen waren. Het longvocht was nog maar een klein randje, onderaan rechts. De marker bleef ook drie weken daarna nog stabiel laag. Maar die hoest hè.

Mijn handen zijn ondanks de dosisverlaging (naar 83%) van de laatste twee kuren toch weer erg rood. Had ik toch op 100% moeten blijven? Is Xeloda uitgewerkt?

Rationeel is hoesten niet de eerste klacht die je bij nieuwe uitzaaiingen zou verwachten bij mij. Ik heb geen koorts, ben niet kortademig en voel me verder ook niet ziek. Maar angstig word ik er wel van, dus echt lekker voel ik me op dit moment niet.

~

I had to stop eating and drinking at 7 am. I ran to the train and picked up the contrast liquid at Radiology at 8 am. The nurse set the IV and as from 9 am I waited for the CT scan. An hour and a half later, I still waited…. They had forgotten to announce that I was there.

All this time I was not allowed to eat or drink. My mouth was very dry. I have been coughing lately and though that can be ‘just a cold’ it is not very relaxed to cough at a CT-scan. Lung trouble? Or a cold?

Two ladies, not paying any attention, made that I had to drink another two cups of contrast liquid, since the rest had already passed my bowels. The scan was technically OK and that is all they tell you.

I will get the result next week.

I felt very fine until Thursday. Coughing started on Friday. Sporting goes well, I get my condition back because of the fitness. But throat trouble causes fear nowadays. When having a cold, I trust that it is not related to breast cancer. But when coughing, I can never be sure.

The last CT scan, nine weeks ago, showed large decrease of lung mets, they partly disappeared. The pleural effusion was almost gone, just a small amount on the lower right side. The marker remained stable and low for another three weeks. But that coughing…

My hands became very red during these last two rounds of Xeloda in spite of the dose reduction (to 83%). Should I have stayed on 100%? Has Xeloda stopped working?

Rationally coughing is not the first complaint that new mets would give me. I don’t have any fever, am not short of breath and don’t feel ill at all But I do get scary, so I don’t feel very fine right now.

8 gedachten over “Scan

  1. Ik heb al gereageerd bij deze update op de amazones. Maar het is een zware tijd voor je. Dus ik wil je ook hier laten weten dat je erg in mijn gedachten bent. Dat ik je graag steun om deze tijd tot de uitslag zo goed mogelijk door te komen. En natuurlijk hoop ik dat de scan uitwijst dat de xeloda je nog steeds stabiel houdt.

  2. Hoi Diana,
    Ze hebben toch wel excuses aangeboden, die theetantes?
    Je zou wel onderhand een boek vol kunnen schrijven over de gebrekkige serviceverlening die je hebt meegemaakt in de afgelopen jaren. Onge
    lofelijk. Hopelijk wordt je hoest snel minder. Afgelopen tijd heerste het wel (hier). Helaas is het nog een aantal dagen wachten op de uitslag. Axel moet je maar goed vermaken met leuke momenten tot die tijd.
    Groetjes,
    Margret

  3. Wat waardeloos dat ze waren vergeten je aan te melden…. Ik hoop met je mee op een goede uitslag en dat het hoesten snel minder wordt!

  4. Lieve Diana al die vragen over je lijf zo herkenbaar,konden we soms maar even naar binnen kijken,die onzekerheid over je lijf blijf altijd zelf als het weer even goed gaat ga je twijfelen,tenminste dat heb ik.De uitsag van volgende week weer spannend,balen dat het weer misliep met de vloeistof,het is vervelend dat sommige mensen niet voldoende meevoelen met ons patienten.
    Ik wil even zeggen dat ik je er super goed uit vind zien,al ken ik je niet persoonlijk,zou je niet zeggen dat je lotgenoot van mijn ben.
    Fijne pasen lekker genieten met je mannen.
    Liefs monique

  5. Hoi Diana,
    Al dat wachten. brrr. Net als Annie wil ik je laten weten dat je in mijn gedachten bent. Op naar een prachtig voorjaar, dat hoop ik!!!

  6. Diana,
    Ook ik denk aan je!! Hopelijk kun je met Pasen je gedachten verzetten en maken we er de 2e een leuke dag van!
    Liefs,
    Jeannette

  7. Geduld, geduld, wachten, wachten. Soms lijdzaam (want geen energie meer over), soms ontzettend opstandig…
    Meis ik voel zo met je mee. Ik schreef gisteren in mijn laatste blog:
    ‘Als het leven, net als elke dag, geplukt moet worden,
    dan hoop ik dat het lang zomer blijft.’
    Laat dan eerst onze lente maar beginnen met goede uitslagen. Jij ook sterkte, ik denk aan je!! Liefs je naamgenootje

Geef een reactie

