Niet vallen / Don’t fall

Uit Axels kamer kwam een hoop geluid vanmiddag. Toen ik ging kijken lagen alle knuffels buiten het bed, net als een auto en een trein. Axel had het gordijn opzij geschoven en zat op zijn knieën in de vensterbank.
‘Auto tijten!’, riep hij vrolijk. Hij kan de K nog niet uitspreken.
Er zijn geen foto’s van. Ik heb hem gelijk uit de vensterbank gehaald.

Later in de middag bleek hij dit ook nog andersom te kunnen. Hij wrong zich tussen de vensterbank en zijn ledikantje in, steunde op beide alsof het een brug met gelijke leggers was en trok zijn benen op. Na een draai zat hij met zijn billen op de rand van het ledikant. Peutergym is er niks bij.

Van zijn middagslaapje kwam niks terecht, maar hij ligt nu wel in bed. En vanavond of morgen gaan we zijn kamer anders inrichten. Met het bed middenin de kamer of zo.

Beneden zouden we even wat gaan drinken. Sap voor Axel en thee voor mij. Axel gooide zijn beker om. Ik stapte bijna over de sapzee heen. Net niet helemaal. Ik gleed uit en landde op mijn billen.

Axel begon hard te huilen van de schrik. ‘Mama boem!’
Ik schrok ook, maar huilde niet. Gelukkig zit daar nu weer genoeg vet op en viel ik niet op een broos bot. En Zometa heeft mijn botten ook versterkt.

Daarna wilde Axel voorgelezen worden uit het boek met Tweeminutenverhalen. Het boek dateert uit 1971. Het zijn verhalen over een juffrouw die spruitjes koopt en een hond met een kwast aan zijn staart. Zijn ogen vielen dicht en ik liet hem tegen me aan dieper in slaap vallen. Daarna droeg ik hem naar boven. Zonder botpijn.

Het viel gelukkig mee met de val.

~

I heard a lot of noise coming out of Axel’s room. When I took a look, all his pets lay outside his bed, just like a car and a train. Axel had moved the curtain away and sat on his knees at the window sill.
Car driving!, he happily said, without pronouncing K.
I have no pictures. I immediately took him out of the window sil.

Later in the afternoon he did this trick the other way around. He squeezed himself between the window sill and his bed, as if these were parallel bars, and lifted his legs. Gymnastics for toddlers was nothing compared to it.

His afternoon sleep went up in smoke, but he is in bed right now. And tonight or tomorrow we will re-arrange his room. Put the bed in the middle of the room or so.

We went downstairs for a drink. Juice for Axel and tea for me. Axel dropped his cup. I almost stepped over the sea of juice. But not completely. I slipped and fell on my butt.

Axel started to cry loudly, he was shocked. ‘Mummy boom!’
I was shocked too but did not cry. I was glad there is enough fat on my butt again. I did not fall on a fragile bone. And Zometa strengthened my bones.

Then Axel wanted to be read out of the ‘Two minute stories’. The book dates back to 1971. The stories are about unmarried women buying sprouts and about a dog with a brush attached to its tail. His eyes soon closed and I held him tight until he found deep sleep. Then I carried him upstairs. No bone pain.

The falling was not too bad.

3 gedachten over “Niet vallen / Don’t fall

  1. Zxf3 grappig hoe verschillend kinderen zijn. Toen Vic rond zijn 2,5 naar het ‘grote bed’ overging snapte hij nog een hele tijd niet dat hij er zelf uit kon klimmen. Niks niet ondernemend, dromend dat wel maar klimmen en klauteren op eigen initiatief? Helemaal niet! Jullie Axel die komt er wel! en precies waar hij wil ook 😉

  2. Peutergym blijft dus niet gebonden aan het kinderclubje. Slimme Axel heeft al gauw door dat zijn kamer ook ook een peutergym plek is. Maar schrikken is het wel als je zoiets de eerste keer meemaakt. Ik ben benieuwd of het herinrichten help. Volgens mij klimt ie zo weer uit zijn bed. Bij Noa kon de voorkant eruit. Knip buiten op de deur gemaakt zodat ze haar kamer niet uit kon.

    Toch goed eens een keer vallen. Nu kun je er op vertrouwen dat je botten sterk genoeg zijn om ook een val op te vangen. Maar het zal een naar gedoe gweest zijn. Je valt meestal zo ongelukkig. Het meeleven van Axel maakte het vast weer gauw goed!

  3. Vanmorgen was Axel gelukkig in bed gebleven, maar inderdaad, het gevaar van de vensterbank blijft. Aan echte herinrichting van de kamer wilden we pas beginnen als we de commode niet meer nodig hebben (dus als hij zindelijk is).

    @Ellenk, doorzettingsvermogen en ondernemingslust zijn prima eigenschappen, maar op dit moment erg lastig. Hij is nog geen 2!

Geef een reactie

