Aftellen / Countdown

De voorraad van vanmiddag, genoeg voor vier keer slikken / This afternoon’s stock, enough for four times

Nog niet eerder heb ik de dagen tot het eind van de kuur zo afgeteld. Nog drie keer Xelodatabletten slikken, tot en met dinsdagochtend. Mijn voeten worden roder, maar mijn handen geven nu de meeste problemen. Rood op de handpalmen en ook tussen de vingers (bij die ‘zwemvliezen’).
Onhandig hierbij is dat ik me wel heel energiek voel. Maar die energie omzetten in daden waarbij ik letterlijk dingen ‘aanpak’ is lastig. Koken (met tussendoor handen wassen) doet Gerard vooral, de kerstboom opruimen heb ik wel gedaan (hij kon niet tot Pasen blijven staan), maar op straat loop ik met handschoenen aan ook al is het vrij warm. Het hardlopen heb ik vanmorgen afgebroken omdat ik jeuk onder mijn voeten kreeg. Daarvoor had de oncoloog me gewaarschuwd. De huid op de voetzolenwordt steeds dunner en extra druk (bijvoorbeeld met hardlopen) is dan niet goed. Dan kan de huid stukgaan.
Vanaf dinsdag ga ik de pauzeweek in, deze keer hopelijk zonder teennagelontsteking. De nagels van mijn grote tenen zijn er nog niet afgevallen en de ontsteking aan de rechterteen lijkt wel over. Wel zijn de nagelriemen van die teen nog zwart van het zilvernitraat.
Verder is het aftellen en zoveel mogelijk in conditie blijven. Hierna nog één Xelodakuur en daarna hoop ik weer terug te kunnen naar hormoontherapie.

~

Never before I have counted the days to the end of this round of chemotherapy as much as I do now. I will take Xeloda tablets three more times, up and including Tuesday morning. My feet become more and more red, but my hands cause most of the problems now. The palms of my hand are red. It is also red between my fingers.

The silly thing is that I do feel very energetic. But transforming that energy into deeds where I literally touch things is quite difficult. Cooking (and washing my hands while cooking) is mostly up to Gerard. I did put away the Christmas tree (did not want to leave it until Easter), but I wear gloves when I go out, though it is pretty warm. I stopped running this morning when the soles of my feet started to itch. The oncologist had warned me for this itching. The skin on the soles of my feet gets thinner and extra pressure (for instance running) is no good. It can damage ths skin.

I will start my week of rest on Tuesday, hopefully this time without an infection of my toe nail. The nails of my big toes have still not fallen off and the infection of the right toe seems gone. Still the area around my toes is black, caused by silver nitrate.

Furthermore I am counting down and I try to keep my condition. I will get one more round of Xeloda after this one and hope to go back on hormonal therapy afterwards.

3 gedachten over “Aftellen / Countdown

  1. Oh, wat jammer dat je het hardlopen nu even los moet laten. Maar wel verstandig. Straks komt de tijd van rennen vast weer. Niet over grenzen gaan is nu heel belangrijk. Want het klinkt echt niet fijn zoals je het hier beschrijft.

    Die pillen, ze lijken erg op mijn si vaststond- pil. ( tegen te hoog cholestorol). Alleen hoef ik die maar 1 per dag te slikken. Xeloda is toch wel effe doorslikken zeg. Nooit braakneigingen?

    Hoop dat je rustweek je wat rust brengt. Daarna nog even doorzetten. Ik mail je voor een andere kids-dat.

Geef een reactie

