Korte controle / Brief check-up

Ik was voorbereid op een volle wachtkamer. Ik had een boek bij me en als het heel lang zou duren wilde ik koffie halen. Mijn afspraak met de vervangende oncoloog was om 14 uur. Ik hoopte dat ik de eerste patiënt was van het middagspreekuur.

De poli was bijna leeg. Er zaten maar drie mensen. Bloedprikken kon niet eens op de poli. Ik moest ervoor naar boven. De prikzuster die een PAC kan aanprikken nam me vervolgens weer mee naar beneden. Terwijl zij heparine haalde, werd ik door de oncoloog uit de bloedprikruimte gehaald. Ik kon gelijk door.

‘Je bent de laatste’, zei ze. ‘Hierna ben ik vrij’.
Het boek bleef in mijn tas en ik was om kwart voor drie alweer thuis.

De controle stelde weinig voor. Ik meldde netjes mijn ontstoken teen. Die wilde ze graag zien, maar het was geen reden om de kuur uit te stellen. Ze schrok wel. Mijn teen ziet er ook verschrikkelijk uit, zwarte randjes van het zilvernitraat en bloederig wild vlees.

‘Had je al wild vlees op je teen?’, vroeg ze.
Ik heb geen idee. Het is me nooit opgevallen. Als borstkankerpatiënt moet ik op zoveel dingen letten (botpijn? Hoesten? Lever voelbaar? Meer opvliegers?), ik ga echt niet bijhouden of ik wild vlees op mijn grote teen heb. Ik heb het niet eerder gezien. Xeloda kan nagelproblemen veroorzaken, zoals LadyDaan me al terecht mailde.

Ik liet ook de pigmentvlekken op mijn handen zien. Ook daar keek ze verbaasd naar. Ze vroeg mijn gewicht, want ja, ‘je kunt nog overstappen op een lagere dosis’. Daar had ik geen zin in. Ik had liever een hogere dosis. Ik loop hard tijdens Xeloda (nou ja, nu met die teen niet), ik doe veel met Axel en Gerard, ik ben 32 uur per week blijven werken, dan ga ik toch geen dosis terugbrengen voor wat wild vlees en drie vlekjes op mijn handpalmen?

Hier liet ik het bij. Ze was hierna vrij en ik ook. Volgende keer weer naar mijn eigen arts.

Kerst / Christmas 2011

I was prepared for a full waiting room. I had brought a book and if it were to take a very long time, I would go for a coffee. My appointment with the interim oncologist was at 2 pm. I hoped I would be the first patient in the afternoon.

The ward was almost empty. Three people only. Bloodwithdrawal was upstairs, outside the ward. The nurse took me downstairs again because of my PAC. While she was away for a second to get heparin, the oncologist came to get my. It was my turn right away.

‘You are the last one’, she said. ‘I am almost off’.
I kept the book in my bag and was home by 2.45 pm.

The check was simple. I honestly mentioned my infected toe. She wanted to see it, but it was no reason to postpone the next round. She was shocked. My toe does look terrible, black lines, caused by silver nitrate and bloody granulation tissue.

‘Did you have granulation tissue before?’, she asked.
I have no idea. I have never noticed. As a breast cancer patient, I have to pay attention to so many things (bone pain? Coughing? Liver palpable? More hot flushes?), I really don’t monitor if I have granulation tissue on my big toe. I have not seen it before. Xeloda can indeed cause nail problems, as Ladydaan had rightly mailed me.

I showed her the pigment spots on my hands. She looked surprised again. She asked my weight, since yes, ‘You can switch to a lower dose’. I did not feel like switching. I would prefer a higher dose. I run while getting Xeloda (well, not with this toe), I do a lot with Axel and Gerard, I continued to work 32 hours per week, and I could lower the dose for some granulation tissue and three spots on my hands?

I left it there. She was off afterwards and so was I. Next time I will see my own oncologist again.

5 gedachten over “Korte controle / Brief check-up

  1. Werden je merkers geprikt?

    Die teen, ik denk achteraf toch ook niet dat het gewoon pech is, maar eerder een gvolg van de Xeloda.

    Mooie foto!

    Geniet nog van de eindejaarsdagen en alle geluk voor 2012!

  2. @Rikkert, de merker is gedaald naar 25 (drie weken geleden was hij 27, daarvoor 33 en 36). Nog steeds een dalende lijn dus. Alles onder de 28 geldt als normale waarde. En ja, de nagel kwam waarschijnlijk toch van Xeloda, al is het een minder bekende bijwerking dan rode handen/voeten. De nagel zit er nog op, met een zwart randje van de helse steen en het doet geen pijn meer.

    @Ellenk, Axel kan steeds beter stilzitten voor foto’s. Al zijn er wel weer veel bewogen of Axel keek net opzij.

  3. Ik had al eerder een berichtje na je test gemaakt, maar dat kwam niet aan. Ik zie nu meer reacties, dus volgende poging.

    Heel leuke foto van jullie samen. Het genieten van elkaar spat er vanaf. Axel straalt ook zo een gevoel van geborgenheid uit. Heel anders dan dat verlegen koppie toen jullie hier waren. Hij zit volgens mij wel in de startblokken om zo vlug als maar mogelijk is van de bank te springen.

    Weer door nu met de xeloda. Niet nog meer van die helse klachten ontwikkelen hoor. Het zou mooi zijn als het hier bij bleef.
    Fijne jaarwisseling samen.

Geef een reactie

