Gedaalde tumormerker / Decreased tumor marker

Meestal bel ik op donderdag of vrijdag voor de bloeduitslagen, maar na het nieuws van eergisteren (kleine plekjes op de longen gezien op de CT-scan) was ik toch erg nieuwsgierig en belde ik gistermiddag al. De tumormerker is na de derde Xelodakuur verder gedaald naar 27. Dit is binnen de normale waarden.

De oncoloog denkt dat Xeloda wel aanslaat, omdat de leveruitzaaiingen kleiner worden en de marker, die bij mij erg gevoelig is, blijft dalen. Ze houdt er rekening mee dat de plekjes op de longen, die erg klein zijn, op de vorige scan gemist zijn. Een CT-scan bestaat uit plakjes en het kan kennelijk dat ze net ernaast scannen.

De plekken op de longen zijn er dus wel, maar het is niet zeker dat ze tijdens Xeloda zijn ontstaan. Als de plekken er al waren, maar eerder niet gezien zijn, is dat beter dan als ze tijdens Xeloda zijn ontstaan. Een gemengd resultaat (betere lever, slechtere longen) maakt het lastig om de therapie verder te bepalen. De volgende CT-scan eind januari, na zes kuren, moet meer duidelijkheid geven.

De oncoloog was zelf ook duidelijk opgetogen over de verdere daling van de marker. Ik vind het nog steeds erg jammer dat ze naar een ander ziekenhuis gaat. Fijn dat ze een goede baan heeft gevonden in een kleiner ziekenhuis (iets wat ze graag wilde), maar enorm jammer dat ze vertrekt nadat ze me zo goed heeft opgelapt. Ze blijft nog een paar maanden en in die tijd blijf ik bij haar.

Ik heb eerlijk verteld dat ik door de longberichten alvast op dinsdagavond was begonnen met de nieuwe kuur in plaats van op woensdagochtend. Dat was OK. En ik heb nog iets gevraagd over tijdstippen van inname. Xeloda moet je namelijk na het eten innemen. Nu ga ik vanavond naar een voorstelling, die van 18 tot 20 uur duurt. Dat is Xelodatijd. En ik durf heel veel, maar in een zaal vol mensen een boterhammetje oppeuzelen en daarna vijf perzikkleurige tabletten doorslikken, dat gaat zelfs mij te ver. Het gaf niet voor een keer, ik moest vooral gaan en leuke dingen blijven doen, er is wel een uurtje speling bij de inname.

~

I usually phone on Thursdays or Fridays to get my blood results. After Tuesday’s news (small spots on both lungs, seen on the scan), I was curious and called earlier. The tumor marker decreased further, down to 27, after the third round of Xeloda. This is within the normal range.

The oncologist thinks that Xeloda is effective, because the liver mets are shrinking and the marker, which is very sensitive, continues to decrease. She keeps the option open that the spots on both lungs, which are small, were missed on the other CT scan. A CT scan consists of slices and apparently they can miss small lesions.

So the spots are there, but it is not sure that they have developed during Xeloda. If the spots were there before, but had been missed, this is better than if they developed during Xeloda. A mixed result (better liver, worse lungs) complicates further therapy. The next CT scan late January, after six rounds of Xeloda, should give more clarity.

The oncologist was clearly happy about the markerxe2x80x99s further decrease. I still regret that she will move to another hospital. Great that she found a good job in a smaller hospital, something she really wanted, but such a pity that she goes away after fixing me to my current state. She will be around for a few more months and will be my doctor for that time.

I have told her honestly that the news about my lungs made me start the new round on Tuesday evening instead of Wednesday morning. That was fine. And I asked her about the time of taking Xeloda. You have to take it after breakfast and dinner. I will go to an event tonight, scheduled from 18 till 20 pm. That is Xeloda time. And I am not shy, but eating a sandwich among a large audience and taking five peach-coloured tablets right away, that is too much even for me. It was not too bad to change the hour for once. I had to continue doing fun stuff, a gap of an hour when taking the tablets is still OK.

7 gedachten over “Gedaalde tumormerker / Decreased tumor marker

  1. Wel Diana, dalende tumormarkers en leveruitzaaiingen die kleiner worden, dat hoor ik toch graag. Maar ik begrijp maar al te goed dat je je zorgen maakt om die vlekjes op de longen.
    Het is alleszins fantastisch dat je conditie zo goed is, geniet ervan.

  2. @Rikkert, dank je wel! Dalende tumormerkers zijn toch iets om aan vast te houden als de merker zo gevoelig is als de mijne (en de jouwe).

    @Willemien, het was niet echt een voorstelling, maar meer een debat met een journaliste en een fotografe, die verre reizen hadden gemaakt en de verhalen van ‘gewone mensen’ hadden opgeschreven. De bijeenkomst was leuk, maar Xeloda slikken bij zo’n evenement leverde me toch een hoop stress op. Niet het slikken op zich, maar dat ik eerst moest eten. Het draaide erop uit dat ik me terugtrok op het damestoilet en daar (het was ruim, gelukkig) anderhalve boterham naar binnen propte met vijf tabletten erachteraan. Een waterglas had ik zelf meegenomen en er was een wastafel. Een hoop moeite, maar de medicijnen heb ik wel goed ingenomen, dat dan weer wel.

  3. Je tumormarker onder de dertig is een heel mooi resultaat meis, maar ik snap heel erg je twijfels! Het lukt gewoon niet meer om je eigen lichaam te vertrouwen…..
    Hoe was de voorstelling?
    Liefs Diana

    1. Toch weer terug binnen de normale waarden, ja. Het vertrouwen in mijn lichaam is wel redelijk aanwezig hoor en mijn vertrouwen in de oncoloog is groot. Ik ben er tijdens mijn zwangerschap zo slecht aan toe geweest dat ook de ‘nieuwe’ plekken waarschijnlijk niet nieuw zijn, maar ‘terug van tijdelijk onzichtbaar geweest’. Er zit nu toch niets anders op dan wachten op de volgende CT-scan en kijken wat de tumormerker doet. Normalisering na drie chemokuren is in ieder geval heel goed en daar was de oncoloog ook duidelijk heel blij mee (en wij ook!).

  4. Je tumormarker onder de 30, dat is een heel mooi resultaat meis! Ik begrijp je twijfels echter ook. Je lijf vertrouwen lukt gewoon niet meer…..
    Hoe was de voorstelling?
    Liefs Diana

  5. Toch een oplossing gevonden om op de tijd ddie er voor staat je pillen te nemen. Durfde je toch niet goed het later te doen of had je gewoon nog eens alle mogelijkheden bekeken. Lijkt me een interessant debat waar je bij was.

    Nogmaals, heel fijn voor je dat je nu zo vertrouwd op het goede resultaat van de eerste drie xeloda kuren. En nu er ook maar op vertrouwen dat de ingezette trend doorzet.

Geef een reactie

