Acuut / Acute

Mijn ontbijt kreeg ik dinsdag maar met moeite weg. Ik had een rare smaak in mijn mond. Onderweg naar het werk kwam ik een oud-collega tegen, die vond dat ik er goed uitzag. Kijk, dat is leuk, zoxe2x80x99n compliment om kwart over acht xe2x80x99s morgens bij de stoplichten! Maar de koffie uit de automaat op het werk smaakte nog viezer dan anders. Ik werd echt misselijk en heb overgegeven, iets wat me echt zelden gebeurt. De afdeling was in rep en roer en ik ben zelfs thuisgebracht. Ik had 37,7.

Ik belde het ziekenhuis voor advies. Gelukkig is mijn eigen oncoloog weer uit de nachtdienst. Ze stelde me gerust dat de Xeloda al in mijn lichaam was opgenomen, want er zat drie uur tussen de tabletten en het spugen. Mijn temperatuur was inmiddels opgelopen naar 38,5, maar ik had nergens pijn. Ik had het alleen maar heel erg warm. Ik mocht van haar thuisblijven, maar als de koorts verder opliep, moest ik wel weer contact met het ziekenhuis opnemen.

De middag en avond bracht ik in bed door met naast me een pak Dubbelfriss appel/perzik. Ik heb het bijna leeggedronken, anderhalve liter. Gerard is eerder naar huis gekomen, ook om Axel op te halen. Met moeite werkte ik een boterham naar binnen, want Xeloda moet je na het eten innemen. Dus moest ik wel eerst iets eten.

De koorts zat een tijd rond de 38,7/38,8, maar ik was niet meer misselijk en had nergens pijn. Alleen heel erg moe en warm. De koorts liep op naar 39 graden. Eigenlijk moest ik het ziekenhuis bellen, maar het vooruitzicht van een halve nacht op de EHBO sprak me niet aan. De oncoloog had aan een virus gedacht. Ik nam twee paracetamollen in en ging slapen. Gisterochtend was de koorts weg.

Wat het geweest is, weet ik niet, maar het was heel acuut en ook weer snel weg.

~

I could hardly eat my breakfast last Tuesday. I had an unpleasant taste in my mouth. I met a former colleague on the way to work and she said I looked fine. Well, that is nice, such a compliment at 8.15 am at the traffic lights! But the machinexe2x80x99s coffee tasted worse than ever. I got really sick and I even threw up, something that really seldom happens. The whole division was agitated and a colleague brought me home. I had 37.7.

I phoned the hospital for advice. Fortunately my own oncologist is back from her night shifts. She reassured me that my body had already absorbed the Xeloda, because three hours had passed after taking the pills before I vomited. My temperature had gone up to 38.5, but I had no pain. I just felt very warm. She said I could stay at home, but if the fever went up, I would have to phone again.

I passed the afternoon and evening in bed, with a large carton of apple/peach Dubbelfriss at the bedside table. I almost finished it, a litre and a half. Gerard came home earlier. He also picked up Axel. With some effort, I ate a sandwich, since you have to take Xeloda after dinner. So I had to eat first.

The fever remained at 38.7/38.8, but I was no longer sick and had no pain. Just very tired and warm. Fever went up to 39 degrees. I should actually call the hospital, but the perspective of spending half the night at the ER was not very attractive. My oncologist had thought it was a virus. I took two paracetamols and went to sleep. The fever had gone in the morning.

I donxe2x80x99t know what it was, but it was very acute en it went away fast.

Een gedachte over “Acuut / Acute

  1. Inderdaad heel raar, wel verontrustend.
    Een mens kan nu eenmaal niet gewoon eens een keertje koorts hebben zonder paniek en zonder direct aan iets ernstigs te denken.
    Belangrijk is dat het zo weer voorbij was en hopelijk nu dat daarmee ook de kous af is.

Geef een reactie

