Rode voeten / Red feet

Sinds woensdag heb ik Xelodapauze. De herstelweek zonder pillen is ingegaan. Dinsdag ga ik bloedprikken en spreek ik de (inval)oncoloog. Dan hoor ik ook of ik met de volgende kuur mag starten.

De meeste bijwerkingen zijn me bespaard gebleven, maar helaas heb ik sinds vorig weekend wel last van rode voetzolen gekregen. De huid is droog en rood, daarom smeer ik mijn voeten in met vaseline en hou ik ze goed warm. In huis draag ik tijgersloffen, wat Axel geweldig vindt. Hij roept steeds WRAAAAAHHH om een tijger na te doen. Buitenshuis zijn sportschoenen en bergschoenen het comfortabelst. De vaseline vindt Axel ook grappig: ‘Emmm, mama’. Crème van mama.

Ik heb nog even contact met de oncoloog gehad. Hardlopen en wandelen mag wel, maar ik moet mijn voeten goed verzorgen. ‘Realiseer je goed dat je voeten kwetsbaar zijn’, mailde ze (na haar nachtdienst). Ze kent me goed. Ik voel me zo goed dat ik de Xeloda bijna als perzikroze M&Ms beschouw. Het is chemo, maar het lijken snoepjes. Toch maken de tabletten mijn voeten kwetsbaar.

Of Xeloda aanslaat wordt pas na drie kuren duidelijk bij de vergelijking van de CT-scans. En intussen smeer ik mijn voeten in met vaseline en draag ik warme sokken en schoenen.

~

I have a Xeloda break since Wednesday. The tablet free recovery period has started. I will have my blood checked on Tuesday and will consult the (interim) oncologist. She will let me know if I may start the next round.

Most side effects have fortunately stayed away, but the soles of my feet have been red for a week now. Their skin is dry and red, that is why I rub them with vaseline. And I keep my feet warm. I wear tiger slippers at home. Axel loves them. He keeps on calling ‘WRAAAAAAHHH’, imitating a tiger. Out on the street sport shoes and walking boots are the most comfortable. Axel likes the vaseline rubbing, too. Mommy’s cream.

I have been in touch with the oncologist. Running and walking are OK, but I have to take good care of my feet. ‘Be aware that your feet are vulnerable’, she mailed me (after her night shift). She knows me well. I feel so fine that I was close to considering Xeloda as peach-coloured M&Ms. It is chemotherapy, but it looks like sweets. Still the tablets make my feet vulnerable.

Only after three rounds it will be clear if Xeloda is effective. That is when they will compare the CT scans. In the meantime I rub my feet with vaseline and wear warm socks and shoes.

Geef een reactie

