Na vijf dagen / After five days

Het idee van opnieuw aan de chemo’s went snel. Van de lijst met angstaanjagende bijwerkingen (misselijkheid, diarree, hand-voetsyndroom) heb ik er nog geen een gekregen. Bij gewone dagelijkse dingen merk ik zelfs helemaal niet dat ik chemo heb. Geen smaakverlies, geen haaruitval, ik hoef niet eerder naar bed, ik heb tot nu toe alles met Axel kunnen doen en ga zoveel mogelijk naar buiten. Dat is dus best een goede start.

Wat niet is, kan nog komen en het zal zeker zwaarder worden als de kuren vorderen. Als de eerste drie kuren aanslaan, krijg ik erna nog drie. Dan ben ik bijna tot Axels tweede verjaardag met Xeloda bezig.

Niet meer stabiel op Arimidex, dat is een idee waaraan ik veel meer moet wennen. Vooral omdat het al zo’2n tijd goed ging. Ik was meer dan stabiel, de longfoto’s lieten steeds verbetering zien. Onbewust en ongemerkt ga je dan steeds langer rekenen. Nog een half jaar erbij, misschien nog een jaar erbij? Ik dacht aan jaaaaaaaaren op Arimidex.

Zo werkt het dus niet. Mijn long werd wel veel beter. Mijn botten werden beter en sterker, maar de uitzaaiingen in de lever gingen hun eigen weg. Kennelijk waren die ook minder hormoongevoelig en dus minder vatbaar voor de werking van Arimidex. Daarom neem ik nu Xeloda. Vijf pillen na het ontbijt en vijf na het avondeten. De tabletten zijn langwerpig en zalmroze. Rare kleur. Ach ja, als ze maar werken. Grote schoonmaak in de lever, dat is wat ik nodig heb!

Vastbesloten om geen activiteiten bij voorbaat op te geven ging ik gisterochtend hardlopen. Het was vijftien graden kouder dan vorige week om dezelfde tijd. En het regende. Bij het eerste rondje merkte ik al dat gewoon mijn dagelijkse dingen doen tijdens chemo niet hetzelfde is alsgewoon blijven hardlopen. De vijfkilometerloop van begin november kan ik wel uit mijn hoofd zetten. Ik loop nog steeds heel behoorlijk, maar ik moet vaker pauzeren. Vorige week liep ik twee keer twintig minuten met een korte pauze. Nu rende ik drie keer zeven minuten en daarna nog een keer negen minuten. Totaal wel een half uur, maar in stukken opgebroken.

’s Middags zijn we nog met Axel naar een hertenkamp geweest. We hoorden de mannetjesherten burlen. Een heel bijzonder geluid, zo op een regenachtige zondagmiddag.

~

I soon got used to the idea of ‘chemotherapy again’. Out of the list with scary side effects (nausea, diarrhea, hand-foot syndrome) so far I got none. Doing my daily routine, I even don’t notice that I have chemotherapy. No loss of taste, no hair loss, no need to go to bed early, so far I have been able to do everything with Axel and I go out as much as I can. So that is quite a good start.

What has not been, can surely come. It will be heavier when the therapies continue. If I have a good response on the first three rounds, I will get three rounds more to follow. That will keep me on Xeloda almost until Axel’s second birthday.

No longer stable on Arimidex, that is an idea that I really have to get used to. Especially because things were going so well. I was more than stable, the chest X-rays showed ongoing improvement. Unintentionally and very quietly I started to count with more time. Another half year of Arimidex, maybe another year? I was thinking of many years on Arimidex.

This is not how things work. My lung got much better. My bones got better and stronger, but the liver metastases went their own way. Apparently those were less hormone-sensitive and thus less susceptible for Arimidex. That is why I am now on Xeloda. Five pills after breakfast and five after dinner. The tablets are oval and salmon-coloured. Weird colour. Well, let them work! Large cleaning of the liver, that is what I need!

Determined not to give up any activities in advance, I went running yesterday morning. It was fifteen degrees colder than last week at that hour. And it rained. During the first round I felt that continuing my daily things during chemotherapy is not the same as continuing to run. I can skip the 5K-run early November that I dreamt about. I still run quite OK, but have to take more breaks. Last week I ran two rounds of twenty minutes each with a short break. Now I ran three rounds of seven minutes and a last one of nine. Half an hour in total, but broken into several shifts.

In the afternoon we took Axel to a deer park. We heard the male deers roar. A very special sound on this rainy Sunday afternoon.

2 gedachten over “Na vijf dagen / After five days

  1. Jammer is het en confronteren. Even kon je denken dat je helemaal niet zxf3 ziek bent, niet zo acuut en gewoon niet zxf3 ernstig. Maar nu sta je weer even met twee benen op zwabberige gronden. Gronden die je zomaar kunnen laten wankelen.
    Maar nu nog niet. Nu gaat het nog goed met je en de Xeloda gaat gewoon doen wat ie moet doen. Jou tijd geven tot je weer aan een hormoonbehandeling toe bent.
    X
    Ellen

    1. Hoi Ellen, al meerdere pogingen gedaan om te antwoorden… Hopelijk lukt het deze keer wel. Ik heb trouwens ook in mijn stabiele Arimidexperiode wel het besef gehouden dat ik ernstig ziek ben, ook al voelde dat toen niet zo. Ik heb op heel veel plekken uitzaaiingen, ook in de lever zitten heel veel plekken (met nu nog een paar erbij). Door de goede respons van Arimidex op de long en de botten (en op de al langer bestaande leverplekken) had ik goede hoop dat er momenteel geen kankeractiviteit was, mede omdat ik me zo goed voel. Maar dat is natuurlijk het verraderlijke van borstkanker. Ik hoop dan ook dat de Xeloda goed aanslaat en de kanker weer voor een tijd weet terug te dringen, zodat ik een nieuwe stabiele periode kan ingaan met een andere hormoontherapie. Van de Xeloda heb ik in ieder geval geen last en dat is natuurlijk al een goed begin van de behandeling.

Geef een reactie

