Na Arimidex volgt Xeloda / Xeloda follows Arimidex

Helaas had de oncoloog geen goede uitslag voor me vanmorgen. De CT-scan laat nieuwe plekjes op mijn lever zien. Die zijn het afgelopen jaar tijdens Arimidex gegroeid. Mijn rechterlong is wel beter. Het longvocht is bijna weg. De botten zijn ook beter en verder zijn er geen vergrote lymfeklieren of vocht. Maar er is dus toename van uitzaaiingen in de lever en ook een verdere stijging van de tumormarker naar 36. Die marker (ca 15.3) was meer dan een jaar lang tussen de 18 en 24, een maand geleden steeg hij naar 29 en nu door naar 36.

Als het toename van longvocht was geweest, had de oncoloog afgewacht, maar bij de lever durft ze dit niet aan. Van je longen heb je er nog twee, van de lever is geen reserve. Ik start daarom morgen met een relatief milde chemokuur in tabletvorm (Xeloda). Die wordt als milder beschouwd dan de AC en CMF die ik in 2009 en 2010 heb gehad. Ik ga veertien dagen tabletten slikken en daarna heb ik zeven dagen pauze. Dat herhaalt zich drie keer. Mogelijke bijwerkingen zijn misselijkheid, diarree en gevoelloze handen en voeten. Verder word ik gevoeliger voor infecties, dus bij koorts moet ik het ziekenhuis bellen.

De oncoloog zei dat zij deze uitslag ook niet had verwacht, zeker niet omdat ik zo fit ben en het conditioneel heel goed gaat.

Over negen weken krijg ik opnieuw een CT-scan. Bij succes volgen nog drie kuren Xeloda. Afhankelijk van de respons zou een andere hormoontherapie (niet Arimidex) mogelijk wel weer kunnen.

Maar zover kijken we even niet vooruit.

~

Too bad that the oncologist had no good news for me this morning. The CT scan shows new spots on my liver. These have grown over the past year, while I used Arimidex. My right lung has improved, though. The pleural effusion has almost gone. The bones are better, too, and there are no enlarged lymph nodes or abdominal fluid. But still, the liver mets have grown and the tumor marker has further increased to 36. That marker (ca 15.3) has been stable between 18 and 24 for over a year. A month ago it went up to 29 and now on to 36.

If this were an increase of pleural effusion, the oncologist would have waited. She is more cautious now that it is the liver. You’ve got two lungs, but there is no reserve in the liver. That is why I will start tomorrow with a relatively mild chemotherapy (Xeloda tablets). It is considered milder than the AC and CMF that I had in 2009 and 2010. I will take the tablets for fourteen days, followed by a seven day break. This is to be repeated three times. Possible side effects are sickness, diarrhea and numb hands and feet. Furthermore I will pick up infections faster, so I have to call the hospital in case of fever.

The oncologist said that she had not expected this result either, certainly not since I am so fit and in good shape.

I will have another CT scan nine weeks from now. In case of success, I will continue with three other rounds of Xeloda. Depending on the response I could possibly switch to another type of hormonal therapy (not Arimidex).

But that is too far ahead now.

Een gedachte over “Na Arimidex volgt Xeloda / Xeloda follows Arimidex

  1. Ik had de uitslag al van je gehoord. Maar nu (05.30 en klaarwakker)nu ik hem hier weer lees denk ik opnieuw: wat had ik toch gehoopt en eigenlijk ook wel verwacht dat je ‘NOG STEEDS STABIEL’te horen had gekregen .

    Wat is het toch een vreemde sluipmoordenaar. Op de ene plek, daar waar het het meest gevaarlijk is , toeslaan, op de andere plek je met rust laten. Mijn hart bloedt met je/jullie mee.

    We blijven er zo lang mogelijk voor elkaar om dit allemaal weer te verwerken en integreren. Elkaar steunen en bemoedigen. Succes met en veel sterkte met de xeloda kuur. DAT HIJ AANSLAAT en jij opnieuw te horen gaat krijgen STABIEL.

Geef een reactie

