Zwartepieten / Blame game

De verpleegkundige zegt dat het aan mijn oncoloog ligt dat er geen heparine was. Hij kon zelf niet weten dat ik een port-a-cath heb. Dat kon hij heel goed weten, want dat heb ik hem verteld toen ik telefonisch een afspraak maakte voor het Zometa-infuus!

De invaloncoloog, die maandag met spoed een recept voor heparine naar mijn apotheek heeft gefaxt, had zich die moeite kunnen besparen. De apotheker vertelde me vanmiddag dat hij heparine nooit binnen twee dagen kan leveren. Inkoop van heparine gaat namelijk per vijftig ampullen en één apotheek beheert die voorraad voor de regio. Dat is niet mijn apotheek. Heel vervelend dat de apotheek tegen de verpleegkundige heeft gezegd dat het dinsdag binnen zou zijn. De apotheker snapte niet hoe dat had kunnen gebeuren.

De heparine die nu klaarligt mocht ik van de apotheker komen halen. Tja. De verpleegkundige zei gisteren nog dat de heparine bij me bezorgd zou worden. Was ik even blij dat ik daar niet voor thuis was gebleven. Ik heb tegen de apotheker gezegd dat ik de heparine nu pas half augustus nodig heb. En dat ik gisteren halsoverkop naar het ziekenhuis moest omdat ze daar tenminste genoeg heparine in voorraad hebben.

Gelukkig ben ik mondig en mobiel, maar je bent als patiënt echt op jezelf aangewezen. Iedereen geeft elkaar de schuld, niemand neemt verantwoordelijkheid en als patiënt moet je alles zelf regelen. Dat zal nog wat worden als alle kankerpatiënten met botuitzaaiingen uit de hele regio overgaan op de Zometa thuisservice.

Mij is beterschap beloofd voor de volgende keer over zes weken.

~

The nurse blamed my oncologist for the lack of heparin. He said he could not know I had a port-a-cath. He should have known, since I told him when we made the appointment for the Zometa drip.

The interim oncologist, who urgently faxed a recipe for heparin to my pharmacy last Monday, could have saved the trouble. The pharmacist told me today that he can never deliver heparin within two days. Heparin is sold per 50 units. One regional pharmacy keeps stock. That is not my pharmacy. Very annoying that the pharmacy told the nurse that heparin would be in stock on Tuesday. He had no idea how that could have happened.

Heparin is now in stock and the pharmacist asked me to come and pick it up. Well. Only yesterday the nurse told me that the heparin would be delivered to my home. So great I did not stay home for the delivery. I told the pharmacist that I need the heparin only mid-August. And that I had had to hurry to the hospital since at least they keep some heparin in stock.

I am glad to be able to talk and walk, but as a patient you are really on your own. Everyone blames each other, no one takes responsibility and the patient has to fix it. That is going to be something when all cancer patients with bone metastases in the whole region switch to the Zometa homeservice.

Everyone promised it will be better in six weeks’ time.

6 gedachten over “Zwartepieten / Blame game

  1. Nou, dat gaat lekker allemaal. Eerst maar eens zien over zes weken en dan geloven, of ben ik nu te zwartgallig?
    ’t Doet me een beetje denken aan de periode dat ik stad en land af moest om iemand te vinden die de Zoladexspuit bij mij wilde zetten. Steeds maar weer dat afschuiven van verantwoordelijkheid terwijl ik het echt niet zelf kon doen.

  2. Zo dat gaat lekker zeg!
    Heb je die apotheker nog zijn vet gegeven? Ik mag het hopen.
    Zo zonde van je energie ook.
    Net of je niks beters te doen hebt….
    ben heel benieuwd of dit de volgende keer wel gewoon goed gaat…

  3. @Judith, inderdaad lijkt het erg op jouw Zoladex-story. In de volgende keer heb ik wel meer vertrouwen. Het heparinerecept is voor tien keer, dus voor zestig weken. Dat is meer dan een jaar, daar kan ik mee vooruit. Over vijf weken bel ik de verpleegkundige, vraag hem om alles bij de apotheek op te halen en check zelf nog bij de apotheek of alles klaarligt. De reminder staat al in mijn agenda.

    @Ellen, de apotheker ‘zijn vet geven’ zal niet lukken. Het is de ultieme teflonman, alles glijdt van hem af. Hij wilde me eerst toch al Zometa om de vijf weken leveren, er stond een zes op het formulier, maar hij bleef volhouden dat het net een vijf was. Ja ja, Zometa kost 300 euro per shot, dat levert hij liever om de vijf weken dan om de zes.

    Ik heb geen alternatief voor een apotheek meer. Bij de apotheek die dichterbij huis is ben ik al ontevreden weggegaan, nadat ik het volledig onjuiste advies had gekregen om cyclofosfamidetabletten (van de CMF-kuur) doormidden te breken. Dat mocht helemaal niet, de oncoloog was laaiend. Zo ben ik bij deze apotheek gekomen.

    De beste apotheek tot nu toe vond ik de ziekenhuisapotheek van het academisch ziekenhuis, waar ik na een consult met de longarts antibiotica moest halen. Daar vroegen ze ‘sorry, ik heb net je dossier gelezen, maar ik moet het vragen: zou je zwanger kunnen zijn?’ Dat is meeleven en kennis van zaken in xc3xa9xc3xa9n zin. Maar die apotheek is weer niet in mijn woonplaats, wat weer moet van de huisarts (van wie ik nooit medicijnen krijg)… Kortom, ik zit vast aan de teflonman. En klagen bij het hoofdkantoor kan niet, hij is zijn eigen hoofdkantoor.

    Over de Zometaverpleegkundige: hij prikte wel erg goed hoor en was niet bemoeizuchtig, dus vergeleken met de APD-infusen was dat een verademing. Alleen met de heparine liep het dus niet goed.

  4. Ja, geluk dat het goed met je gaat en dat je dus de energie xc3xa9n de kunde hebt om assertief te zijn, je eigen belang te kunnen behartigen. Maar ik denk dan ook meteen aan al die mensen die dat niet meer kunnen, die vol met stress raken door zoiets, in paniek. Hopelijk trekken de werkers hier lering uit en hoeft er vanaf nu niet meer gezwartepiet te worden . Dat het vanaf nu beter mag gaan , voor jou en voor al die anderen die de zometa thuis gaan krijgen.

  5. Het zal vast beter gaan. De oncoloog heeft teruggemaild na de nachtdiensten: als er weer wat is, gaat zij er achteraan!

    Omdat het zo’n zeurmail van mij was over de Zometa thuisservice, waarvan ik juist zo blij was dat ze het voor me had geregeld, had ik nog wat positief nieuws in de mail aan de oncoloog gezet (fitter, stabieler, enz.). Anders had ik dat voor het consult in augustus bewaard.

    Haar reactie was “Heel fijn te horen dat het je verder zo goed gaat! Mooi dat je gewicht en conditie toe nemen!”. Een oncoloog is altijd blij als je dikker wordt 😉

Geef een reactie

