Geen vergadering / No meeting

Het leek zo mooi te gaan met de heparinevergadering

Vanmorgen ben ik nog even gaan kijken bij de vergaderzaal, inderdaad een kamer zonder ramen. In 2003 ben ik daar geïnterviewd voor mijn eerste functie bij mijn huidige werkgever. Ik wilde graag een nieuwe start maken en dacht dat ik borstkanker had overwonnen. De diagnose was toen twee jaar geleden, alle controles waren goed. Toen had ik niet kunnen weten dat ik die kamer nog eens voor een heparineshot zou gaan gebruiken.

Dat was ook niet zo, want de verpleegkundige belde af: de apotheek had de heparine niet binnengekregen. Het was wel op voorraad bij een andere apotheek, maar dat kon hij vandaag niet meer ophalen. Heparine zou bij mij thuis worden geleverd, daarna moest ik hem bellen en dan konden we een nieuwe afspraak maken.

Bij doorvragen bleek dat de apotheek veertig ampullen tegelijk zou moeten bestellen en het daarom niet deed. Niet met mij over gebeld, niet met mijn oncoloog, niet met de verpleegkundige, nee, pas gezegd toen de verpleegkundige aan de balie stond. De apotheker krijgt morgen een boos telefoontje van me. Wat ontzettend onprofessioneel om zijn eigen inkoopproblemen op mij als patiënt af te wentelen!

Ik belde het ziekenhuis voor advies. Die waren niet blij met het NaCl-slot, want ‘dat kan stolsels geven’. Direct komen! Heparine genoeg in het ziekenhuis.

De prikzusters mochten het NaCl-slot niet vervangen zonder overleg met een oncoloog. Mijn eigen arts zit in de nachtdienst en er zou een ander komen. Of ik koffie wilde? De ervaren patiënt weet dat ‘koffie’ betekent ‘dit duurt nog wel even’.

Ik bladerde door een VT Wonen. De koffie was sterk. De prikzuster had beloofd dat ik op tijd klaar zou zijn om Axel op te halen van het kinderdagverblijf. De oncoloog bleek te druk en gaf per e-mail toestemming.

PAC doorgespoten met heparine. Prikzuster gevraagd hoe het met haar nieuwe huis is. Ze bleek abonnee van VT Wonen, dus dat zal wel mooi geworden zijn. Onderweg naar huis belde ik de Zometa-verpleegkundige. Kinderstemmen op de achtergrond, ja die was eerder vrij vandaag!

De volgende keer gaat alles beter en we kijken uit naar een langdurige Zometa-band.

~

It seemed too good, this heparin meeting

I checked the meeting room this morning. Indeed a room without windows. I was interviewed in that particular meeting room in 2003 for my first position with my current employer. I wanted to make a new start when I thought I had survived breast cancer. I was two years after the diagnosis, all the check-ups were fine. I could never have known that I would get back to that particular room for a heparin shot.

I would not. The nurse cancelled our meeting: the pharmacy had not delivered the heparin. It was in stock at another pharmacy, but he could not pick it up anymore today. Heparin would be delivered to my house, then I would call him and we would set another appointment.

When I insisted, I found out that the pharmacy had had to order 40 portions of heparin at once. They had not done that. Did not phone me, did not phone my oncologist, did not phone the nurse, no they only told the nurse when he was at the pharmacy. I will get back to that pharmacist tomorrow. How incredibly unprofessional to let me, as a patient, suffer from his purchasing problems!

I phoned the hospital for advice. They were not amused about the NaCl-lock, since ‘it can cause thrombus’. Come immediately! Plenty of heparin at the hospital.

The hospital nurses were not allowed to change the NaCl-lock without consulting an oncologist. My own doctor has night shifts and another doctor would come. Would I fancy a coffee? The experienced patient knows that ‘coffee?’ means ‘this will take some time’.

I turned over the leaves of a magazine about interiors. It was strong coffee. The nurse had promised that I would be ready in time to pick up Axel from kindergarten. The oncologist was busy and agreed by e-mail.

Port-a-cath flushed with heparin. Asked nurse about her new home. She had a subscription to the magazine about interiors, so that must be good. On my way home I called the Zometa nurse. Children’s voices in the background, yes, he was off early today.

Next time it will all be better and we look forward to a long-term Zometa relationship.

7 gedachten over “Geen vergadering / No meeting

  1. Argh! Wat een sukkels daar in de apotheek. Hoe is het gegaan met je boze telefoontje? Mijn bloeddruk verhoogt zich al door alleen maar je verhaal te lezen. Hoe vervelend om je daar weer druk over te moeten maken.
    Het thuis toedienen klinkt wel relaxt in ieder geval. Hopelijk wordt het inderdaad een zeer langdurige relatie met deze man.

  2. @Judith, na vandaag vier keer het antwoordapparaat te hebben gekregen (bij een apotheek?!) hoorde ik net dat de apotheker ‘even met pauze’ is. Over een uur terugbellen.

  3. Dit gaat nog niet soepel,maar wat iets raars van een apotheek ,daar moet je zeker even over bellen morgen.

    Hopelijk gaat de volgende maand wel goed en heb jij een voorraad heperine in huis voor af te sluiten van je poortje!!

    Liefs Monique

  4. Ja, een langdurige zometaband, die gun ik je zo. Maar dan zonder te veel van dit soort perikelen, want die doen de band geen goed terwijl die echt goed moet blijven. Axel wordt later vast superprukker-infuusaanlegger. Jong gezien/geleerd is meestal tch oud gedaan. Leuke foto van mama en zoon. Hoe lang duurt zo’n shot? En bleef Axel al die tijd op schoot?

  5. @Annie, het shot duurt een dik kwartier incl. spoelen en zo. Veel korter dus dan APD. En Axel zat alleen voor de foto op schoot, verder was hij met Gerard in de woonkamer. Het infuus gaat in de PAC op mijn borstkas (niet goed te zien op de foto). Dat is veel te riskant met Axel, stel je voor dat hij de slang lostrekt! Daarom kon hij ook nooit mee naar APD, ik kan hem niet goed oppakken als ik via de PAC op een infuus ben aangesloten.

Geef een reactie

