Vijf of zes / Five or six

Een verpleegkundige van de thuiszorg belde me vanmiddag om een afspraak voor de toediening van Zometa te maken. Morgen krijg ik nog APD, dus er is nog tijd genoeg. Pas zes weken na morgen moet ik van de oncoloog aan de Zometa.

‘Het moet om de vijf weken’, zei de verpleegkundige.
‘Wat gek’, zei ik, ‘want mijn oncoloog zei dat het om de zes weken zou zijn, net als APD’.
Over vijf weken komt het me ook niet uit, want dan zijn we op vakantie.
‘De arts heeft zelf opgeschreven dat het om de vijf weken moet’, zei hij. ‘En u moet Zometa zelf halen bij de apotheek. Dat moet u deze week nog doen, want het medicijn ligt er al’.

Ik begreep niet goed de haast van het ophalen van medicijnen die ik pas over zes weken nodig heb. Toevallig ga ik overmorgen naar de apotheek, maar mijn medicijnvoorraad laat ik het liefst door de apotheek bewaren.

Wat de oncoloog heeft opgeschreven heb ik niet gezien. Ik heb vorige week mijn handtekening onder een half-ingevuld formulier gezet, de rest zou de secretaresse invullen.

Aarzelend maakte ik een afspraak met de verpleegkundige voor over 4,5 week, net voordat we op vakantie gaan. Op de dag van vertrek durfde ik niet af te spreken. Het Zometa-infuus duurt maar een kwartier, maar stel dat het mis gaat of ik krijg rare bijwerkingen. Dan kunnen we niet weg.

‘Ik kan die dag alleen ’s morgens heel vroeg’, zei de verpleegkundige. ‘Tussen half negen en negen uur’.
Vroeg?
Hij heeft zeker geen klein kind. Axel is iedere dag om zes uur wakker, als het meezit. Soms nog eerder. Om half negen ben ik al op mijn werk.

Ik hing op, maar het zat me niet lekker. Half juni is niet zo heel erg, maar waarom zou ik die dure Zometa om de vijf weken krijgen als de oncoloog zei dat het om de zes weken kon? Ik mailde de oncoloog. Die zei dat het om de zes weken moest. En ze had echt een zes geschreven.

Ze is de nauwkeurigste arts die ik in de afgelopen tien jaar heb gehad. En ze heeft geen doktershandschrift. Ze schrijft juist heel netjes.

Eind van het liedje was dat ze een nieuw formulier heeft ingevuld met ‘zes’ in letters. Dat formulier moet ik morgen ondertekenen als ik toch in het ziekenhuis ben voor de APD. De eerste keer Zometa wordt na onze vakantie. Er mocht van de oncoloog best een keer 6,5 week tussen zitten.

Eenmaal thuis vond ik een brief van de Zometa thuisservice. Het was net een reclamefolder. Mijn persoonlijke verpleegkundige zal gedurende het hele infuus niet van mijn zijde wijken. Dat is een kwartier. En, nog mooier, ik hoef de Zometa helemaal niet op te halen bij de apotheek. Volgens de folder doet de verpleegkundige dat voor mij. Dat is onderdeel van de service!

Als ik morgen klaar ben in het ziekenhuis zal ik de verpleegkundige nog even bellen om een nieuwe afspraak te maken voor maandag na onze vakantie. Het mag vroeg, we zijn toch om zes uur wakker. En als ik in een goede bui ben, bied ik aan om de Zometa zelf op te halen bij de apotheek.

~

A homecare nurse phoned me this afternoon to make an appointment for the Zometa IV. I will get APD tomorrow, so there is plenty of time. Only sixe weeks after tomorrow my oncologist wants me to get Zometa.

‘You need to get it every five weeks’, the nurse said.
‘How strange’, I said,’because my oncologist said it would be every six weeks, just like APD’.
In five weeks’ time is not convenient for me either. We will be on holiday by then.
‘Your doctor prescribed Zometa for once in five weeks’, he said. ‘And you have to get Zometa at the pharmacy yourself. You need to do that still this week, because the medication is already there.’

I failed to see the urgency of picking up medication that I need only in six weeks. I happen to go to the pharmacy the day after tomorrow, but I prefer to let the pharmacy store my medication.

I have not seen what the oncologist prescribed. I signed a half-complete form last week, the secretary would fill out the rest.

With some hesitation I made an appointment with the nurse in 4.5 weeks, just before our holiday. I did not dare to get the IV on our day of departure. The Zometa IV takes only fifteen minutes, but what if things go wrong or I get weird side effects. We couldn’t go.

‘I am available only in the very early morning’, the nurse said. ‘Between 8.30 and 9 am’.
Early?
I guess he doesn’t have a small child then. Axel wakes up at 6 am every day, if we’re lucky. Sometimes before that. I am at work by 8.30.

I finished the call, but I did not feel comfortable. Mid-June is OK, but why would I get the expensive Zometa every five weeks if the oncologist said every six weeks was fine? I mailed the oncologist. She said I needed it every six weeks. And she really wrote a 6.

She is the most accurate doctor I have had in the past ten years. And she doesn’t have a doctor’s handwriting. She writes very clearly.

The end of the story is that the oncologist filled out a new form with six in letters. I will have to sign that form tomorrow when I go to the hospital for APD. I get my first round of Zometa after our holiday. An interval of 6.5 weeks was OK for the oncologist.

Back home I found a letter of Zometa home care. It looked like an advertisement. My personal nurse will stand by my side during the whole IV. That is fifteen minutes. And, better than that, I will not need to get Zometa at the pharmacy. The letter says that the nurse will do that for me. It is part of the service!

When I’m done at the hospital tomorrow I will phone the nurse again in order to make a new appointment for Monday after our holiday. Early is fine, we are awake by 6 am anyway. And if I am in a good mood I will offer to pick up Zometa at my pharmacy.

4 gedachten over “Vijf of zes / Five or six

  1. Als het niet zo triest was geweest dan was het bijna grappig.
    Weer iets waar je bovenop moet zitten dus. Nou ja, uiteindelijk bespaart het je een hoop gedoe en tijd, zullen we maar denken.

  2. Toch wel fijn, die thuisservice. Maar dan moeten ze niet zo ingewikkeld doen. Gelukkig heb je een meedenkende oncologe. Dat is heel veel waard.

  3. Achterlijke bedoeling. Ze zou ook vriendelijk kunnen vragen of jij de zometa ophaalt: dat zou een stuk netter zijn. Om over de 5 of 6 weken maar te spreken.

  4. Altijd vinger aan de pols houden. Dat zie je maar weer. Kostte je wel een boel tijd, maar nu heb je het zoals jij en je oncoloog het hebben willen en ook gewoon kan. Maar straks eerst op vakantie. Voor nu: lekker werken en moederen en dan: slaap lekker en ’s morgens vroeg weer op.

Geef een reactie

