Klimmen / Climbing

De uitzaaiingen van borstkanker zitten onder andere in mijn rug en bekken. Ik heb daar nu geen last van. Die botten zijn nog stevig genoeg om Axel te kunnen dragen, maar vanaf dat hij kon staan heb ik geprobeerd hem te leren om zo veel mogelijk zelf te doen. Eerst moet Axel zelf gaan staan, dan  pas til ik hem op. Zo hoef ik minder diep te bukken.  Wat hij zelf kan, moet hij zelf doen.

Ook over de trap had ik zo mijn ideeën. Axels kamer is een verdieping hoger dan waar wij zelf slapen. Als Axel zelf de trap op kan klimmen, hoef ik hem alleen nog maar naar beneden te dragen. Natuurlijk blijf ik goed opletten als hij klimt en sta ik klaar om hem op te vangen als het toch nog te moeilijk zou zijn. In mijn gedachten was dat klimmen van Axel iets voor de verre toekomst.

Afgelopen weekend trok Axel zich op aan de beugel van de kinderstoel. Vrolijk lachend stond hij op de onderste plank. Hij draaide zich half om en reikte naar het blad van de eettafel. Er ging een wereld voor hem open.

In de speeltuin staat een huisje met een trap en een glijbaan. Axel keek even naar de trap en klom omhoog. Een meisje van een jaar of zes was diep onder de indruk. “Wat een sterke baby!”, zei ze. Ik was heel trots en Axel ook. Triomfantelijk stond hij op de loopbrug en keek naar beneden.

Hij is nog niet eens veertien maanden en hij kan klimmen! Trots droeg ik hem de trap op naar boven. Binnenkort doet hij ook die trap zelf.

~

The metastased breast cancer is located, among other places, in my spine and pelvis. They are not troubling me right now. The bones are still strong enough to carry Axel around, but since he was able to stand I tried to teach him to do by himself as much as he could. Axel has to stand by himself and then I lift him. This way I do not need to bend my back. What he can do, he has to do.

I had some thoughts about the staircase, too. Axelxe2x80x99s room is one floor up from ours. If Axel can climb the stairs, I will only have to carry him down. Of course I will pay close attention when he climbs and I stand ready to help him if it were too difficult. In my mind climbing was something for the far, far future.

Last weekend Axel pulled himself up at his chair. Happily smiling he stood on the lower shelf. He turned round half way and reached to the top of the dining table. A new world opened up.

There is a little house with a staircase and a slide at the playground. Axel briefly looked at the staircase and climbed is. A six-year old girl was deeply impressed. “What a strong baby!”, she said. I was very proud and so was Axel. Victoriously he stood on the bridge and looked down.

He is not even fourteen months old and he can climb! I proudly carried him upstairs. He will soon climb those stairs, too.

10 gedachten over “Klimmen / Climbing

  1. Wat is het toch een vechter inderdaad, erg goed en leuk, denk echt dat Axel dat al meegekregen heeft toen hij in jouw buik zat…Moest dit echt even plaatsen, zit wekelijks van de nieuwe foto’s te genieten…:-)…Ook dat filmpje pas prachtig, meezingen met jouw kaart..Nog gefeliciteerd!!

  2. Wat is hij inderdaad sterk! Dat merkte ik al, toen hij ging staan. Stevige handjes, die houvast vonden. Hij is wel erg voor op motorisch gebied. Dat zal voor jou ook een heleboel schelen in het dragen. Leuk, dat hij zich zo snel ontwikkelt. Echt een doorzetter, van wie zou hij dat hebben?

  3. @Rita, wat leuk dat je reageert. Dank voor de felicitatie. Geen idee wat Axel heeft meegekregen tijdens de zwangerschap. In het ziekenhuis zei een keer een patixc3xabnt tegen me dat Axel zich zo snel ontwikkelt omdat hij mij nog veel wil laten zien.

    @Emmy, Axel is inderdaad heel sterk. En motorisch ontwikkelt hij zich enorm snel, dat heeft hij van Gerard! Of hij doorzettingsvermogen heeft, weet ik niet. Het lijkt eerder nieuwsgierigheid. En dat kan best van mij komen 😉

    @Judith, van meerdere kanten hoor ik dat klimmen een ‘jongetjesding’ is. Klimmen jouw dochters niet?

  4. Leuk hxc3xa8 dat zijn wereld nu groter wordt.
    Glijbanen zijn ineens een optie enzo.

    Maakt ook weer dat je natuurlijk nog meer moet opletten.

    Ik zat in een rolstoel toen mijn mannetje klein was en die klom ook zelf de trap op (en naar beneden). Kan prima hoor! Ik denk dat je niet heel lang hoeft te wachten voor hij de trap thuis neemt :).
    Die van mij deed dat eerder dan loslopen haha. Is net als kruipen dus als hij nu weet hoe het moet zal hij dat heel snel doen.

    Geef hem maar een knuffel van me.

  5. @Fion, nou de glijbaan zelf afgaan is nog net een stap te ver. Axel gaat wel zitten bovenaan de glijbaan, maar naar voren trekken en zo, dat heeft hij nog niet helemaal door.

    De trap naar boven kan Axel inderdaad opklimmen, dat is ook makkelijker dan de trap van de glijbaan, maar onze trap is open. Hij kijkt met veel interesse tussen de treden door en daarom vind ik het nog een beetje eng. Het trapklimmen zelf is geen probleem (en natuurlijk loop ik er vlak achter).

  6. Ja inderdaad een open trap is bij zxc3xb3’n klein klimmertje nog wel eng lijkt me. Je ziet natuurlijk met het groeien van wat hij allemaal al kan (veel!!!) ook meer gevaren op hem afkomen. Jullie zullen je handen wel vol hebben met hem te laten ontdekken en hem veilig te houden. Maar wat is ie leuk!!!

  7. Ze klimmen wel maar ze zijn er niet ontzettend veel mee bezig. S. vindt het vaak nog prima om in de speeltuin bovenop de glijbaan te worden gezet in plaats van er zelf op te klimmen. Ze kan het wel maar de treden moeten niet te hoog zijn en ze is ook superlangzaam 🙂

  8. Haha wacht maar dat duurt echt niet lang meer.
    Als hij eenmaal 1 keer van zo’n kleine kunststof glijbaan is af geweest krijgt hij door hoe hij in beweging komt. Let op mijn woorden die glijdt sneller dan jij er klaar voor bent 😉

  9. Wat een DURF-AL. Maar wel een goeie trap voor zo’n klein jochie, brede treden en niet te ver uit elkaar. Je hebt ze immers in soorten en maten, afhankelijk daarvan wordt de trap genomen of niet!

Geef een reactie

