Vitaal en stabiel / Vital and stable

Tijdens het APD-infuus las ik mijn status weer eens door. Tijdens de laatste afspraak op de poli zei de oncoloog dat mijn tumormerker bewezen heeft heel hoog te kunnen worden. Daarom is meting van de merker in mijn geval betrouwbaar. Zolang die laag blijft (en dat is nu al negen maanden) is de kanker niet actief.

In het kleine nette handschrift van de oncoloog las ik iets nieuws. Een xe2x80x98vitale vrouwxe2x80x99 noemt ze me nu al een jaar, dat ben ik geworden nadat ik eerst een xe2x80x98niet acuut ziek ogende vrouwxe2x80x99 was. Maar in plaats van xe2x80x98gemetastaseerd mammacarcinoomxe2x80x99 noemt ze mijn toestand nu xe2x80x98stabiele ziektexe2x80x99.

Het leek me een promotie.

~

During the IV of APD I had a chance to read my file. At my last appointment the oncologist said that my tumor marker has proven to be capable of rising enormously. That makes marker measurements reliable in my case. If the marker is low (and it has been so for nine months) the cancer is not active.

I read something new in the file, written in my oncologistxe2x80x99s small, neat handwriting. She has described me as a xe2x80x98vital womanxe2x80x99 for over a year. Before this, I was a xe2x80x98woman who does not look acutely illxe2x80x99. Instead of xe2x80x98metastased breast cancerxe2x80x99 she now calls my condition xe2x80x98stable diseasexe2x80x99.

It sounded like a promotion to me.

4 gedachten over “Vitaal en stabiel / Vital and stable

  1. en dat is het ook. Een hele welverdiende promotie, waarvan ik hoop, dat die tot in lengte van jaren doorgaat. Heerlijk meis, je kan met vertrouwen het jaar verder.

  2. Ook ik krijg onmiddellijk een grote glimlach op mijn gezicht, trots ook, net of dat ergens op slaat 😉 maar toch. Promotie maken op dit gebied is echt wel tof!

Geef een reactie

