Achtergrond / Background

Nu ik minder vaak naar het ziekenhuis hoef, raakt borstkanker weer een beetje op de achtergrond. 16012011064 resize Iedere dag denk ik er wel even aan, maar ik ben er zeker niet constant mee bezig.

De controles zijn bij hormoontherapie duidelijk veel minder vaak dan bij chemotherapie. En dat is wel heel prettig. Natuurlijk ben ik soms bang dat de kanker toch weer aan het groeien is. Dan denk ik dat het longvocht weer toeneemt. Op zulke momenten ga ik heel bewust ademhalen, alsof ik wil voelen hoe ‘diep’ ik kan ademen. Rationeel weet ik wel dat dat onzin is. Als je echt teveel longvocht hebt, word je acuut kortademig. En dat gebeurt vooral bij inspanning, terwijl ik dit zit te ‘testen’ als ik op de bank zit.

De afgelopen weken zijn de opvliegers weer in aantal toegenomen. Ze worden ook heviger als ik scherp gekruid eet of koffie drink. Zo’n toename van opvlieger heb ik eerder gehad als het tijd is om de nieuwe Zoladexinjectie te halen, maar dat is pas over een week of vijf. Meer opvliegers zou wel kunnen betekenen dat de oestradiolwaarde in mijn bloed nog verder is gedaald, naar het niveau dat ik vlak na de CMF-kuren had. En dat zou goed zijn.

Vanmiddag hebben we gewandeld langs Gerards fietsroute naar het werk. Het was onverwacht zonnig en, ondanks de wind, bijna lenteachtig. Net zoiets als tijdens onze subtropische herfstwandeling in oktober. We kwamen langs een andere kinderboerderij met herten en ook sierkippen en een pauw. Axel keek zijn ogen uit, vooral de pauw vond hij erg mooi. We zagen zelfs nog parkieten in een boom in een voortuin.

16012011065 resize Voor juni hebben we een vakantie geboekt. Niets exotisch, niets ver weg, gewoon weer een huis in Duitsland, omgeven door beboste heuvels. Tegen die tijd kan Axel goed in de rugdrager zitten en waarschijnlijk ook een beetje rondscharrelen in de tuin bij het huis.

~

Now that I less often go to the hospital, breast cancer gets a bit to the background. I think about it every day, but it is not constantly on my mind.

I am glad that the visits to the oncologist are clearly less frequent under hormonal therapy than they were under chemotherapy. Of course I sometimes get scared that the cancer grows back again. I sometimes think the pleural effusion increases. Those are the moments that I very deliberately breath, as if I want to feel how ‘deeply’ I can breath. Rationally I know it is nonsense. If pleural effusion really increases, you instantly feel short of breath. And that happens especially when you exercise, while I ‘test’ sitting on the sofa.

The hot flashes increased in number in the past weeks. They become more intense when I eat spicy food or drink coffee. I had such an increased amount of hot flashes before when it was about time to go for a new Zoladex injection, but that is only five weeks from now. More hot flashes could indicate that my estradiol value decreased a bit further, maybe to the level that I had just after the CMF chemotherapy. And that would be good. 16012011070 resize

In the afternoon we walked along Gerard’s cycling road to work. It was unexpectedly sunny and, in spite of the wind, it felt like spring. Just similar to our subtropical autumn walk in October. We passedxa0 another children’s farm with deer, beautiful chicken and a peacock. Axel never got tired of looking at all the animals. He liked the peacock the most. We even saw parakeets in a tree in a front garden.

We booked a holiday for June. Nothing exotic, nothing far away, just a house in Germany, surrounded by hills and forest. By that time Axel can sit in a child back carrier. And he can potter around in the garden around the house.

4 gedachten over “Achtergrond / Background

  1. Fijn dat het ook bij uitzaaiingen kan, de borstkanker weer wat meer naar de achtergrond. Het is voor mij ook een teken van LEVEN, jij weet TE LEVEN. Nou helpt je zo’n schitterend actief joch als Axel daar natuurlijk heel erg bij. Wat een pachtige foto van hem. Hij is echt fotogeniek. Axel is geen baby meer, het is al een echte dreumus. En nou niet meer ‘testen’ op de bank hoor , maar lekker Axel voorlezen.

  2. @Annie, ja hoor, ik doe weer rustiger. Ik heb Axel weer zingend de trap opgedragen. Als ik dat kan, heb ik geen tekort aan lucht.

    @Babette, hoi! Leuk dat je weer eens langskomt! Hopelijk hebben de laatste blogs je wat gerustgesteld over hoe het nu gaat.

Geef een reactie

