Afspraak / Appointment

Net toen ik naar het ziekenhuis wilde gaan voor mijn zeswekelijkse APD-infuus ging mijn mobiel. Een secretaresse uit het ziekenhuis vroeg of ik nog thuis was. Want dan kon ik daar beter blijven en niet naar het ziekenhuis komen. Er was geen recept voor APD en daarom kon de behandeling niet doorgaan.

Zoiets hoef je als patiënt niet te proberen: een uur van tevoren afbellen. Dan gaat er een gepeperde rekening naar je verzekeraar met de aantekening ‘patiënt is niet op komen dagen’.

Ik zei tegen de secretaresse dat ik nog op mijn werk was, maar al wel mijn jas aan had. En dat ik er zo aan kwam. Ik adviseerde haar om de dienstdoende oncoloog te bellen en een nieuw recept te vragen. Die APD krijg ik iedere zes weken en deze afspraak stond al een maand. De ziekenhuisapotheek is alle dagen open, dag en nacht. Daar liggen echt wel wat ampulletjes APD. Het is een heel gangbaar medicijn bij botuitzaaiingen. En er heeft altijd een oncoloog dienst.

‘Ik kan niet zomaar een recept aan een andere arts vragen’, pruttelde de secretaresse nog, ‘want die kent uw geval niet’.

BINGO

‘Ik ben een heel speciaal geval’, zei ik, ‘ik kreeg vorig jaar uitgezaaide borstkanker tijdens mijn zwangerschap. Maakt niet uit wie er dienst heeft, alle oncologen kennen mijn geval. En ik kom er zo aan’.

Binnen vijf minuten belde ze dat ze mijn eigen arts had gesproken. En die had een nieuw recept uitgeschreven.

De verpleging vond me er erg goed uitzien. Als oncologieverpleegkundigen zoiets zeggen is het echt een compliment.

Vanmorgen belde de oncoloog. Ze bood excuses aan en zou uitzoeken hoe dit fout had kunnen gaan. Ik zei dat ik het als een assertiviteitstraining had beschouwd. Hoe triest ook, als je vaak in het ziekenhuis komt leer je dit.
Ze lachte, maar zei dat het niet zo zou moeten gaan.
‘De secretaresse zei dat je ondanks de afspraak niet op de planning stond’, zei de oncoloog.
‘Ze belde me toch op?’, vroeg ik. ‘Dat deed ze toch omdat ik gepland stond’.

De oncoloog was duidelijk niet blij dat een van haar patiënten was afgebeld zonder overleg met haar. ‘Jij gaat er tegenin’, zei ze, ‘en dat is ook goed. Maar een andere patiënt krijgt niet de voorgeschreven medicatie en dat weet ik dan niet’.

Het infuus is ingelopen en mijn botten kunnen er weer een tijdje tegen. Over zes weken mag ik weer. Die afspraak staat al!

~

When I was about to leave for the hospital for my six-weekly APD (bone strengtheners), I got a call on my cell phone. A secretary called from the hospital. She asked if I was still at home. I’d better stay at home instead of coming to the hospital. There was no recipe for my APD and the treatment had to be cancelled.

A patient could never do such a thing: cancel an hour before the appointment. The hospital would send a huge invoice to your insurer with the note ‘patient did not show up’.

I told the secretary that I was still at work, but had my coat on. I would be there in a minute. I advised her to call the duty oncologist and arrange a new recipe. I get APD every six weeks and this appointment had been made a month ago. The hospital pharmacy is open 24/7. They have some APD in stock. It is a very common medicine for bone metastases. And there is always an oncologist on duty.

‘I cannot ask another doctor for a recipe’, the secretary mumbled, ‘other doctors are not familiar with your case’.

BINGO

‘I happen to be a very special case’, I said, ‘I got metastatic breast cancer last year, during pregnancy. It does not matter who is on duty, all the oncologists know my case. And I am on my way’.

Within five minutes she returned my call and said that she had spoken to my own oncologist. The recipe was there.

The nurses said I looked good. And that was nice. If oncological nurses say so, it is really a compliment.

The oncologist phoned in the morning. She apologised and said she would investigate how this had gone wrong. I told her I had taken all this as an assertivity training. How sad it may be, if you go to the hospital quite often, you learn how to handle these cases.
‘The secretary told me that, in spite of the appointment, you were not scheduled’, she said.
‘She phoned me, didn’t she?’, I asked. ‘She did so because I was scheduled’.

The oncologist was clearly unhappy that one of her patients had been cancelled without consulting her. ‘You go against it’, she said, ‘and that’s fine. But another patient does not get the prescribed medication and I don’t know about it’.

The IV dripped in , my bones have been strengthened and I will go back for the next round of APD in six weeks. I already have an appointment!

7 gedachten over “Afspraak / Appointment

  1. Dat is eigenlijk meteen waar ik aan dacht.
    Wat als dit een minder assertieve patixc3xabnt was overkomen.

    Is toch gewoon te gek voor woorden?

    En wat nou een recept uitschrijven door een andere oncoloog is een probleem? Is gewoon een herhaal recept kan iedere artsassistent.
    pff wat een ge…..

    Maar die van jou is weer binnen.

    Zal over 6 weken vast niet weer gebeuren 😉

  2. Ik vroeg mij dat ook altijd af als ik weer eens iets probeerde door te drukken in het ziekenhuis. Het is zelfs een van de redenen geweest om me in te zetten voor lotgenotencontact: ik vind het idee onverdragelijk dat je als betergebekte patixc3xabnt de dingen beter voor elkaar krijgt.

    Goed dat je voet bij stuk hebt gehouden!

  3. Dit inderdaad om boos of in ieder geval assertief over te worden. Er zitten wat pappenheimers tussen daar. Komt zeker omdat ik niet mee was ;-).

  4. Inderdaad, jij weet je mondje wel te roeren. Ik hoop dat veel vrouwen je weblog ook hier lezen zodat ze een stukje assertiviteitstraining van je kunnen krijgen. Dat de APD zijn werk gaat doen. Jou bellen ze volgende keer echt niet weer af!

  5. Inderdaad Diana, moet je voor jezelf opkomen. Gelukkig heb jij genoeg ervaring in het omgaan met lastig personeel. Hartstikke goed hoe jij dat weet te handelen. Een slimme meid is op haar eigen welzijn voorbereid Toch?

  6. Ondanks dat je ervaren bent; toch knap dat je het zo assertief hebt opgelost hebt hoor, en groot gelijk heb je ook, vraag me af of ik me door zo’n mededeling zou hebben laten overrompelen 😉

  7. @Fion, ze wilde me afpoeieren omdat haar dienst er bijna op zat (tot vijf uur). Je zal toch minder mobiel zijn en taxivervoer of zo geregeld hebben. En dan word je afgebeld omdat een secretaresse pas op het laatste moment gaat checken of de papieren er wel allemaal zijn. De planning wordt al in de nacht gemaakt, dat doet de nachtdienst namelijk.

    @Judith, ik vind het ook erg dat minder assertieve of minder alerte patixc3xabnten misschien niet de goede behandeling krijgen. Dat was trouwens ook de zorg van mijn oncoloog, dat andere patixc3xabnten ook worden afgebeld en het niet te horen krijgen.

    @Nemo, de lieve efficixc3xabnte verpleegkundige van de vorige keer was er helaas niet. Zij vindt dat ik moet doen wat voor mij goed voelt. Wel was er de verpleegster die vindt dat ik niet moet werken, die heeft vaak dienst op dinsdag. Ze draait trouwens wat bij, ze ziet wel dat het goed met me gaat. Er was ook nog een ander, die vindt dat ik niet moet hardlopen. Ik vind dat ik het zelf moet weten :-). De volgende afspraak is op 15 februari, als je tijd en zin hebt, ben je welkom!

Geef een reactie

