Twintig-tien / Twenty-ten

Deze foto is van eind juni en symboliseert voor mij het jaar tweeduizendtien. Of twintigtien.

Ik ben op de foto net klaar met zes chemokuren (3xAC, 3xCMF) en mijn haar is teruggegroeid. Axel is hier 4,5 maand en draagt een mooi blauw zomerpakje. Het was erg warm die dag. We namen hier afscheid van een van Axels juffies, die op een andere groep ging werken.

De foto is genomen op het moment dat mijn onverwachte herstel inzette. Ik begon toen net aan de hormoontherapie en was weer aan het werk gegaan. Dingen die in de maanden daarvoor onmogelijk leken.

Over Oudjaarsdag kan ik vooral zeggen dat ik me vandaag aanzienlijk beter voel dan op deze dag een jaar geleden, net na de tweede AC-kuur. Toen was ik nog zo moe dat ik nauwelijks wakker kon blijven tot middernacht. Dat gaat vanavond wel lukken.

Gerard kookt nu witlof met taugé voor Axel. Hierna ga ik boerenkool met worst voor ons maken.

Om te proosten heb ik alcoholvrije wijn gekocht. ´Smaakt als echte wijn´, zei de slijter, ´niet als druivensap´.

Op de valreep van het nieuwe jaar leert Axel in zijn handjes klappen. Voorlopig nog zonder geluid.

We gaan met optimisme naar twintigelf.

Gelukkig Nieuwjaar!

~

This picture was taken late June and symbolises for me the year twenty-ten.

I had just finished six rounds of chemotherapy (3 x AC, 3 x CMF) and my hair had grown back. Axel is 4.5 months old and wears his beautiful blue summer suit. It was very warm that day. We said goodbye to one of Axel´s caretakers, who moved to another group of children.

The picture was taken when my unexpected recovery started. I had just begun hormonal therapy and had gone back to work. Things that seemed impossible in the months before.

About New Years´ Eve I can basically say that I feel a lot better than I did on this day one year ago, just after the second round of AC chemotherapy. Back then I was still so tired that I could hardly stay awake until midnight. I will manage that tonight!

Gerard now cooks chicory with bean sprouts for Axel. I will cook curly kale for us.

For a toast I bought alcohol-free wine. ´Tastes like real wine´, the man at the liquor store said, ´not like grape juice´.

On this eve of the new year Axel learns to clap his hands. So far without any sound.

We optimistically go into twenty-eleven.

Happy New Year!

Een gedachte over “Twintig-tien / Twenty-ten

  1. Voor jou, Gerard en Axel wens ik een heel mooi, hoopvol jaar met terechte optimisme.
    Een mooie foto weer van jullie driexc3xa9n.
    Ook ik heb getoost met alcoholvrije wijn. Hij smaakte goed. Jan deed uit solidariteit mee, maar compenseerde het wel met een echt biertje.

Geef een reactie

