Goed nieuws / Good news

Het was nog donker en al glad toen ik vanmorgen van huis ging. Voor het ziekenhuis was gelukkig wel gestrooid. De wachtkamer was nog leeg. Ik was een kwartier te vroeg. De patiënt voor mij was te laat. En zo werd ik de eerste patiënt op de eerste poli van mijn oncoloog sinds ze terug is van zwangerschapsverlof.

Ze had goed nieuws voor me. De tumormerker is stabiel op 22 en de oestradiolwaarde, waar ik eerder hier en hier over schreef, is verder gedaald.

Ik heb verteld dat het moeilijk voor me was geweest om vertrouwen in de hormoontherapie te krijgen: maandenlang mocht ik van haar vervangers niet met Arimidex starten omdat het oestradiol ‘te hoog’ zou zijn. Maar ze lieten me halsoverkop wel starten bij een nog hogere oestradiolwaarde nadat de CT-scan een vergrote lymfeklier liet zien en meer longvocht. Gelukkig slaat de therapie nu aan, het longvocht wordt al minder en misschien verkleint die lymfeklier nu ook weer.

Het is niet duidelijk waarom mijn oestradiol nog steeds aan de hoge kant is voor een menopauzale vrouw. Verhoogd oestradiol komt voor bij vrouwen met veel overgewicht, maar dat heb ik niet. Mijn vraag of het te maken kon hebben met de zwangerschap kon ze niet beantwoorden.

Nu ik bij deze kou vaak met mijn handen in mijn jaszakken loop, was me al opgevallen dat ik de vergrote lever niet meer kon voelen. Dat is sinds een week of twee. Ik heb de oncoloog laten voelen en ze bevestigde dat de lever weer netjes achter mijn ribben is verdwenen. Terug waar hij hoort. Twee maanden geleden kwam hij nog 4-5 centimeter onder de ribbenkast vandaan.

Arimidex werkt. En ik hoef pas over twee maanden terug te komen.

~

It was still dark and slippery when I left home this morning. Fortunately the pavement in front of the hospital had been de-iced. The waiting room was still empty. I was fifteen minutes early, while the first patient was late. This is how I became my oncologist’s first patient during her first consulting hours after returning from maternity leave.

She had good news. The tumor marker is stable at 22 and the estradiol value that I mentioned here and here decreased further.

I told her that it had been difficult for me to rely on hormonal therapy. For several months her replacers did not allow me to start taking Arimidex because they considered the level of estradiol too high. But they did want me to start in a hurry when the estradiol was still higher, after the CT scan showed an enlarged lymph gland and more pleural effusion. I am glad that the therapy works. The pleural effusion has decreased and that lymph gland may shrink again.

It remains unclear why my estradiol is still quite high for a menopausal woman. Higher levels of estradiol are more common with obese women, but I am not obese. I asked the oncologist if it was related to my pregnancy, but she did not know.

It is so cold that I keep having my hands in my coat pockets. I had noticed I could no longer feel my enlarged liver. That has been the case since about two weeks. I had it checked by the oncologist and she confirmed that my liver is back behind my bones, where it should be. Two months ago it stood out for 4 to 5 centimetres.

Arimidex works. And I need not go back until two months from now.

11 gedachten over “Goed nieuws / Good news

  1. Wat zul jij na dit bezoek aan je oncoloog ‘vederlicht’ naar huis of je werk zijn gegaan Diana. Want wat een goede berichten. Dat houdt de moed er zeker en vast in. Dat de Arimex nog maar heel lang zo goed zal werken.

  2. @Annie, ik ging inderdaad wel ‘vederlicht’ weg. Ik voel me wel goed, dus ik maakte me niet heel veel zorgen, maar het is wel fijn als het bloed mijn gevoel bevestigt!

    @Natalie, ja, ik verdraag Arimidex prima. Een aantal overgangsklachten, die ik nog wel had tijdens alleen Zoladex (gewrichtspijn, nachtzweten), heb ik nu niet meer. Het enige bijeffect dat ik heb is toegenomen eetlust. Gek genoeg staat in de bijsluiter ‘afname van de eetlust’ als bijwerking. De oncoloog zei dat het wel vaker voorkwam dat patixc3xabnten meer gaan eten tijdens Arimidex, dat wordt dan veroorzaakt doordat ze zich beter voelen. Maar ik voelde me al goed, dus ik weet niet zeker of dat het is. Hoe dan ook, mijn gewicht is stabiel, dus het heeft nog geen gevolgen!

    @Judith, ik heb meerdere keren gezegd dat ik zo blij was dat ze terug is 🙂

  3. Zo, wat een indrukwekkend goed nieuws zeg!
    Gaan we vrijdag op proosten.
    Ja echt wauw, wat een goed nieuws.
    ben helemaal blij! :)))))))))))))))

  4. Wat een fantastisch nieuws! Heel hartelijk gefeliciteerd en dat worden extra fijne feestdagen voor jullie en voor ons. Goed nieuws doet mij ook erg goed, daar geniet ik dubbel van.Ik hoop, vrijdag mee te proosten, maar merk nu al , dat mijn lichaam last heeft van de APD. Als ik er niet bij kan zijn, dan proost ik thuis op je.

  5. Wauw, lang leve farma! Dit soort specifieke berichten geven me altijd kippevel en motiveert me extra om me in te zetten op het werk om patienten beter te laten worden of zich beter te laten voelen.
    Fijne feestdagen!

  6. @Ellen en Emmy, ik hoop morgen met jullie allebei te kunnen proosten! Emmy, ik vind het echt rot dat je altijd zo’n last hebt van de APD. Is er een kansje dat je het morgenmiddag toch gaat redden?

    @Marlies, het is lastig te voorspellen hoe medicijnen bij individuele patixc3xabnten werken, maar Arimidex laat het oestradiol nu dalen en houdt de tumormarker stabiel. En dat is gemeten na drie en na acht weken gebruik. Fijne feestdagen!

  7. Hoi Diana,

    Ik had dit goede nieuws gemist.

    Maar ben blij het nu alsnog te lezen.

    Ik had ook juist meer eetlust met Arimidex. Ik kwam er ook van aan terwijl in de bijsluiter staat dat je er van af zou vallen (wat ik wel deed van de Tamox).
    Volgens mij zijn er nog wel meer waar dat zo bij werkte.

    Ik ben blij dat je je zo goed voelt. Zie je morgen 🙂

Geef een reactie

