Hulpeloos / Helpless

Thuiszorg krijgen is niet eenvoudig, maar van de thuiszorg afkomen blijkt zeker zo moeilijk.

Hoewel de gemeente me in april eerlijk had gemeld dat mijn indicatie voor huishoudelijke hulp niet meer verlengd kon worden xe2x80x98wegens het hebben van een gezonde partnerxe2x80x99 kreeg ik toch een flinke stapel verlengingspapieren toegestuurd. Enkele dagen later belde een vriendelijke mevrouw van de gemeente, die me hulp aanbood bij het invullen. Weer een week later belde de indicatie-afdeling dat ze de formulieren nog niet hadden ontvangen. Ook zij vroegen of ik misschien hulp nodig had bij het invullen.

Intussen was ik genoeg opgeknapt om weer te gaan werken en de thuiszorg, waarbij je geacht wordt thuis te zijn, werd voor mij steeds meer een hindernis om uit de Ziektewet te komen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is thuiszorg echt niet gratis. Je moet er gewoon voor betalen en als je zoxe2x80x99n hoge urenindicatie hebt als ik had (4,5 uur per week) loopt dat flink op. Ik wilde dus van de thuiszorg af.

In mijn contract stond een maand opzegtermijn. Die heb ik netjes in acht genomen toen ik ging opzeggen. De opzegging heb ik per fax en per brief gedaan, want met een fax heb je tenminste een bewijs van versturen. Ik had en heb namelijk weinig vertrouwen in hun administratieve capaciteiten, want ze hebben een half jaar lang en ondanks drie meldingen van mijn kant hun suffe maandblaadje naar de buurman van vijftig huizen verderop hebben gestuurd, terwijl ze toch echt wel wisten waar ik woonde.

Sinds mijn opzegging heeft de thuiszorg al twee keer gebeld met de vraag of ik er wel aan heb gedacht om mijn indicatie te verlengen. En tijdens onze vakantie is de voicemail ingesproken met de mededeling dat de hulp, die onze hulp niet meer is, ziek was.

Als voorlopige afronding van het thuiszorgavontuur kwam er een factuur van meer dan duizend euro van het Centraal Administratiekantoor (CAK) voor de eigen bijdrage, te betalen binnen veertien dagen. Omdat we op vakantie zijn geweest, moeten we binnen vijf dagen betalen.

Maar daarna zijn we hopelijk voorlopig wel klaar met de thuiszorg.

~

Getting cleaning assistance is neither easy to get, nor easy to get rid of.

Although the municipality had informed me in April in all honesty that my indication for cleaning assistance could not be extended xe2x80x98because of having a healthy partnerxe2x80x99, they did send me a thick pile of extension papers. A few days later a friendly lady phoned on behalf of the municipality and offered help to fill out the forms. Another week later the indication department phoned and said they had not received the forms yet. They also asked if I needed assistance in filling out the forms.

In the meantime I felt well enough to get back to work. Getting cleaning assistance (and having to be home during those hours) became more and more a hindrance to end my sickness leave..

Contrary to what most people think, cleaning assistance is not free of charge at all. You have to pay for it. And if you have such a high indication as I had (4.5 hours per week) this adds up to quite a high amount. So I wanted to end the assistance.

My contract contained a period of notice of one month. I respected that when I terminated the contract. I sent the termination by fax and by letter, since a fax receipt is a proof. I had and have not too much trust in their administrative capacities, because they kept on sending their silly magazine to my neighbour (fifty houses down the road), in spite of three calls from my side. And they did know where I live!

Since my termination the cleaning service phoned twice, asking if I had not forgotten to renew my indication. And during our holiday they left a message on the voicemail, informing us that the lady who used to clean, and does not do that for us anymore, had called in sick.

As an interim end to our cleaning assistance adventure we received an invoice of more than a thousand euros, sent by the Central Administration Office, to be paid within fourteen days. Because of our holiday, we will have to pay within five days.

After this, we hope to be finished with them for quite some time.

Een gedachte over “Hulpeloos / Helpless

Geef een reactie

