Raadsel / Riddle

Mijn start met de Arimidextabletten begint steeds meer te lijken op die mop van de Belg die naar Parijs ging. Die ging ook steeds niet.

De bloeduitslagen van afgelopen maandag lieten zien dat de tumormerker nog steeds erg laag staat (20) en dat is prima. Er is ook geprikt op drie hormoonwaarden: LH, FSH en oestradiol. De LH en FSH zijn laag. Dat is goed, dat hoort ook na Zoladex-injecties. Maar de oestradiol is aan de hoge kant. Hoger dan je zou verwachten bij een postmenopauzale vrouw. En dit stelt de artsen nog even voor een raadsel.

De vervangster van mijn (inmiddels bevallen) eigen oncoloog zei dat je zou denken dat ik na twee Zoladexinjecties (van 600 euro per stuk…) wel in de overgang zou zijn. Sinds april ben ik niet meer ongesteld geweest, ik heb lichte opvliegers, ik heb last gehad van gewrichtspijnen (nu gelukkig niet meer), LH en FSH zijn laag… Alles wijst dus op een postmenopauzale status. Behalve dus dat hoge oestradiol.

De oncoloog heeft nog een speciale, extra-gevoelige test voor oestradiol laten uitvoeren, maar dat maakte geen verschil. Ik mag daarom nog steeds niet met Arimidex starten, omdat Arimidex tegengesteld kan werken als een vrouw niet helemaal postmenopauzaal is. Dan stimuleert Arimidex de groei van de uitzaaiingen juist en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het is verwarrend allemaal. De tumormerker staat sinds eind juni al heel laag (24-18-20 bij drie metingen, alles onder de 30 geldt als een “normale waarde”). Als dat tijdens Arimidex was zou je denken “wat een geweldig spul!”. Nu heb ik dat resultaat al met alleen Zoladex. En toch ben ik er wat onrustig onder dat ik nog steeds niet met Arimidex ben gestart, terwijl dat al gepland was voor eind juni.

Vakantievieren gaat hier goed. We wandelen veel en door heuvelachtig terrein. Zoveel als de regen toestaat. Moe ben ik niet, mijn eetlust is prima, ik hoef niet te hoesten en heb geen botpijn. Kortom, ik heb geen enkel verschijnsel dat wijst op groei van uitzaaiingen.

En toch zou ik geruster zijn als ik iedere dag een Arimidextabletje kon slikken.

Volgende week word ik weer besproken, nu met de professor zelf. Misschien kan die het raadsel oplossen. Al is het waarschijnlijker dat hij kiest voor een nieuwe CT-scan en nogmaals bloedprikken in oktober.

~

Me starting taking Arimidex tablets gets more and more like the joke of the Belgian who went to Paris. (He did not go).

The blood results I got last Monday showed a low tumor marker (20) and that is very good. They also analysed three hormone values: LH, FSH and oestradiol. LH and FSH are low. That is OK, they should be when using Zoladex injections. But oestradiol is on the high side. Higher than you would expect with a postmenopausal women. And this is a riddle to the doctors.

The stand-in for my oncologist (who has already delivered) said that you would think I would be postmenopausal after to Zoladex injections (which cost 600 euros each…). I have not had my period anymore since April, I have mild hot flashes, I had some pain in the ankles (not anymore, fortunately), LH and FSH are low… All this indicates a postmenopausal status. Except the high oestradiol.

The oncologist had my blood analysed with a special, extra-sensitive oestradiol test, but this made no difference. I may still not start Arimidex, since Arimidex can have the opposite effect if a woman is not totally postmenopausal. In that case Arimidex stimulates the growth of metastases and that is not as it should be.

It is quite confusing. The tumor marker has been low since late June (24-18-20 at three tests, all values below 30 count as “normal values”). If this happened during Arimidex, you would think “what a great stuff!” . Now I have obtained this result with Zoladex only. And still I feel some unrest because of not starting with Arimidex yet, while this had been planned for late June.

Our holidays are going fine. We make long walks in hilly terrain. As many as the rain allows us. I am not tired, I eat well, I do not cough and have no pain in my bones. In short, I have no indication that the metastases grow.

Still I would be more at rest if I could take one Arimidex tablet a day.

Next week my case will be discussed again, this time with the professor. Maybe he can solve the riddle. Though it is more likely that he prefers a new CT scan and more blood tests in October.

3 gedachten over “Raadsel / Riddle

  1. Houdt die professor niet van raadsektjes oplossen? Hope So. Ik hoop vooral dat dat pilletje gauw in je mond kan en jouw weer meer rust kan geven. Alleszins begrijpelijk verlangen.

  2. Ik kan me indenken, dat je heel graag wilt beginnen. Maar als de Arimidex het tegengestelde resultaat geeft, als je toch niet postmenopausaal bent, dan kan er maar beter gewacht worden.
    geniet verder van jullie vakantie, hoop, dat het weer verbeterd.

  3. Wat irritant zeg, dat die oestradiol niet wil zakken, raar ook. Kan me voorstellen dat je pas min of meer gerust bent als je wel die pilletjes kunt slikken.
    Hopelijk hebben jullie nog wat droog weer op vakantie, voor mooie wandelingen.

Geef een reactie

