Rennen / Run

Mijn hardloopschoenen passen nog. Ik kon me nauwelijks herinneren hoe ze er ook alweer uitzagen. Tegen ‘voorzichtig hardlopen’ had de oncoloog geen bezwaar meer na de laatste CT-scan.

In hardloopkleding liepen Gerard en ik naar het park. Axel lag in de Bugaboo te spelen met zijn blauwe konijn. In het park ging Gerard rennen, terwijl Axel en ik hetzelfde stuk wandelden.

Bij de vijver zijn we even op een bankje gaan zitten. Axel keek gefascineerd naar de eendjes. Ik legde uit dat eendjes ‘kwak’ zeggen. Maar de eendjes zeiden niks. Ze zwommen pijlsnel weg naar de andere kant van de vijver, waar iemand ze brood gaf. Dat doet Nijntje ook als ze een fietstocht maakt in ‘Nijntje op de fiets’. Ze geeft de eendjes brood. Axel keek me aan alsof hij het begreep en draaide zijn hoofdje naar een passerende hond.

Na het tweede wandelrondje om de vijver, dat ik vroeger in negen minuten rende, een keer of zeven achter elkaar, wilde ik het wel weer eens proberen. Gerard nam de kinderwagen over en ik rende een paar stappen. Het ging lekker. Ik rende door, verder dan ik eerst van plan was, tot de kruising en het bankje. De eendjes zwommen naar me toe. Die dachten dat ze brood kregen.

Ik liep niet snel en ik was niet buiten adem, maar had gewoon lekker gelopen. Het was bijna 300 meter. Het gevoel deed me denken aan het liedje van Melissa Etheridge I run for life

~

My running shoes still fit. I could hardly remember what they looked like. The oncologist had no objection against ‘running carefully’ since the last CT scan.

Wearing our running outfits Gerard and I walked to the park. Axel played with his blue rabbit, lying in the Bugaboo. Gerard started running when we got to the park, while Axel and I walked the same path.

We took a seat at the bench near the pond. Axel watched the ducks with fascination. I explained that ducks say ‘Quack’. But the ducks said nothing. They swam in a hurry to the other side of the pond, where someone fed them bread. Miffy does that, too, when she takes a cycling tour in’Miffy’s bicycle’. She feeds the ducks some bread. Axel looked at me as if he understood and then turned his head towards a dog passing by.

After the second round around the pond, which I used to run in nine minutes, seven times in a row, I wanted to try running again. Gerard took over the Bugaboo and I ran a few steps. It went fine. I continued to run, further than I had planned, until the crossing and the bench. The ducks swam towards me. They thought I would feed them bread.

I did not run fast, nor was I out of breath. I just ran fine. It was almost 300 metres.
The feeling reminded me of Melissa Etheridge’s song ‘I run for life’.

Lyrics
It’s been years since they told her about it
The darkness her body possessed
And the scars are still there in the mirror
Everyday that she gets herself dressed
Though the pain is miles and miles behind her
And the fear is now a docile beast
If you ask her why she is still running
She’ll tell you it makes her complete

[Chorus:]
I run for hope
I run to feel
I run for the truth
For all that is real
I run for your mother your sister your wife
I run for you and me my friend I run for life

It’s a blur since they told me about it
How the darkness had taken its toll
And they cut into my skin and they cut into my body
But they will never get a piece of my soul
And now I’m still learning the lesson
To waken when I hear the call
And if you ask me why I am still running
I’ll tell you I run for us all

[Chorus]

And someday if they tell you about it
If the darkness knocks on your door
Remember her remember me
We will be running as we have before
Running for answers
Running for more

~

(Soms vrije) vertaling van de tekst
Het is jaren geleden dat ze het haar vertelden
Over de duisternis in haar lichaam
En de littekens zijn nog te zien in de spiegel
Iedere dag als ze zich aankleedt
Hoewel de pijn mijlenver achter haar ligt
En de angst een tam beest is geworden
Als je haar vraagt waarom ze nog steeds hardloopt
Zal ze je zeggen dat het haar ‘af’ maakt

[Refrein]
Ik ren voor de hoop
Ik ren om te voelen
Ik ren voor de waarheid
Voor alles wat echt is
Ik loop hard voor je moeder, je zus en je vrouw
Ik ren voor jou en mij, mijn vriend, ik ren voor het leven

Het is wazig sinds ze mij hebben verteld
Hoe de duisternis ook mij heeft geveld
Ze sneden in mijn huid en ze sneden in mijn lijf
Maar ze krijgen geen stuk van mijn ziel
En ook nu leer ik nog steeds de les
Om wakker te worden bij de oproep
Als je mij vraagt waarom ik nog hardloop
kan ik zeggen dat ik voor ons allemaal loop

[Refrein]

Als ze jou op een dag vertellen
Dat de duisternis nu bij jou aanklopt
Denk dan aan haar, denk ook aan mij
Wij zullen rennen zoals we eerder hebben gedaan
Rennen voor antwoorden
Rennen voor meer

3 gedachten over “Rennen / Run

  1. Het blijft een mooie tekst, vooral het eerste couplet spreekt me nu sterk aan. Ik vind het echt fantastisch dat je de hardloopschoenen weer aan hebt getrokken, nu het weer mag denk ik dat je er alleen maar baat bij kunt hebben.

  2. Wat vind ik het knap, dat jouw conditie al weer zo goed is.
    Mooie tekst, dit werd ook gezongen bij de Samenloop voor Hoop.
    Heel wat tranen vloeiden toen.

Geef een reactie

