Uitslagen / Results

De uitslagen vanmorgen waren zo goed als ze konden zijn. De tumormerker is nog verder gedaald (tot 24) en valt nu zelfs binnen de normale waarden (namelijk onder de 30). Ik had niet gedacht dat ik nog eens zo laag zou uitkomen.

De andere bloedwaarden (lever, nieren, algemeen bloedbeeld) zijn ook goed. De chemo´s zijn echt goed aangeslagen. En dat voor die CMF, waarvan ik eigenlijk niet zoveel verwacht had omdat ze het ´milde chemo´ noemen.

Op de CT-scan was te zien dat alle uitzaaiingen kleiner zijn geworden en dat er geen nieuwe bij zijn gekomen. Ik ben vergeten te vragen of er ook plekken verdwenen zijn. De botuitzaaiingen zijn gescleroseerd. Moeilijk woord. ´Verlittekend´ schijnt het te betekenen. Momenteel niet actief.

Ik heb steeds niet precies willen weten waar de botuitzaaiingen zitten. Patènten krijgen vaak pijn als ze dat wel weten. Ze gaan dan steeds op die plekken drukken of er op zijn minst steeds aan denken. Ik wil daarom alleen weten of er beperkingen zijn in wat ik mag belasten. En die zijn er nu niet, behalve dat ik botbreuken natuurlijk moet vermijden. Karatetraining is dus niet verstandig. Dat is logisch. Ik mag Axel wel gewoon dragen en ik mag zelfs, voorzichtig, weer hardlopen.

Ik heb Axel vandaag met de buikdrager van het kinderdagverblijf gehaald. Het was voor het eerst dat ik dat durfde.

De vorige keer dat ik ´s middags had gewerkt, moest ik eerst thuis de kinderwagen ophalen voordat ik naar Axel kon. Ik was toen maar net op tijd bij de creche. Het was één minuut voor sluitingstijd. Axel lag in de box voor het raam alsof hij in de etalage lag. Hij was het laatste kindje dat die dag werd opgehaald. Nu kon ik hem gewoon naar huis dragen. Hij keek vrolijk om zich heen.

Met de tabletten voor hormoontherapie moet ik nog een maandje wachten. Ik ben nog niet helemaal in de overgang. Wel bijna, maar dat moet echt zeker zijn voordat ik met Arimidex mag starten. Anders werkt het tegengesteld en stimuleert het de kanker. Dan ben ik terug bij af.

Meer nieuws heb ik nu niet. We gaan zo uit eten. Gerard is jarig en we hebben veel te vieren!

~

The results we got this morning were as good as they could be. The tumor marker decreased even further (till 24) and is now even ‘normal’ (namely under 30). I had never thought I would reach a value so low.

The other blood values (liver, kidneys, general values) are good as well. The chemotherapy has really been very effective. And even the CMF, that I was not so optimistic about, since they call it ‘mild chemotherapy’.

The CT scan showed that all metastases had become smaller. No new ones have appeared. I forgot to ask if some metastases have disappeared. The metastases in the bones have sclerotised. Difficult word. ‘Scarred’is what it apparently means. Not active now..

All the time I have refused to know where the bone metastases exactly are. Patients often start to feel pain when they know. They start to push those bones or, at least, constantly think about them. That is why I only want to know if my activities are limited anyhow. They are not. Of course I have to avoid breaking bones. Training in martial arts is not a wise thing to do. That is logical. But I may carry Axel around and I may even, carefully, run again.

I took Axel home in the baby carrier today. It was the first time I dared to walk with him that way.

Last time when I worked in the afternoon, I had to pick up the Bugaboo at home first before going to the daycare centre. I got there just in time. It was one minute before they closed. Axel lied in the playpen in the front. It looked like window-shopping.  He was the last child to be picked up. This time I could carry him home. He happily looked around.

The start of the hormonal tablets will be postponed another month. I am not fully menopausal yet. I am, almost, but it has to be definite (and proven by blood results) before I may start taking Arimidex. Otherwise it works the opposite way. It would even stimulate the cancer. That would bring me back to square one.

That is all the news for now. We are going out for dinner. Today is Gerard’s birthday and we have a lot to celebrate!

2 gedachten over “Uitslagen / Results

Geef een reactie

