Scans

Deze week moest ik even naar het ziekenhuis voor een CT-scan, een röntgenfoto (van bekken en heup) en bloedprikken. Ik droeg mijn ‘scankleding’: een jurkje zonder ritsen met een legging. Geen metaal. Dan hoef je je namelijk niet uit te kleden voor de scan en de foto.

De bloedprikster vond het een mooi jurkje en ze was ook erg onder de indruk van mijn korte haar.

Contrastvloeistof voor de CT is doorzichtig spul en het smaakt nergens naar. Je moet het opdrinken in de loop van een uur. Je mag het mengen met limonadesiroop, maar daar wordt de smaak niet beter van.

De CT-scan was technisch gelukt, maar bij de röntgenfoto ging het mis.
‘Heeft u net een CT-scan gehad?’, vroeg de laborante.
Ja dus. En dan kunnen ze kennelijk geen röntgenfoto’s maken.
Mijn darmen gaven licht volgens haar. Dat komt niet goed op de foto.

Jammer dat ik net een dik half uur in de wachtkamer had gezeten.
Niemand had me verteld dat de foto eerst had gemoeten en daarna pas de scan.

De uitslagen komen pas volgende week en dan zal ik ook aan de oncoloog vragen of ze alsnog een botfoto wil. En welke heup ze erop wil hebben.

De laborante had het namelijk over de linkerheup, terwijl in de aanvraag toch echt stond ‘rechterheup’.

~

This week I passed by at the hospital for a CT scan, an X-ray (pelvis and hip) and a blood check. I wore my ‘scan outfit’: a zipless dress with a legging. No metal. With these clothes I do not need to undress for the scan and the X-ray.

The nurse at the blood check liked my dress and was very impressed by my short hair.

Contrast media for the CT is transparent and tasteless. You have to drink it in the course of an hour. You are allowed to mix it with lemonade, but this does not improve the taste.

The CT scan was technically successful, but things went wrong at the X-ray.
‘Have you just had a CT scan?’ the nurse asked.
Yes, I had. And apparently this makes it impossible to make X-rays.
She said that my intestines were luminous. They could not be X-rayed.

I was sorry to have spent half an hour in the waiting room. No one had told me that I should have gone to the X-ray first, before going to the CT-scan.

The results will not be out before next week. And I will ask the oncologist if she still wants the X-ray to be done. And which hip she wants to be X-rayed.

The nurse mentioned the left hip, while on the X-ray form it was clearly written ‘right hip’

Geef een reactie

