Bevrijd / Liberated

Goed nieuws gekregen op Bevrijdingsdag: ik ben voorlopig bevrijd van de chemo’s. Ik kan binnenkort overstappen op hormoontherapie, wat me een nieuw scala aan behandelmogelijkheden geeft. De switch naar hormoontherapie hangt niet meer af van een CT-scan of een oncologie-overleg.Het is al besloten.

De chemokuren, zowel AC als CMF, zijn goed aangeslagen. In medische termen, zowel klinisch als biochemisch een succes. Klinisch is dat ik me door iedere kuur beter ben gaan voelen, biochemisch is dat dat beter voelen ook in het bloed aantoonbaar is.

Mijn lever is nu niet meer vergroot, het vocht achter de longen is weg en de bloedwaarden zijn goed. Na de voorlopig laatste CMF-chemo morgen heb ik nog een paar weken rust. De hormoontherapie start eind deze maand.

In juni krijg ik dan nog wel een CT-scan en een botfoto,vooral om een uitgangspositie te hebben van “na de chemo, voor de hormoontherapie”.

Door de hormoontherapie zal ik in de overgang komen. Dit is nodig om mijn eigen hormonen uit te schakelen. Op die hormonen (oestrogeen en progesteron) reageert de kanker immers. Ik start eind mei met Zoladex. Dat zijn injecties die mijn eierstokfunctie uitschakelen. Eind juni, als via een bloedtest is bewezen dat ik echt in de overgang ben ga ik daar dan Arimidex-tabletten bij slikken. Die verhinderen dat mijn lichaam nog oestrogeen produceert.

Met hormoontherapie heb ik al wel ervaring. Na mijn eerste diagnose borstkanker eind 2001 heb ik ook vijf jaar hormoontherapie gehad,alleen was dat Zoladex met Tamoxifen. Ook Tamoxifen is als hormoontherapie in de toekomst nog een mogelijkheid, maar in mijn situatie is Arimidex nu eerste keus.

Het voelt wel als een “bevrijding” dat er nu groen licht is voor hormoontherapie. En dat op een dag dat overal de vlag uithangt!

~

I received good news on Liberation Day (today, 5 May): I will be liberated from chemotherapy for the upcoming period. I will switch to hormonal therapy quite soon. This offers a range of new therapy options. This switch is no longer dependant on a CT scan or the board meeting of the oncologists. It has already been decided.

The chemotherapies (both AC and CMF) have been successful. In medical terms: they were a success both clinically and biochemically. Clinically, because I feel better after each IV. And biochemically since this “feeling better” can be measured in my blood.

My liver is no longer swollen, the pleural effusion has disappeared and the blood values are good. After the last CMF, at least for the time being, tomorrow, I will have a few weeks of rest. Hormonal therapy will start by the end of this month.

I willstill get a CT scan and a bone X-ray in June, but mainly in order to have a starting position “after chemotherapy, before hormonal therapy”.

The hormonal therapy will bring me into early menopause. It is necessary to switch off my own hormonal production, since the cancer grows on these hormones(oestrogene and progesterone). I will start using Zoladex late May. These are injections which switch off my ovaries. By the end of June, when a blood test must have proven that I have really entered menopause, I will start taking Arimidex tablets additionally. They will stop the remaining estrogene production in my body.

It feels like liberation that there is now a green light for hormonal therapy. And that on a day when flags are hanging everywhere!

6 gedachten over “Bevrijd / Liberated

  1. Hoi Diana,
    Gefeliciteerd met het succes van de chemo’s!
    En dan morgen je eerste moederdag, dat is natuurlijk ook bijzonder.

    Op naar een succesvolle hormoontherapie en nog veel leuke ervaringen als jonge, straks weer werkende moeder!

    groetjes aan de mannen,

    Margret en Antal
    (P.S. we genieten van jullie schrijftalent)

  2. Hoi, wat schrijven jullie toch leuk over alle belevenissen. En wat een prachtig kereltje! Ik hoop dat je nu heeeeel lang zonder chemo’s kunt en gewoon kunt gaan genieten van man en kind en ook straks weer ‘gewoon’ aan het werk kunt in je krijtpak naast de dagelijkse beslommeringen van huis, boodschappen, was, flessen enz enz. Je blijft toch wel schrijven over hoe het verder gaat nu de chemo’s mogen stoppen en de hormoontherapie gaat beginnen?
    Een hart. groet van Renie,xc3xa9xc3xa9n van de blogvolgers.

  3. Diana, wat een goed nieuws dat de hormoontherapie nu kan beginnen. Laat Gerard en Axel je morgen maar eens extra verwennen op moederdag. Leuk dat jullie erbij zijn komend weekend! Groeten, J&J.

  4. @Renie, ja het is wel de bedoeling om te blijven bloggen hoor. Al weet ik nog niet waarover 😉

    @Yukiko, hormoontherapie is iets heel anders dan chemotherapie. Hormoontherapie is een soort ‘anti-hormoontherapie’, waarbij mijn eigen hormoonproductie wordt uitgeschakeld, omdat mijn vrouwelijke hormonen (oestrogeen en progesteron) de kanker laten groeien. Ik kom dus in de overgang (menopauze). De bijwerkingen zijn overgangsklachten (opvliegers, dikker worden). Ik heb van 2002 tot 2007 ook hormoontherapie gehad (na de diagnose borstkanker in 2001) en toen had ik weinig last van de bijwerkingen. Ik kreeg wel een heel ander figuur: ik had altijd brede heupen en een platte buik en toen werden mijn heupen en bovenbenen veel slanker en kreeg ik een vetlaag op mijn buik!

Geef een reactie

